@misc{10818/48365, year = {2009}, url = {http://hdl.handle.net/10818/48365}, abstract = {In this article the "Learning Objects 2.0" are presented, as a conceptual alternative for the production of material reusable digital educational The use of 2.0 tools, such as alternative to traditional multimedia and the use of applications commonly used computing, is seen as a strategy to strengthen the reuse of digital educational content under the scheme of the learning objects. Some reflections are proposed, in front of the way of conceiving the knowledge and the role of open educational content9 , the teachers and universities for education in the 21st century. Delaware In the same way, open education is proposed as the framework of conceptual reference, on which topics such as the open educational resources and, within them, learning objects. In the light of a brief exposition of different definitions, on this subject, the basic definition of "learning object" is proposed, which serves as a reference to analyze three different options to carry out the adaptation of these objects, one of which is based on the use of 2.0 tools. This option is presented as an alternative to expand the reusability of learning objects, in terms of harnessing the potential of collective intelligence and other values aggregates of the trend called "Web 2.0"}, abstract = {En este artículo se plantean los “Objetos de Aprendizaje 2.0”, como una alternativa conceptual para la produccion de material educativo digital reutilizable. El uso de herramientas 2.0, como alternativa a la multimedia tradicional y al uso de aplicaciones informáticas de uso común, se vislumbra como una estrategia para fortalecer la reutilización de contenido educativo digital bajo el esquema de los objetos de aprendizaje. Se proponen algunas reflexiones, frente al modo de concebir el conocimiento y el papel de los contenidos educativos abiertos9 , los profesores y las universidades de cara a la educación en el Siglo XXI. Delaware igual manera, se propone a la educación abierta como el marco de referencia conceptual, sobre el cual se desarrollan temas como los recursos educativos abiertos y, dentro de ellos, los objetos de aprendizaje. A la luz de una breve exposición de distintas definiciones, sobre este tema, se plantea la definición base de “objeto de aprendizaje” que sirve como referencia para analizar tres distintas opciones de llevar a cabo la adaptacion de dichos objetos, una de las cuales se basa en el uso de herramientas 2.0. Esta opción se presenta como una alternativa para ampliar las posibilidades de reutilización de los objetos de aprendizaje, en términos de aprovechar el potencial de la inteligencia colectiva y otros valores agregados de la tendencia denominada “Web 2.0”}, publisher = {Objetos de Aprendizaje}, title = {Learning objects 2.0: one way alternative for collaborative re-production open educational content}, title = {Objetos de aprendizaje 2.0: una vía alternativa para la re-producción colaborativa de contenido educativo abierto}, author = {Chiappe Laverde, Andrés}, }