Learning objects 2.0: one way alternative for collaborative re-production open educational content
Objetos de aprendizaje 2.0: una vía alternativa para la re-producción colaborativa de contenido educativo abierto
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URI: http://hdl.handle.net/10818/48365Visitar enlace: https://www.researchgate.net/p ...
ISSN: 958-8162-65-3
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Chiappe Laverde, AndrésDate
2009Abstract
In this article the "Learning Objects 2.0" are presented,
as a conceptual alternative for the production of material
reusable digital educational The use of 2.0 tools, such as
alternative to traditional multimedia and the use of applications
commonly used computing, is seen as a strategy to
strengthen the reuse of digital educational content under the scheme
of the learning objects.
Some reflections are proposed, in front of the way of conceiving the
knowledge and the role of open educational content9
, the
teachers and universities for education in the 21st century. Delaware
In the same way, open education is proposed as the framework of
conceptual reference, on which topics such as the
open educational resources and, within them, learning objects.
In the light of a brief exposition of different definitions, on this
subject, the basic definition of "learning object" is proposed, which serves
as a reference to analyze three different options to carry out the
adaptation of these objects, one of which is based on the use of
2.0 tools.
This option is presented as an alternative to expand the
reusability of learning objects, in terms of
harnessing the potential of collective intelligence and other values
aggregates of the trend called "Web 2.0" En este artículo se plantean los “Objetos de Aprendizaje 2.0”,
como una alternativa conceptual para la produccion de material
educativo digital reutilizable. El uso de herramientas 2.0, como
alternativa a la multimedia tradicional y al uso de aplicaciones
informáticas de uso común, se vislumbra como una estrategia para
fortalecer la reutilización de contenido educativo digital bajo el esquema
de los objetos de aprendizaje.
Se proponen algunas reflexiones, frente al modo de concebir el
conocimiento y el papel de los contenidos educativos abiertos9
, los
profesores y las universidades de cara a la educación en el Siglo XXI. Delaware
igual manera, se propone a la educación abierta como el marco de
referencia conceptual, sobre el cual se desarrollan temas como los
recursos educativos abiertos y, dentro de ellos, los objetos de aprendizaje.
A la luz de una breve exposición de distintas definiciones, sobre este
tema, se plantea la definición base de “objeto de aprendizaje” que sirve
como referencia para analizar tres distintas opciones de llevar a cabo la
adaptacion de dichos objetos, una de las cuales se basa en el uso de
herramientas 2.0.
Esta opción se presenta como una alternativa para ampliar las
posibilidades de reutilización de los objetos de aprendizaje, en términos
de aprovechar el potencial de la inteligencia colectiva y otros valores
agregados de la tendencia denominada “Web 2.0”
Keywords
Ubication
Objetos de Aprendizaje, 60