Post-truth strategies and disinformation in the 2022 Colombian presidential elections
Estrategias de posverdad y desinformación en las elecciones presidenciales colombianas 2022
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62331Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 16840933
DOI: 10.26441/RC22.2-2023-3270
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2023Resumen
Mis/disinformation and post-truth discourses are part of contemporary public communication. The aim is to identify the politicians' discursive strategies and those who want to discredit them through false or inaccurate content circulating on social networks and other media. In particular, the analysis focuses on the 2022 presidential elections in Colombia. The specific objectives were: to establish the formal characteristics of the false or imprecise messages that refer to or were attributed during the campaign to the candidates Gustavo Petro, from the Pacto Histórico party, and Rodolfo Hernández, from the Movement of Anti-Corruption Governors, determine the semantic orientation of these messages and identify the types of fallacies used in their production. For this purpose, we developed content and sentiment analysis on the messages verified by fact-checkers between January and June 2022. The findings contribute to a better understanding of the post-truth strategies used by candidates and malicious agents to generate emotional responses in voters. The results revealed a prominent sentiment of negativity associated with disinformation discourse, which serves to attack, discredit, and delegitimize political contenders through especially fear-based fallacies. © 2023 University of Piura. All rights reserved. Los discursos de desinformación y posverdad son parte de la comunicación pública contemporánea. El objetivo es identificar las estrategias discursivas de los políticos y quienes quieren desacreditarlos a través de contenidos falsos o inexactos que circulan en redes sociales y otros medios. En particular, el análisis se centra en las elecciones presidenciales de 2022 en Colombia. Los objetivos específicos fueron: establecer las características formales de los mensajes falsos o imprecisos que hacen referencia o fueron atribuidos durante la campaña a los candidatos Gustavo Petro, del partido Pacto Histórico, y Rodolfo Hernández, del Movimiento de Gobernadores Anticorrupción, determinar la orientación semántica de estos mensajes e identificar los tipos de falacias utilizadas en su producción. Para ello, desarrollamos análisis de contenido y sentimiento sobre los mensajes verificados por fact-checkers entre enero y junio de 2022. Los hallazgos contribuyen a una mejor comprensión de las estrategias de posverdad utilizadas por candidatos y agentes maliciosos para generar respuestas emocionales en los votantes. Los resultados revelaron un sentimiento prominente de negatividad asociado con el discurso de desinformación, que sirve para atacar, desacreditar y deslegitimar a los contendientes políticos a través de falacias especialmente basadas en el miedo. © 2023 Universidad de Piura. Reservados todos los derechos.
Ubicación
Revista de Comunicación (Peú), Vol.22 (2), p.225-242
Colecciones a las que pertenece
- Facultad de Comunicación [190]