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Factores personales y familiares asociados a los problemas de comportamiento en niños
dc.contributor.author | Rodríguez de Bernal, María Clara | |
dc.date.accessioned | 10/10/2016 12:22 | |
dc.date.available | 2016-10-10T17:22:59Z | |
dc.date.created | 2010 | |
dc.identifier.other | http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v27n4/02.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10818/27364 | |
dc.description | 12 páginas | es_CO |
dc.description.abstract | This study identified personal and family factors associated with behavioral problems in children. The study group consisted of 254 students between 7 and 11 years, their parents and teachers. After obtaining informed consent from all participants, the following tests were carried out: Kamphaus and Reynold’s multidimensional scale of behavior standardized in Medellin’s questionnaire of personal and familia ry-related factors.The chi-square test shows that inconsistencies in patterns of parenting, that is, not living with the nuclear family, b eing a woman and the age between 8 and 9 years, were associated with a significantly higher frequency of aspects associated with externalizing problems, such as hyperactivity and behavioral issues . Likewise, being female and between 8 and 9 years of age were associated with the aspec t of “excessive control behavior” such as anxiety and depression, academic problems and also somatization, which was recognized by teachers a s being more frequent in boys. Those results could be useful in formulating preventative measures. | en |
dc.description.abstract | Se identificaron los factores personales y familiares asociados a los problemas de comportamiento en niños. Participaron 254 escolares, entre 7 y 11 años, sus respectivos padres y docentes. Una vez obtenido el consentimiento informado, se aplicaron la Escala Multidimensional de la Conducta de Reynolds y Kamphaus; estandarizada en Medellín, Cuestionario de Evaluación de factores personales y familiares. El análisis chi-cuadrado muestra que la inconsistencia en las pautas de crianza, no vivir con el núcleo familiar, ser mujer y tener una edad entre los 8 y 9 años, está relacionada significativamente con una mayor frecuencia en las dimensiones correspondientes a externalizar problemas como la hiperactividad y problemas de conducta. Igualmente el género femenino y la edad entre 8 y 9 años se asociaron con la dimensión de “conducta excesivamente controlada”, como la ansiedad y la depresión, y también con los problemas académicos, así como la somatización que fue reconocida por los docentes como más frecuente en los niños. Estos resultados aportan a la prevención. | es_CO |
dc.format | application/pdf | es_CO |
dc.language.iso | spa | es_CO |
dc.publisher | Estudos de Psicología | es_CO |
dc.relation.ispartofseries | Estudos de Psicologia I Campinas I 27(4) I 437-447 I outubro - dezembro | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Problemas de comportamiento | es_CO |
dc.subject | Psicología educacional | es_CO |
dc.subject | Family relationships | es_CO |
dc.title | Factores personales y familiares asociados a los problemas de comportamiento en niños | es_CO |
dc.title.alternative | Personal and familiar factors associated to behavioral problems in children | en |
dc.type | journal article | es_CO |
dc.type.hasVersion | publishedVersion | es_CO |
dc.rights.accessRights | openAccess | es_CO |
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