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dc.contributor.authorOcampo Villegas, María Cristina
dc.date.accessioned9/5/2021 16:51
dc.date.available9/5/2021 16:51
dc.date.issued2018-08-16
dc.identifier.otherhttps://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2019-165-mercado-laboral-de-los-comunicadores-corporativos-en-las-organizaciones-en-colombia.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/48450
dc.description15 páginas
dc.description.abstractThe environmental change for corporate communicators in Colombia requires new labor competencies that the institutions of higher education_x000D_ should consider. This paper seeks to answer the question: which are the characteristics of labor demand for communicators oriented to corporate work_x000D_ in Colombia and which the competencies they should be trained in? The_x000D_ goal is to know the characteristics of the communication offices of the large_x000D_ Colombian enterprises and to state the competencies to which the training_x000D_ of social communicators should be guided. The study was based on a survey_x000D_ to the managers of the communication departments of 259 large Colombian_x000D_ enterprises, between May and June of 2017. Results indicated that companies_x000D_ prefer to hire publicists than communicators and that the market expected_x000D_ competencies are more focused in the making than in the thinking. These_x000D_ results will guide the academic curriculum in universities to train social_x000D_ communicators in this country.en
dc.description.abstractEl entorno en el que se desempeñan los comunicadores corporativos en_x000D_ Colombia exige nuevas competencias laborales que las instituciones de_x000D_ educación superior deben considerar. Este trabajo busca responder a:_x000D_ ¿cuáles son las características de la demanda laboral de los comunicadores orientados hacia el trabajo corporativo en Colombia? Y ¿cuáles las_x000D_ competencias en que se les debería formar? El objetivo es conocer las características de las oficinas de comunicación de las empresas colombianas_x000D_ y sus expectativas frente a la formación de los comunicadores. El estudio_x000D_ se basó en una encuesta realizada a los encargados de los departamentos_x000D_ de comunicación de 259 grandes empresas colombianas, entre mayo y junio de 2017. Se encontró que las empresas prefieren contratar publicistas a_x000D_ comunicadores, y que las competencias esperadas por el mercado se enfocan más en el hacer que en el pensar. Los resultados permitirán orientar_x000D_ los programas universitarios de comunicación en este país.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.relation.ispartofseriesPerfiles Educativos | vol. XLI, núm. 165, 2019
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherCompetenciases_CO
dc.subject.otherFormación académicaes_CO
dc.subject.otherCurrículo universitarioes_CO
dc.titleMercado Laboral de los comunicadores corporativos en las organizaciones en Colombiaes_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.identifier.doi10.22201/iisue.24486167e.2019.165.58996


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