Show simple item record

Alfabetizaci�n informacional en la educaci�n superior virtual: logros y desaf�os

dc.contributor.authorPineda Baez, Clelia Zobeida
dc.contributor.authorHennig Manzuoli, Cristina
dc.contributor.authorSegovia Cifuentes, Yasbley
dc.contributor.authorD�az G�mez, Darwin Andr�s
dc.contributor.authorS�nchez Duarte, M�nica Marcela
dc.contributor.authorPatricia Otero, Mar�a
dc.contributor.authorPaul Rees, Geraint
dc.date.accessioned06/23/2016 16:53:29
dc.date.available06/23/2016 16:53:29
dc.date.issued2012-10-2
dc.identifier.citationSegovi a Cifuentes, Yasbley; Patricia Otero, Mar�a; Hennig Manzouli, Cristina; Paul Rees, Geraint; D�az G�mez, Darwin; Pineda B�ez, Clelia; S�nchez Duarte, M�nica; (2012). Alfabetizaci�n Informacional en la Educaci�n Superior Virtual: Logros y Desaf�os. Informaci�n, cultura y sociedad: revista del Instituto de Investigaciones Bibliotecol�gicas, Enero-Junio, 83-104.es_CO
dc.identifier.issn1514-8327
dc.identifier.otherhttp://eprints.rclis.org/19622/
dc.identifier.otherhttp://eprints.rclis.org/19622/1/n26a05.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/25151
dc.description23 p�ginases_CO
dc.description.abstractVirtual education has become an alternative for students to access the _x000D_ higher education system. In Colombia, there has been an increase in the number _x000D_ of undergraduate programs in this form of education. However, information _x000D_ about the pedagogical work undertaken in those programs is scarce, and it is _x000D_ needed to examine their quality. This research project examined the education _x000D_ community�s perception of undergraduate virtual education programs in Co-_x000D_ lombian higher education institutions. One of the key elements in the analysis _x000D_ was the development of students� information literacy to find out about possible _x000D_ ruptures, transformations, advantages, problems and solutions that emerge from _x000D_ this form of education. The study used a quantitative and qualitative approach _x000D_ to gather information from teachers, coordinators, tutors and students from 9 _x000D_ higher education institutions. Results show that efforts to improve students� _x000D_ information literacy have been undertaken; however a greater collective effort _x000D_ is needed to improve the search for, evaluation and ethical use of information. _x000D_ Implicit here is the need for expert training and the need to reflect upon strategies to combat plagiarism.en
dc.description.abstractLa educaci�n virtual se constituye en una alternativa para el acceso_x000D_ de un mayor n�mero de estudiantes al sistema de educaci�n superior. En_x000D_ Colombia se ha incrementado el n�mero de programas de pregrado en esta_x000D_ modalidad, pero la documentaci�n sobre el trabajo pedag�gico desarrollado en_x000D_ la implementaci�n de estas propuestas educativas es insuficiente para examinar_x000D_ su calidad. Esta investigaci�n propuso como una de sus categor�as de an�lisis_x000D_ indagar las percepciones y experiencias de agentes educativos acerca del desarrollo_x000D_ de la alfabetizaci�n informacional en los programas que se ofrecen_x000D_ en esa modalidad para especificar transformaciones, avances, rupturas, entre_x000D_ otros aspectos. El estudio emple� t�cnicas cuantitativas y cualitativas para la_x000D_ recolecci�n de informaci�n de profesores, coordinadores, tutores y estudiantes_x000D_ de nueve instituciones de educaci�n superior que contaban con programas con_x000D_ un alto componente virtual. Los resultados muestran que se ha dado inicio al_x000D_ fortalecimiento de las competencias informacionales de los estudiantes, pero_x000D_ que a�n se requiere del trabajo colectivo entre profesores, tutores y estudiantes _x000D_ para refinar los criterios de b�squeda, valoraci�n y aplicaci�n de la informaci�n._x000D_ Se evidencia tambi�n la necesidad de capacitaci�n para expertos tem�ticos y la_x000D_ necesidad de reflexionar sobre estrategias para combatir el plagio.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherInformaci�n, cultura y sociedad: revista del Instituto de Investigaciones Bibliotecol�gicases_CO
dc.relation.ispartofseriesInformaci�n, Cultura y Sociedad, 2012, n. 26, pp. 83-104
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.sourceIntellectum Repositorio Universidad de La Sabanaes_CO
dc.subjectInformation literacyen
dc.subjectVirtual programsen
dc.subjectHigher educationen
dc.subjectPlagiarismen
dc.subjectAlfabetizaci�n informacionales_CO
dc.subjectProgramas virtualeses_CO
dc.subjectEducaci�n superiores_CO
dc.subjectPlagioes_CO
dc.titleInformational Literacy in Virtual Higher Education: Achievements and Challengesen
dc.titleAlfabetizaci�n informacional en la educaci�n superior virtual: logros y desaf�oses_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionacceptedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International