Resignificación de la práctica de enseñanza a partir de la reflexión colaborativa y el marco de la EpC para el desarrollo y visibilización del pensamiento crítico
Enlaces del Item
URI: http://hdl.handle.net/10818/61364Compartir
Estadísticas
Ver Estadísticas de usoMétricas
Catalogación bibliográfica
Mostrar el registro completo del ítemAutor/es
Palacio Redondo, Norelia IsabelAsesor/es
Isaza Sandoval, Lida AlexandraFecha
07-05-2024Resumen
This research work describes the resignification of the teaching practice of the teacher-researcher based on collaborative reflection processes and the framework of Teaching for Understanding (EpC) with high school students from the San José Educational Institution, de la Paz, Cease. It was developed from a socio-critical paradigm and is rooted in the conviction that teaching is a deeply social act. Design, in its collaborative essence, seeks not only to understand educational reality, but also to transform it through the concerted and reflective action of the participants. The descriptive scope of the research is ascribed to the need to carefully dwell on the particular nuances of teaching practice, capturing the contextual richness that cannot be fully appreciated through more generalizing approaches. The choice of the Lesson Study methodology, a collaborative reflection approach to teacher professional development, the action research approach. The main technique is direct observation and another technique used is documentary review. The initial analysis categories are: teaching practice, Lesson Study, EpC and visibility of thought, the emerging categories are: collaborative work and the impact of communicative practice from the five-dimensional model. Among its conclusions are: the resignification of teaching practice flourishes in collaborative reflection, where dialogue becomes a catalyst for intellectual growth. By focusing on teaching for understanding, we illuminate pathways that guide our students toward critical thinking, transforming the classroom into a space where ideas come to life and learning becomes a collective dance of discovery and deep understanding. Este trabajo de investigación describe la resignificación de la práctica de enseñanza de la
docente investigadora a partir de procesos de reflexión colaborativa y el marco de la Enseñanza
para la Comprensión (EpC) con estudiantes de bachillerato de la Institución Educativa San José,
de la Paz, Cesar. Se desarrolló desde un paradigma socio crítico y se arraiga en la convicción de
que la enseñanza es un acto profundamente social. El diseño, en su esencia colaborativa, busca
no solo entender la realidad educativa, sino también transformarla a través de la acción
concertada y reflexiva de los participantes. El alcance descriptivo de la investigación se adscribe
a la necesidad de detenerse cuidadosamente en los matices particulares de la práctica de
enseñanza, capturando la riqueza contextual que no puede ser plenamente apreciada mediante
enfoques más generalizadores. La elección de la metodología Lesson Study, un enfoque de
reflexión colaborativa de desarrollo profesional docente, el enfoque de investigación-acción.
Como principal técnica se utiliza la observación directa y, otra técnica utilizada es la revisión
documental.
Colecciones a las que pertenece
- Maestría en Pedagogía [579]