A scale for the teaching-learning environment of medical-surgical specialists in training
Escala del ambiente de enseñanza-aprendizaje de especialistas médico-quirúrgicos en formación
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/62600Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 8642141
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsMetrics
Bibliographic cataloging
Show full item recordDate
2022Abstract
Introduction: The training of medical-surgical specialists (residents) takes place in hospitals where healthcare and teaching-learning activities converge. Knowledge about this dual setting is essential for identifying opportunities to optimize the quality and effectiveness of both activities. Objective: To construct a scale for measuring the perception about the teaching-learning environment in the clinical practice of residents who receive training in Colombia. Methods: A Likert-type scale was designed as an adapted form of the guide Developing Questionnaires for Educational Research, presented by the Association for Medical Education in Europe, with the following steps: literature review, review of Colombian regulations regarding university hospitals, synthesis of evidence, development of items, validation of appearance by experts, and questionnaire application to residents. Results: A clinical practice environment scale was constructed on the basis of the educational theory of activity and learning situated in the workplace. Initially, 46 questions were defined and, after the validation of appearance, 39 items distributed in seven domains were created: academic processes, teaching processes, teaching-service agreements, welfare, academic infrastructure, care infrastructure, and management and organization. The application of this scale to residents showed no comprehension problems; therefore, it was not necessary to refine the number or content of the items. Conclusions: The scale constructed has validity of appearance by expert peers and residents, which allows, in further stages, to carry out content validity and reproducibility. © 2022, Editorial Ciencias Medicas. All rights reserved. Introducción: La formación de especialistas médico-quirúrgicos (residentes) se realiza en hospitales donde convergen actividades de atención sanitaria y enseñanza-aprendizaje. El conocimiento sobre este entorno dual es esencial para identificar oportunidades para optimizar la calidad y eficacia de ambas actividades. Objetivo: Construir una escala para medir la percepción sobre el ambiente de enseñanza-aprendizaje en la práctica clínica de los residentes que se capacitan en Colombia. Métodos: Se diseñó una escala tipo Likert adaptada de la guía Developing Questionnaires for Educational Research, presentada por la Asociación para la Educación Médica en Europa, con los siguientes pasos: revisión de la literatura, revisión de la normativa colombiana sobre hospitales universitarios, síntesis de evidencia, desarrollo de ítems, validación de apariencia por expertos y aplicación de cuestionarios a residentes. Resultados: Se construyó una escala de ambiente de práctica clínica a partir de la teoría educativa de la actividad y el aprendizaje situado en el lugar de trabajo. Inicialmente se definieron 46 preguntas y, luego de la validación de apariencia, se crearon 39 ítems distribuidos en siete dominios: procesos académicos, procesos de enseñanza, acuerdos enseñanza-servicio, bienestar, infraestructura académica, infraestructura de atención y gestión y organización. La aplicación de esta escala a los residentes no mostró problemas de comprensión; por lo tanto, no fue necesario precisar el número o contenido de los ítems. Conclusiones: La escala construida tiene validez de apariencia por pares expertos y residentes, lo que permite, en etapas posteriores, realizar validez de contenido y reproducibilidad. © 2022, Editorial Ciencias Médicas. Reservados todos los derechos.
Ubication
Revista Cubana de Educacion Medica Superior Volume 36, Issue 2April-June 2022 Article number e2882
Collections to which it belong
- Facultad de Medicina [1345]