Transformación de las prácticas de enseñanza de un docente de educación religiosa para fortalecer las habilidades de indagación y comunicación en los estudiantes
Enlaces del Item
URI: http://hdl.handle.net/10818/50597Compartir
Estadísticas
Ver Estadísticas de usoMétricas
Catalogación bibliográfica
Mostrar el registro completo del ítemAutor/es
Ruíz Montes, Edwin de JesúsAsesor/es
Flórez Peña, TeresaFecha
2022-02-07Resumen
La presente investigación busca examinar las transformaciones en la práctica de enseñanza de un docente de educación religiosa de básica secundaria con miras a fortalecer las habilidades de indagación y comunicación de los estudiantes. El proceso investigativo se realizó dentro de un enfoque cualitativo y en el marco de los postulados de la investigación- acción propuestos por Elliot (2000) y la metodología de la lesson study que permiten transformar la práctica de enseñanza del docente de educación religiosa desde la reflexión del docente investigador sobre las acciones de planeación, implementación y evaluación, que las llevan a desarrollarse como en un ejercicio innovador con los estudiantes. This research seeks to examine the transformations in the teaching practice of Middle and
Hight school religious education teacher, and to see how this field of knowledge can help
strengthen students' inquiry and communication skills. The exercise carried out took, on the
one hand, action-research as a central element, since, following Elliot (2000), it is considered
that "the purpose of action-research consists of deepening the teacher's understanding
(diagnosis) of his problem and is related to the daily practical problems experienced by
teachers" and on the other the collaborative methodology of the lesson study because in the
author's opinion they allow transforming the teaching practice of the religious education
teacher into an innovative exercise in knowledge and know-how with students . In this sense,
it is part of a qualitative approach. In other words, it allows the teacher's professional
development process, focusing on the collaborative study of their teaching practice, focusing
on the analysis of a class.
Another important part of the research was the realization of several cycles of reflection
which allowed to show that the planning actions led to transformations in relation to the
design of comprehension objectives for the development of inquiry and verbalization skills
in the classroom. Regarding the implementation actions, the practice was nuanced until
reaching a communicative action in which the student gained prominence. Regarding the
evaluation actions, the progress of the students can be stated, especially in the inquiry and
communication skills raised from the planning.
Colecciones a las que pertenece
- Maestría en Pedagogía [579]