Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.advisorIsaza Sandoval, Lida Alexandra
dc.contributor.authorPalacio Redondo, Norelia Isabel
dc.date.accessioned2024-09-06T20:10:16Z
dc.date.available2024-09-06T20:10:16Z
dc.date.issued07-05-2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/61364
dc.description281 páginases_CO
dc.description.abstractThis research work describes the resignification of the teaching practice of the teacher-researcher based on collaborative reflection processes and the framework of Teaching for Understanding (EpC) with high school students from the San José Educational Institution, de la Paz, Cease. It was developed from a socio-critical paradigm and is rooted in the conviction that teaching is a deeply social act. Design, in its collaborative essence, seeks not only to understand educational reality, but also to transform it through the concerted and reflective action of the participants. The descriptive scope of the research is ascribed to the need to carefully dwell on the particular nuances of teaching practice, capturing the contextual richness that cannot be fully appreciated through more generalizing approaches. The choice of the Lesson Study methodology, a collaborative reflection approach to teacher professional development, the action research approach. The main technique is direct observation and another technique used is documentary review. The initial analysis categories are: teaching practice, Lesson Study, EpC and visibility of thought, the emerging categories are: collaborative work and the impact of communicative practice from the five-dimensional model. Among its conclusions are: the resignification of teaching practice flourishes in collaborative reflection, where dialogue becomes a catalyst for intellectual growth. By focusing on teaching for understanding, we illuminate pathways that guide our students toward critical thinking, transforming the classroom into a space where ideas come to life and learning becomes a collective dance of discovery and deep understanding.en
dc.description.abstractEste trabajo de investigación describe la resignificación de la práctica de enseñanza de la docente investigadora a partir de procesos de reflexión colaborativa y el marco de la Enseñanza para la Comprensión (EpC) con estudiantes de bachillerato de la Institución Educativa San José, de la Paz, Cesar. Se desarrolló desde un paradigma socio crítico y se arraiga en la convicción de que la enseñanza es un acto profundamente social. El diseño, en su esencia colaborativa, busca no solo entender la realidad educativa, sino también transformarla a través de la acción concertada y reflexiva de los participantes. El alcance descriptivo de la investigación se adscribe a la necesidad de detenerse cuidadosamente en los matices particulares de la práctica de enseñanza, capturando la riqueza contextual que no puede ser plenamente apreciada mediante enfoques más generalizadores. La elección de la metodología Lesson Study, un enfoque de reflexión colaborativa de desarrollo profesional docente, el enfoque de investigación-acción. Como principal técnica se utiliza la observación directa y, otra técnica utilizada es la revisión documental.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherPrácticas de enseñanza
dc.subject.otherComprensión
dc.subject.otherPensamiento crítico
dc.titleResignificación de la práctica de enseñanza a partir de la reflexión colaborativa y el marco de la EpC para el desarrollo y visibilización del pensamiento críticoes_CO
dc.typemaster thesises_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
thesis.degree.disciplineFacultad de Educaciónes_CO
thesis.degree.levelMaestría en Pedagogíaes_CO
thesis.degree.nameMagíster en Pedagogíaes_CO


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional