Comparison of the academic expectations of Colombian first-year university students according to the parents’ level of education
Comparación de las expectativas académicas de universitarios colombianos de primer año según el nivel de escolaridad de los padres
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62358Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 1240137
DOI: 10.17081/psico.26.50.6028
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Bernal Cundy, Manuela; Cortes Toledo, María José; Fiore Guzmán, Chiara; Rivera Domínguez, Silvana; Mejía Brando, María Ximena; Riveros Munévar, FernandoFecha
2023Resumen
Introduction: Academic expectations represent what students hope to achieve during their training and are a predictor of academic and social performance. These academic expectations are shaped by the parents, therefore their education is an important variable in the academic development of the children. Although parents project their aspirations on their children, motivate them to have high levels of aspiration and are responsible for creating more intellectually stimulating environments, the objective of this study was to identify the differences in the academic expectations of a sample of students, according to the level of education of their parents. Method: This research had the participation of 261 Colombian university students who are studying their first year of undergraduate, between the ages of 16 and 54 (mean = 21,9). For this study, the Academic Perceptions-Expectations Questionnaire (CPA-E; Deaño et al., 2015), was used, the scores of each participant were obtained, together with their sociodemographic data stipulating the parents’ level of education, and descriptive data and one-way variance (ANOVA) analyzes were done. Results: The academic expectations of students with both parents without higher education (mean= 189.176), are below the average, being significantly different from the academic expectations scores of individuals with one (mean= 202.050) or both parents with higher education (mean= 204.286, p < 0,001). Discussion: The relevance and need of access to education for most of the Colombian population is demon-strated, understanding that this is an influential factor in the academic expectations of a person, and that there must be differential support for students with parents without training professional. © 2023 by Psicogente. Introducción: Las expectativas académicas representan lo que los estudiantes esperan lograr durante su formación y son un predictor del desempeño académico y social. Estas expectativas académicas son moldeadas por los padres, por lo tanto su educación es una variable importante en el desarrollo académico de los niños. Si bien los padres proyectan sus aspiraciones en sus hijos, los motivan a tener altos niveles de aspiración y son responsables de crear ambientes más estimulantes intelectualmente, el objetivo de este estudio fue identificar las diferencias en las expectativas académicas de una muestra de estudiantes, según la nivel de educación de sus padres. Método: Esta investigación contó con la participación de 261 estudiantes universitarios colombianos que cursan su primer año de pregrado, entre 16 y 54 años (media = 21,9). Para este estudio se utilizó el Cuestionario de Percepciones-Expectativas Académicas (CPA-E; Deaño et al., 2015), se obtuvieron los puntajes de cada participante, sus datos sociodemográficos estipulando el nivel de educación de los padres y datos descriptivos. y se realizaron análisis de varianza unidireccional (ANOVA). Resultados: Las expectativas académicas de los estudiantes con ambos padres sin educación superior (media= 189.176), están por debajo del promedio, siendo significativamente diferentes de los puntajes de expectativas académicas de individuos con uno (media= 202.050) o ambos padres con educación superior (media= 204,286, p < 0,001). Discusión: Se demuestra la relevancia y necesidad del acceso a la educación para la mayor parte de la población colombiana, entendiendo que este es un factor influyente en las expectativas académicas de una persona, y que debe existir un apoyo diferencial para los estudiantes con padres sin formación profesional. . © 2023 por Psicogente.
Ubicación
Revista psicogente, Vol.26 (50)
Colecciones a las que pertenece
- Facultad de Psicología [176]