Psychometric Properties of the Emotional Regulation Questionnaire (ERQ-CA) in Colombian University Students
Propiedades Psicométricas del Cuestionario de Regulación Emocional (ERQ-CA) en Estudiantes Universitarios Colombianos
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62603Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 23408340
DOI: 10.21134/rpnca.2021.08.3.7
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Alfonso Gutiérrez, Laura SofíaFecha
2021Resumen
Psychometric properties of the Emotional Regulation Questionnaire (ERQ-CA) in Colombian University Students. The purpose of this research was to analyze the psychometric properties of the emotional regulation questionnaire (ERQ-CA) in the Colombian population. A sample of 798 university students from Bogotá and its surroundings, with ages between 15 and 25 years old (M = 19.59, SD = 1.78) was used. The sample was divided into two proportional groups. The first part of the sample was composed by 25% (n = 200), with it the exploratory factorial analysis was made, χ (13) = 16.38, p < 0.23, finding a two-dimensional structure, according to the indexes of goodness of fit: TLI = .951, RMSEA = .057. SRMR = .04. Then with 70% of the sample (n = 598) the confirmatory factorial analysis was performed. Excellent fit rates were found: S-Bχ (20) = 45,812; χ /gl = 2.29; IFC = .962; NNFI = .940; TLI = .947; IFI= .958; RMSEA = .051; SRMR = .048. Estimates and errors of the model were obtained through robust methods, internal consistency analysis was performed, the invariance of the model by gender was studied and differences by gender were found. It can be concluded that the ERQ-CA is a questionnaire with psychometric properties that are very favorable to be used in the Colombian context. © 2021 Aitana Research Group. All rights reserved. Propiedades psicométricas del Cuestionario de Regulación Emocional (ERQ-CA) en estudiantes universitarios colombianos. El propósito de esta investigación fue analizar las propiedades psicométricas del cuestionario de regulación emocional (ERQ-CA) en la población colombiana. Se utilizó una muestra de 798 estudiantes universitarios de Bogotá y sus alrededores, con edades entre 15 y 25 años (M = 19,59, DE = 1,78). La muestra se dividió en dos grupos proporcionales. La primera parte de la muestra estuvo compuesta por el 25% (n = 200), con ella se realizó el análisis factorial exploratorio, χ (13) = 16.38, p < 0.23, encontrando una estructura bidimensional, según los índices de bondad. de ajuste: TLI = .951, RMSEA = .057. RMR = 0,04. Luego con el 70% de la muestra (n = 598) se realizó el análisis factorial confirmatorio. Se encontraron excelentes tasas de ajuste: S-Bχ (20) = 45,812; χ/gl = 2,29; CFI = .962; INNI = 0,940; ILI = 0,947; IFI= .958; RMSEA = 0,051; SRMR = 0,048. Se obtuvieron estimaciones y errores del modelo mediante métodos robustos, se realizó análisis de consistencia interna, se estudió la invarianza del modelo por género y se encontraron diferencias por género. Se puede concluir que el ERQ-CA es un cuestionario con propiedades psicométricas muy favorables para ser utilizado en el contexto colombiano. © 2021 Grupo de Investigación Aitana. Reservados todos los derechos.
Ubicación
Revista de psicología clínica con niños y adolescentes, Vol.8 (3), p.59-66
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- Facultad de Psicología [176]