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Historias de aprendizaje del profesionalismo en la formación de los médicos de urgencias en Colombia

dc.contributor.authorVivas, Diego Alejandro
dc.contributor.authorReinoso Chávez, Natalia
dc.contributor.authorJaimes, Diego Alejandro
dc.date.accessioned2024-11-07T15:22:09Z
dc.date.available2024-11-07T15:22:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationVivas, D. A., Reinoso Chávez, N., & Jaimes, D. A. (2022). Professionalism learning stories of Colombian emergency physiciansduring postgraduate medical training. Educación Médica, 23(3). https://doi.org/10.1016/j.edumed.2022.100733es_CO
dc.identifier.issn15751813
dc.identifier.otherhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85131942023&doi=10.1016%2fj.edumed.2022.100733&partnerID=40&md5=dfd4a98b3297466a097f3e45f55619b2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/62594
dc.descriptiones_CO
dc.description.abstractIntroduction: Professionalism is a multidimensional competence based on attitudinal and cognitive skills that drives to better performances in medical practice, by stablishing effective interprofessional relationships, and offering a humanized and qualified service to the patient. However, the learning process of this competence particularly relevant in emergency rooms has not been formally developed in postgraduate medical training. The study sought to know the experiences of a group of residents and specialists in Emergency Medicine about learning professionalism during their postgraduate training, knowing the notions related to this concept and inquiring about the role model in learning professionalism during their training. postgraduate. Methods: We developed a qualitative narrative research, with a total of 7 Emergency physicians (residents and emergency physicians) including the main researcher with his own autoethnographic text. Data collection involved narrative and interactive interviews, and reflective autoethnographic texts. A thematic analysis constructed patterns from the data. Results: Five main themes emerged around the professionalism learning experience of emergency physicians: 1) role model, 2) anti-role model, 3) unsafe environment as a barrier to learning, 4) teaching of professionalism, 5) metacognition in the learning process. Conclusions: Teacher behavior in clinical settings become a role model to follow related to physician-patient relationship, interprofessional communication and teamwork. On the other hand, neglective behavior, missuses of clinical resources, discrimination, harassment, or bullying become anti-rol model behaviors. However, those unwanted behaviors may be learned even though students intend to act otherwise. It is necessary to design intentional curriculum in emergency postgraduate schools which include stablishing institutional cultural norms that do not tolerate aggression or other unprofessional behavior towards patients or students. © 2022 The Authorsen
dc.description.abstractIntroducción: El profesionalismo es una competencia multidimensional basada en habilidades actitudinales y cognitivas que conducen a mejores desempeños en la práctica médica, estableciendo relaciones interprofesionales efectivas y ofreciendo un servicio humanizado y calificado al paciente. Sin embargo, el proceso de aprendizaje de esta competencia particularmente relevante en urgencias no se ha desarrollado formalmente en la formación médica de posgrado. El estudio buscó conocer las experiencias de un grupo de residentes y especialistas en Medicina de Emergencia sobre el aprendizaje del profesionalismo durante su formación de posgrado, conociendo las nociones relacionadas con este concepto e indagando sobre el modelo a seguir en el aprendizaje del profesionalismo durante su formación. graduado. Métodos: Desarrollamos una investigación narrativa cualitativa, con un total de 7 médicos de urgencias (residentes y médicos de urgencia) incluido el investigador principal con su propio texto autoetnográfico. La recolección de datos incluyó entrevistas narrativas e interactivas y textos autoetnográficos reflexivos. Un análisis temático construyó patrones a partir de los datos. Resultados: Surgieron cinco temas principales en torno a la experiencia de aprendizaje del profesionalismo de los médicos de urgencias: 1) modelo a seguir, 2) modelo anti-rol, 3) entorno inseguro como barrera para el aprendizaje, 4) enseñanza del profesionalismo, 5) metacognición en el proceso de aprendizaje . Conclusiones: El comportamiento docente en entornos clínicos se convierte en un modelo a seguir en relación con la relación médico-paciente, la comunicación interprofesional y el trabajo en equipo. Por otro lado, el comportamiento negligente, el mal uso de los recursos clínicos, la discriminación, el acoso o el bullying se convierten en comportamientos modelo anti-rol. Sin embargo, esos comportamientos no deseados pueden aprenderse aunque los estudiantes tengan la intención de actuar de otra manera.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isoenges_CO
dc.publisherEducación Médicaes_CO
dc.relation.ispartofseriesEducación médica, Vol.23 (3), Article 100733
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherBullying
dc.subject.otherEducation
dc.subject.otherNarrative medicine
dc.subject.otherProfessionalism
dc.titleProfessionalism learning stories of Colombian emergency physiciansduring postgraduate medical trainingen
dc.titleHistorias de aprendizaje del profesionalismo en la formación de los médicos de urgencias en Colombiaes_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.identifier.doi10.1016/j.edumed.2022.100733


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