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Escala del ambiente de enseñanza-aprendizaje de especialistas médico-quirúrgicos en formación

dc.contributor.authorTriviño Patricia Gónzalez
dc.contributor.authorSilva Nicolás M.
dc.contributor.authorAcero Iván Dario Moreno
dc.date.accessioned2024-11-07T15:22:16Z
dc.date.available2024-11-07T15:22:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationRodríguez Fernández, Z., Raúl Rizo Rodríguez, R., Mirabal Fariñas, A., Nazario Dolz, C. A. M., & García Céspedes, C. M. E. (2017). Educación en el trabajo en la enseñanza médica superior. MEDISAN, 21(7), 913–925.es_CO
dc.identifier.issn8642141
dc.identifier.otherhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85132734652&partnerID=40&md5=2bd72d595cf6c54f8641a2e6e9974352
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/62600
dc.description16 páginases_CO
dc.description.abstractIntroduction: The training of medical-surgical specialists (residents) takes place in hospitals where healthcare and teaching-learning activities converge. Knowledge about this dual setting is essential for identifying opportunities to optimize the quality and effectiveness of both activities. Objective: To construct a scale for measuring the perception about the teaching-learning environment in the clinical practice of residents who receive training in Colombia. Methods: A Likert-type scale was designed as an adapted form of the guide Developing Questionnaires for Educational Research, presented by the Association for Medical Education in Europe, with the following steps: literature review, review of Colombian regulations regarding university hospitals, synthesis of evidence, development of items, validation of appearance by experts, and questionnaire application to residents. Results: A clinical practice environment scale was constructed on the basis of the educational theory of activity and learning situated in the workplace. Initially, 46 questions were defined and, after the validation of appearance, 39 items distributed in seven domains were created: academic processes, teaching processes, teaching-service agreements, welfare, academic infrastructure, care infrastructure, and management and organization. The application of this scale to residents showed no comprehension problems; therefore, it was not necessary to refine the number or content of the items. Conclusions: The scale constructed has validity of appearance by expert peers and residents, which allows, in further stages, to carry out content validity and reproducibility. © 2022, Editorial Ciencias Medicas. All rights reserved.en
dc.description.abstractIntroducción: La formación de especialistas médico-quirúrgicos (residentes) se realiza en hospitales donde convergen actividades de atención sanitaria y enseñanza-aprendizaje. El conocimiento sobre este entorno dual es esencial para identificar oportunidades para optimizar la calidad y eficacia de ambas actividades. Objetivo: Construir una escala para medir la percepción sobre el ambiente de enseñanza-aprendizaje en la práctica clínica de los residentes que se capacitan en Colombia. Métodos: Se diseñó una escala tipo Likert adaptada de la guía Developing Questionnaires for Educational Research, presentada por la Asociación para la Educación Médica en Europa, con los siguientes pasos: revisión de la literatura, revisión de la normativa colombiana sobre hospitales universitarios, síntesis de evidencia, desarrollo de ítems, validación de apariencia por expertos y aplicación de cuestionarios a residentes. Resultados: Se construyó una escala de ambiente de práctica clínica a partir de la teoría educativa de la actividad y el aprendizaje situado en el lugar de trabajo. Inicialmente se definieron 46 preguntas y, luego de la validación de apariencia, se crearon 39 ítems distribuidos en siete dominios: procesos académicos, procesos de enseñanza, acuerdos enseñanza-servicio, bienestar, infraestructura académica, infraestructura de atención y gestión y organización. La aplicación de esta escala a los residentes no mostró problemas de comprensión; por lo tanto, no fue necesario precisar el número o contenido de los ítems. Conclusiones: La escala construida tiene validez de apariencia por pares expertos y residentes, lo que permite, en etapas posteriores, realizar validez de contenido y reproducibilidad. © 2022, Editorial Ciencias Médicas. Reservados todos los derechos.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherRevista Cubana de Educacion Medica Superiores_CO
dc.relation.ispartofseriesRevista Cubana de Educacion Medica Superior Volume 36, Issue 2April-June 2022 Article number e2882
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherEnseñanza
dc.subject.otherHospitales
dc.subject.otherAmbiente
dc.subject.otherEducación médica
dc.subject.otherEvaluación educacional
dc.titleA scale for the teaching-learning environment of medical-surgical specialists in trainingen
dc.titleEscala del ambiente de enseñanza-aprendizaje de especialistas médico-quirúrgicos en formaciónes_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO


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