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dc.contributor.authorRodríguez de Bernal, María Clara
dc.date.accessioned10/10/2016 12:22
dc.date.available2016-10-10T17:22:59Z
dc.date.created2010
dc.identifier.otherhttp://www.scielo.br/pdf/estpsi/v27n4/02.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/27364
dc.description12 páginases_CO
dc.description.abstractThis study identified personal and family factors associated with behavioral problems in children. The study group consisted of 254 students between 7 and 11 years, their parents and teachers. After obtaining informed consent from all participants, the following tests were carried out: Kamphaus and Reynold’s multidimensional scale of behavior standardized in Medellin’s questionnaire of personal and familia ry-related factors.The chi-square test shows that inconsistencies in patterns of parenting, that is, not living with the nuclear family, b eing a woman and the age between 8 and 9 years, were associated with a significantly higher frequency of aspects associated with externalizing problems, such as hyperactivity and behavioral issues . Likewise, being female and between 8 and 9 years of age were associated with the aspec t of “excessive control behavior” such as anxiety and depression, academic problems and also somatization, which was recognized by teachers a s being more frequent in boys. Those results could be useful in formulating preventative measures.en
dc.description.abstractSe identificaron los factores personales y familiares asociados a los problemas de comportamiento en niños. Participaron 254 escolares, entre 7 y 11 años, sus respectivos padres y docentes. Una vez obtenido el consentimiento informado, se aplicaron la Escala Multidimensional de la Conducta de Reynolds y Kamphaus; estandarizada en Medellín, Cuestionario de Evaluación de factores personales y familiares. El análisis chi-cuadrado muestra que la inconsistencia en las pautas de crianza, no vivir con el núcleo familiar, ser mujer y tener una edad entre los 8 y 9 años, está relacionada significativamente con una mayor frecuencia en las dimensiones correspondientes a externalizar problemas como la hiperactividad y problemas de conducta. Igualmente el género femenino y la edad entre 8 y 9 años se asociaron con la dimensión de “conducta excesivamente controlada”, como la ansiedad y la depresión, y también con los problemas académicos, así como la somatización que fue reconocida por los docentes como más frecuente en los niños. Estos resultados aportan a la prevención.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherEstudos de Psicologíaes_CO
dc.relation.ispartofseriesEstudos de Psicologia I Campinas I 27(4) I 437-447 I outubro - dezembro
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectProblemas de comportamientoes_CO
dc.subjectPsicología educacionales_CO
dc.subjectFamily relationshipses_CO
dc.titleFactores personales y familiares asociados a los problemas de comportamiento en niñoses_CO
dc.title.alternativePersonal and familiar factors associated to behavioral problems in childrenen
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO


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