Análisis de la selección del canal de abastecimiento en alimentos perecederos de los hogares de Chía y Cajicá
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URI: http://hdl.handle.net/10818/60428Compartir
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Mejía, Gonzalo EnriqueData
2023-05-09Resumo
According to the food security plan of Colombia (CISAN, Ministry of Agriculture and
Rural Development, MSPS, 2012) every person should consume a series of
products for their well-being. In this sense, there has been speculation about the
disappearance of neighborhood stores in Colombia, given the arrival of new supply
channels that attract buyers. The objective of this research is to determine which are
the main factors in households in the municipalities of Chía and Cajicá to choose a
fresh food supply channel. The study methodology is the selection of a channel
through a Logit Multinomial discrete choice model. The results show that households
are more likely to choose the neighborhood store to buy milk, eggs, fruits, tubers,
and vegetables. On the other hand, to stock up on meats, groceries, and grains,
households are more likely to choose the supermarket. The investigation allows us
to conclude that the distance, price, frequency of purchase, days that prepare food
at home and age, influence the choice of supply channel for households. De acuerdo con el plan de seguridad alimentaria de Colombia (CISAN, Ministerio de
Agricultura y Desarrollo Rural, MSPS, 2012) toda persona debería consumir una
serie de productos para su bienestar. En este sentido, se ha especulado acerca de
la desaparición de las tiendas de barrio en Colombia, dada la llegada de nuevos
canales de abastecimiento que atraen a los compradores. El objetivo de esta
investigación es determinar cuáles son los factores principales en los hogares de
los municipios de Chía y Cajicá para elegir un canal de abastecimiento de alimentos
frescos. La metodología de estudio es la selección de un canal mediante un modelo
de elección discreta Logit Multinomial. Los resultados dejan en evidencia que hay
mayor probabilidad de que los hogares elijan la tienda de barrio para comprar leche,
huevos, frutas, tubérculos y verduras. Por otra parte, para abastecerse de carnes,
abarrotes y granos, hay una mayor probabilidad de que los hogares elijan el
supermercado. La investigación permite concluir que la distancia, el precio, la
frecuencia de compra, días que preparan alimentos en casa y edad, influyen en la
elección del canal de abastecimiento para los hogares.