Factores personales y familiares asociados a los problemas de comportamiento en niños
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URI: http://hdl.handle.net/10818/27364Visitar enlace: http://www.scielo.br/pdf/estps ...
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This study identified personal and family factors associated with behavioral problems in children. The study group consisted
of 254 students
between 7 and 11 years, their parents and teachers. After obtaining informed consent from all participants, the following tests
were carried
out: Kamphaus and Reynold’s multidimensional scale of behavior standardized in Medellin’s questionnaire of personal and familia
ry-related
factors.The chi-square test shows that inconsistencies in patterns of
parenting, that is, not living with the nuclear family, b
eing a woman and
the age between 8 and 9 years, were associated with a significantly higher frequency of aspects associated with externalizing
problems, such
as hyperactivity and behavioral issues . Likewise, being female and between 8 and 9 years of age were associated with the aspec
t of “excessive
control behavior” such as anxiety and depression, academic problems and also somatization, which was recognized by teachers a
s being
more frequent in boys. Those results could be useful in formulating preventative measures. Se identificaron los factores personales y familiares asociados a los problemas de comportamiento en niños. Participaron 254
escolares, entre 7 y 11 años, sus respectivos padres y docentes. Una vez obtenido el consentimiento informado, se aplicaron la
Escala Multidimensional de la Conducta
de
Reynolds y Kamphaus; estandarizada en Medellín, Cuestionario de Evaluación de
factores personales y familiares. El análisis chi-cuadrado muestra que la inconsistencia en las pautas de crianza, no vivir con
el
núcleo familiar, ser mujer y tener una edad entre los 8 y 9 años, está relacionada significativamente con una mayor frecuencia
en
las dimensiones correspondientes a externalizar problemas como la hiperactividad y problemas de conducta. Igualmente el
género femenino y la edad entre 8 y 9 años se asociaron con la dimensión de “conducta excesivamente controlada”, como la
ansiedad y la depresión, y también con los problemas académicos, así como la somatización que fue reconocida por los docentes
como más frecuente en los niños. Estos resultados aportan a la prevención.
Ubication
Estudos de Psicologia I Campinas I 27(4) I 437-447 I outubro - dezembro
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- Facultad de Psicología [176]