The Colombian-Venezuelan border crisis on the screens: Analysis from political communication
La crisis fronteriza colombo-venezolana en las pantallas: Análisis desde la comunicación política
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URI: http://hdl.handle.net/10818/47332Visitar enlace: https://revistas.ucm.es/index. ...
ISSN: 1137-0734
DOI: 110.5209/HICS.57854
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Cárdenas Ruiz, Juan DavidFecha
2017-10-16Resumen
Colombia and Venezuela experienced one of their worst bilateral crises in 2015 with the closure of the border by the Nicolas Maduro government. Due to the impact that this closure had on the lives of border residents, the issue occupied the top of the agenda for an important period.The Media Observatory of the University of La Sabana analyzed the coverage of the border crisis carried out by the RCN, Caracol and TRO newscasts seeking to identify the agenda, the frames and informative elements predominant in the mediatic construction of the crisis.There is a strong imbalance in the mediatic construction of the conflict, a strong participation of citizen sources and a tendency to dominate dramatic approaches in informational frames, without abandoning the political component of the crisis. Colombia y Venezuela vivieron una de sus peores crisis bilaterales en el año 2015 con el cierre de la frontera por parte del gobierno de Nicolas Maduro. Por el impacto que dicho cierre tuvo sobre la vida de los residentes en la frontera el tema ocupó los primeros lugares de la agenda por un periodo de tiempo importante.El Observatorio de Medios de la Universidad de la Sabana analizó el cubrimiento de la crisis fronteriza realizado por los noticieros RCN, Caracol y TRO buscando identificar la agenda, los frames y elemen-tos informativos predominantes en la construcción mediática de la crisis.Se identifica un desbalance muy fuerte en la construcción mediática del conflicto, una fuerte partici-pación de fuentes ciudadanas y una tendencia al predominio de los enfoques dramáticos en los framesinformativos, sin abandonar el componente político de la crisis.
Ubicación
Hist. común. soc. 22(2) 2017: 447-463
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- Facultad de Comunicación [190]