Professionalism learning stories of Colombian emergency physiciansduring postgraduate medical training
Historias de aprendizaje del profesionalismo en la formación de los médicos de urgencias en Colombia
Enlaces del Item
URI: http://hdl.handle.net/10818/62594Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 15751813
DOI: 10.1016/j.edumed.2022.100733
Compartir
Estadísticas
Ver as estatísticas de usoCatalogación bibliográfica
Apresentar o registro completoData
2022Resumo
Introduction: Professionalism is a multidimensional competence based on attitudinal and cognitive skills that drives to better performances in medical practice, by stablishing effective interprofessional relationships, and offering a humanized and qualified service to the patient. However, the learning process of this competence particularly relevant in emergency rooms has not been formally developed in postgraduate medical training. The study sought to know the experiences of a group of residents and specialists in Emergency Medicine about learning professionalism during their postgraduate training, knowing the notions related to this concept and inquiring about the role model in learning professionalism during their training. postgraduate. Methods: We developed a qualitative narrative research, with a total of 7 Emergency physicians (residents and emergency physicians) including the main researcher with his own autoethnographic text. Data collection involved narrative and interactive interviews, and reflective autoethnographic texts. A thematic analysis constructed patterns from the data. Results: Five main themes emerged around the professionalism learning experience of emergency physicians: 1) role model, 2) anti-role model, 3) unsafe environment as a barrier to learning, 4) teaching of professionalism, 5) metacognition in the learning process. Conclusions: Teacher behavior in clinical settings become a role model to follow related to physician-patient relationship, interprofessional communication and teamwork. On the other hand, neglective behavior, missuses of clinical resources, discrimination, harassment, or bullying become anti-rol model behaviors. However, those unwanted behaviors may be learned even though students intend to act otherwise. It is necessary to design intentional curriculum in emergency postgraduate schools which include stablishing institutional cultural norms that do not tolerate aggression or other unprofessional behavior towards patients or students. © 2022 The Authors Introducción: El profesionalismo es una competencia multidimensional basada en habilidades actitudinales y cognitivas que conducen a mejores desempeños en la práctica médica, estableciendo relaciones interprofesionales efectivas y ofreciendo un servicio humanizado y calificado al paciente. Sin embargo, el proceso de aprendizaje de esta competencia particularmente relevante en urgencias no se ha desarrollado formalmente en la formación médica de posgrado. El estudio buscó conocer las experiencias de un grupo de residentes y especialistas en Medicina de Emergencia sobre el aprendizaje del profesionalismo durante su formación de posgrado, conociendo las nociones relacionadas con este concepto e indagando sobre el modelo a seguir en el aprendizaje del profesionalismo durante su formación. graduado. Métodos: Desarrollamos una investigación narrativa cualitativa, con un total de 7 médicos de urgencias (residentes y médicos de urgencia) incluido el investigador principal con su propio texto autoetnográfico. La recolección de datos incluyó entrevistas narrativas e interactivas y textos autoetnográficos reflexivos. Un análisis temático construyó patrones a partir de los datos. Resultados: Surgieron cinco temas principales en torno a la experiencia de aprendizaje del profesionalismo de los médicos de urgencias: 1) modelo a seguir, 2) modelo anti-rol, 3) entorno inseguro como barrera para el aprendizaje, 4) enseñanza del profesionalismo, 5) metacognición en el proceso de aprendizaje . Conclusiones: El comportamiento docente en entornos clínicos se convierte en un modelo a seguir en relación con la relación médico-paciente, la comunicación interprofesional y el trabajo en equipo. Por otro lado, el comportamiento negligente, el mal uso de los recursos clínicos, la discriminación, el acoso o el bullying se convierten en comportamientos modelo anti-rol. Sin embargo, esos comportamientos no deseados pueden aprenderse aunque los estudiantes tengan la intención de actuar de otra manera.
Ubicación
Educación médica, Vol.23 (3), Article 100733
Colecciones a las que pertenece
- Facultad de Medicina [1345]