Rethinking 21st century schools: the quest for lifelong learning ecosystems
Repensar las escuelas del siglo XXI: la búsqueda del aprendizaje a lo largo de toda la vida ecosistemas
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URI: http://hdl.handle.net/10818/48385Visitar enlace: https://www.scielo.br/j/ensaio ...
ISSN: 0104-4036
DOI: 10.1590/S0104-40362019002702138
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Chiappe Laverde, Andrés; Ternent de Samper, Ana María; Wills, Alejandro Emilio; Restrepo, IgnacioDate
2020Abstract
The relevance of current education towards the needs of 21st century society is questioned as most schools, especially in developing countries that offer their students homogenizing learning experiences in the 19th century style. This paper presents the results of a mixed-method study focused on identifying the main features of 21st century education as a concept that should promote lifelong learning experiences. The method combined a systematic literature review, survey application, visits to innovative schools and interviews with international educational experts. Results show the relevance of a soft skills-centered and purpose-oriented curricula, the activation of personal learning paths and the minimization of instruction in favor of research as a teaching approach. It is noteworthy that, although most of the results are widely discussed in the literature, they are currently presented with new possibilities of implementation and with a greater innovation potential, due to the technological evolution of our time. La relevancia de la educación actual frente a las necesidades de la sociedad del siglo XXI es cuestionada ya que la mayoría de las escuelas, especialmente en los países en desarrollo, ofrecen a sus estudiantes experiencias de aprendizaje homogeneizadoras al estilo del siglo XIX. Este artículo presenta los resultados de un estudio de método mixto centrado en identificar las principales características de la educación del siglo XXI como un concepto que debe promover experiencias de aprendizaje a lo largo de la vida. El método combinó una revisión sistemática de la literatura, aplicación de encuestas, visitas a escuelas innovadoras y entrevistas con expertos educativos internacionales. Los resultados muestran la relevancia de un currículo centrado en habilidades blandas y orientado a propósitos, la activación de rutas personales de aprendizaje y la minimización de la instrucción a favor de la investigación como enfoque de enseñanza. Es de destacar que, si bien la mayoría de los resultados son ampliamente discutidos en la literatura, en la actualidad se presentan con nuevas posibilidades de implementación y con un mayor potencial de innovación, debido a la evolución tecnológica de nuestro tiempo.
Keywords
Ubication
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 28, 521-544.