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Variaciones de intensidad de color y precios del arte: un examen del arte latinoamericano

dc.contributor.authorGaray, Urbi
dc.contributor.authorPérez, Eduardo
dc.contributor.authorPulga, Fredy
dc.date.accessioned2024-11-07T15:16:10Z
dc.date.available2024-11-07T15:16:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationGaray, U., Pérez, E., & Pulga, F. (2022). Color intensity variations and art prices: An examination of Latin American art. Journal of Business Research, 147, 158–176. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.03.010es_CO
dc.identifier.issn1482963
dc.identifier.otherhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85128229292&doi=10.1016%2fj.jbusres.2022.03.010&partnerID=40&md5=7978f75a109d83f1b4bb4d6c81e02d48
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/62569
dc.descriptiones_CO
dc.description.abstractMost existing literature has ignored the potential effects that color intensity may have on art prices (bearing a few recent exceptions). We examine 1627 paintings executed by the “Big five” Latin American artists (Rivera, Tamayo, Lam, Matta, and Botero), and sold at Sotheby's and Christie's between 2003 and 2017, to analyze this impact. We find strong evidence indicating that paintings that are more intense in color fetch higher prices, but only up to a certain degree (paintings whose color is “too intense”, “too vivid” or “too dark” actually fetch lower prices). To the best of our knowledge, these results are the first to confirm, for the case of the art market, early experimental evidence in the psychology literature pointing to the existence of an inverse “u” pattern on the preferences for color intensity. Our findings have implications for other areas such as psychology and consumer behavior. © 2022 Elsevier Inc.en
dc.description.abstractLa mayor parte de la literatura existente ha ignorado los efectos potenciales que la intensidad del color puede tener en los precios del arte (con algunas excepciones recientes). Examinamos 1627 pinturas ejecutadas por los “cinco grandes” artistas latinoamericanos (Rivera, Tamayo, Lam, Matta y Botero) y vendidas en Sotheby's y Christie's entre 2003 y 2017, para analizar este impacto. Encontramos pruebas sólidas que indican que las pinturas de colores más intensos alcanzan precios más altos, pero sólo hasta cierto punto (las pinturas cuyo color es “demasiado intenso”, “demasiado vivo” o “demasiado oscuro” en realidad alcanzan precios más bajos). Hasta donde sabemos, estos resultados son los primeros que confirman, para el caso del mercado del arte, evidencia experimental temprana en la literatura de psicología que apunta a la existencia de un patrón en “u” inverso en las preferencias por la intensidad del color. Nuestros hallazgos tienen implicaciones para otras áreas como la psicología y el comportamiento del consumidor. © 2022 Elsevier Inc.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isoenges_CO
dc.publisherJournal of Business Researches_CO
dc.relation.ispartofseriesJournal of business research, Vol.147, p.158-176
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherArt, Latin American
dc.subject.otherBusiness
dc.subject.otherManagerial economics
dc.subject.otherSocial sciences
dc.titleColor intensity variations and art prices: An examination of Latin American arten
dc.titleVariaciones de intensidad de color y precios del arte: un examen del arte latinoamericanoes_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.identifier.doi10.1016/j.jbusres.2022.03.010


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