Motivation and engagement for clinical teaching in a university hospital
Motivación y enganche para la enseñanza clínica en un hospital universitario
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62367Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 15751813
DOI: 10.1016/j.edumed.2023.100828
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2023Resumen
Introduction: Learning in the clinical environment is favored by the teacher's own characteristics. His motivation, studied from the theory of self-determination, is at the same time one of the resources that influence "engagement", understood as a positive, satisfactory, and work-related state of mind. The objective of this study is to identify the factors that generate motivation for clinical teaching and to quantify the commitment to teaching medical specialists in a university hospital. Method: With a mixed methods design, in the quantitative phase the engagement was measured with the Well-being and Work Scale (UWES 17) and in the qualitative phase the motivation factors were explored with triangulation of the results in the analysis. Results: The coupling was evaluated in 81 medical specialists, finding a high level (5.06 with DE 0.77). Three focus groups were carried out, in which 17 specialists participated and five factors associated with motivation were identified: the relationship with the students; recognition; the formation; time and taste and own motivation. Motivation was identified as a resource for engagement in clinical teaching. Conclusion: The engagement in teaching in the clinical environment is favored by the teacher's motivation, which, in turn, stems from the very pleasure of teaching and from the environment is affected by relationship, training and recognition. The training of the clinical professor in medical education is required to achieve a better learning climate. © 2023 The Authors Introducción: El aprendizaje en el ambiente clínico se ve favorecido por las características propias del docente. Su motivación, estudiada desde la teoría de la autodeterminación, es al mismo tiempo uno de los recursos que influyen en el “engagement”, entendido como un estado de ánimo positivo, satisfactorio y relacionado con el trabajo. El objetivo de este estudio es identificar los factores que generan la motivación por la docencia clínica y cuantificar el compromiso con la formación de médicos especialistas en un hospital universitario. Método: Con un diseño de métodos mixtos, en la fase cuantitativa se midió el engagement con la Escala de Bienestar y Trabajo (UWES 17) y en la fase cualitativa se exploraron los factores de motivación con triangulación de los resultados en el análisis. Resultados: Se evaluó el acoplamiento en 81 médicos especialistas, encontrando un nivel alto (5,06 con DE 0,77). Se realizaron tres grupos focales, en los que participaron 17 especialistas y se identificaron cinco factores asociados a la motivación: la relación con los estudiantes; reconocimiento; la formación; tiempo y gusto y motivación propia. La motivación se identificó como un recurso para la participación en la enseñanza clínica. Conclusión: El compromiso docente en el ambiente clínico se ve favorecido por la motivación del docente, que, a su vez, surge del placer mismo de enseñar y del ambiente se ve afectado por la relación, la formación y el reconocimiento. Se requiere la formación del profesor clínico en educación médica para lograr un mejor clima de aprendizaje. © 2023 Los Autores
Ubicación
Educación médica, Vol.24 (4), Article 100828
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- Facultad de Medicina [1345]