Color intensity variations and art prices: An examination of Latin American art
Variaciones de intensidad de color y precios del arte: un examen del arte latinoamericano
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62569Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 1482963
DOI: 10.1016/j.jbusres.2022.03.010
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2022Resumen
Most existing literature has ignored the potential effects that color intensity may have on art prices (bearing a few recent exceptions). We examine 1627 paintings executed by the “Big five” Latin American artists (Rivera, Tamayo, Lam, Matta, and Botero), and sold at Sotheby's and Christie's between 2003 and 2017, to analyze this impact. We find strong evidence indicating that paintings that are more intense in color fetch higher prices, but only up to a certain degree (paintings whose color is “too intense”, “too vivid” or “too dark” actually fetch lower prices). To the best of our knowledge, these results are the first to confirm, for the case of the art market, early experimental evidence in the psychology literature pointing to the existence of an inverse “u” pattern on the preferences for color intensity. Our findings have implications for other areas such as psychology and consumer behavior. © 2022 Elsevier Inc. La mayor parte de la literatura existente ha ignorado los efectos potenciales que la intensidad del color puede tener en los precios del arte (con algunas excepciones recientes). Examinamos 1627 pinturas ejecutadas por los “cinco grandes” artistas latinoamericanos (Rivera, Tamayo, Lam, Matta y Botero) y vendidas en Sotheby's y Christie's entre 2003 y 2017, para analizar este impacto. Encontramos pruebas sólidas que indican que las pinturas de colores más intensos alcanzan precios más altos, pero sólo hasta cierto punto (las pinturas cuyo color es “demasiado intenso”, “demasiado vivo” o “demasiado oscuro” en realidad alcanzan precios más bajos). Hasta donde sabemos, estos resultados son los primeros que confirman, para el caso del mercado del arte, evidencia experimental temprana en la literatura de psicología que apunta a la existencia de un patrón en “u” inverso en las preferencias por la intensidad del color. Nuestros hallazgos tienen implicaciones para otras áreas como la psicología y el comportamiento del consumidor. © 2022 Elsevier Inc.
Ubicación
Journal of business research, Vol.147, p.158-176