Show simple item record

Motivación y enganche para la enseñanza clínica en un hospital universitario

dc.contributor.authorAponte Murcia, Carolina
dc.contributor.authorAcero, Ángela Rocío
dc.date.accessioned2024-11-07T14:23:59Z
dc.date.available2024-11-07T14:23:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAponte Murcia, C., & Acero, Á. R. (2023). Motivation and engagement for clinical teaching in a university hospital. Educación Médica, 24(4). https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100828es_CO
dc.identifier.issn15751813
dc.identifier.otherhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85162241146&doi=10.1016%2fj.edumed.2023.100828&partnerID=40&md5=f8a73a223d1251a4a46d2cacf63059ac
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/62367
dc.descriptiones_CO
dc.description.abstractIntroduction: Learning in the clinical environment is favored by the teacher's own characteristics. His motivation, studied from the theory of self-determination, is at the same time one of the resources that influence "engagement", understood as a positive, satisfactory, and work-related state of mind. The objective of this study is to identify the factors that generate motivation for clinical teaching and to quantify the commitment to teaching medical specialists in a university hospital. Method: With a mixed methods design, in the quantitative phase the engagement was measured with the Well-being and Work Scale (UWES 17) and in the qualitative phase the motivation factors were explored with triangulation of the results in the analysis. Results: The coupling was evaluated in 81 medical specialists, finding a high level (5.06 with DE 0.77). Three focus groups were carried out, in which 17 specialists participated and five factors associated with motivation were identified: the relationship with the students; recognition; the formation; time and taste and own motivation. Motivation was identified as a resource for engagement in clinical teaching. Conclusion: The engagement in teaching in the clinical environment is favored by the teacher's motivation, which, in turn, stems from the very pleasure of teaching and from the environment is affected by relationship, training and recognition. The training of the clinical professor in medical education is required to achieve a better learning climate. © 2023 The Authorsen
dc.description.abstractIntroducción: El aprendizaje en el ambiente clínico se ve favorecido por las características propias del docente. Su motivación, estudiada desde la teoría de la autodeterminación, es al mismo tiempo uno de los recursos que influyen en el “engagement”, entendido como un estado de ánimo positivo, satisfactorio y relacionado con el trabajo. El objetivo de este estudio es identificar los factores que generan la motivación por la docencia clínica y cuantificar el compromiso con la formación de médicos especialistas en un hospital universitario. Método: Con un diseño de métodos mixtos, en la fase cuantitativa se midió el engagement con la Escala de Bienestar y Trabajo (UWES 17) y en la fase cualitativa se exploraron los factores de motivación con triangulación de los resultados en el análisis. Resultados: Se evaluó el acoplamiento en 81 médicos especialistas, encontrando un nivel alto (5,06 con DE 0,77). Se realizaron tres grupos focales, en los que participaron 17 especialistas y se identificaron cinco factores asociados a la motivación: la relación con los estudiantes; reconocimiento; la formación; tiempo y gusto y motivación propia. La motivación se identificó como un recurso para la participación en la enseñanza clínica. Conclusión: El compromiso docente en el ambiente clínico se ve favorecido por la motivación del docente, que, a su vez, surge del placer mismo de enseñar y del ambiente se ve afectado por la relación, la formación y el reconocimiento. Se requiere la formación del profesor clínico en educación médica para lograr un mejor clima de aprendizaje. © 2023 Los Autoreses_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isoenges_CO
dc.publisherEducación Médicaes_CO
dc.relation.ispartofseriesEducación médica, Vol.24 (4), Article 100828
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherMotivation
dc.subject.otherHitch
dc.subject.otherMedical education
dc.subject.otherTeaching
dc.subject.otherTeachers
dc.subject.otherHealth Personnel
dc.titleMotivation and engagement for clinical teaching in a university hospitalen
dc.titleMotivación y enganche para la enseñanza clínica en un hospital universitarioes_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.identifier.doi10.1016/j.edumed.2023.100828


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional