Construct validity and reliability of ROTA-Q for the evaluation of academic quality of clinical clerkships in medical undergraduates
Validez de constructo y confiabilidad del ROTA-Q para la evaluación de la calidad académica de las rotaciones clínicas en estudiantes de medicina
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62308Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 15751813
DOI: 10.1016/j.edumed.2017.11.010
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2019Abstract
Introduction: The availability of instruments for the evaluation of academic quality of clinical clerkships for undergraduates in Spanish language is limited. The aim of this study was to determine the construct validity and the internal consistency an instrument designed for this purpose. Methods: The ROTA-Q instrument was developed following a literature review and the evaluation of an expert panel to assess its content validity. Subsequently, the ROTA-Q was administered to 453 medical students. An exploratory factor analysis (EFA), with oblique rotation, was conducted on the first 253 observations. Next, a confirmatory factor analysis (CFA) was performed on the remaining 200 observations. The reliability was determined by using the Cronbach α. Results: The factorial solution during the EFA identified three factors named: 'structure of rotation’, ‘interaction in the learning environment’ and ‘teaching of clinical skills’. The CFA demonstrated adequate goodness of fit against the empirical data. The Cronbach α for ROTA-Q was.95. Conclusions: The ROTA-Q is a valid and reliable instrument for the evaluation of the quality of clinical clerkships in undergraduates. Further studies are necessary to assess the ROTA-Q performance in other contexts, as well as to correlate the ROTA-Q scores with the student's performance. © 2018 Elsevier España, S.L.U. Introducción: La disponibilidad de instrumentos para la evaluación de la calidad académica de las pasantías clínicas de estudiantes universitarios en idioma español es limitada. El objetivo de este estudio fue determinar la validez de constructo y la consistencia interna de un instrumento diseñado para tal fin. Métodos: El instrumento ROTA-Q se desarrolló tras una revisión de la literatura y la evaluación de un panel de expertos para evaluar su validez de contenido. Posteriormente, se administró el ROTA-Q a 453 estudiantes de medicina. Se realizó un análisis factorial exploratorio (AFE), con rotación oblicua, sobre las primeras 253 observaciones. A continuación, se realizó un análisis factorial confirmatorio (AFC) sobre las 200 observaciones restantes. La confiabilidad se determinó utilizando el α de Cronbach. Resultados: La solución factorial durante la EFA identificó tres factores denominados: 'estructura de rotación', 'interacción en el ambiente de aprendizaje' y 'enseñanza de habilidades clínicas'. El CFA demostró una bondad de ajuste adecuada frente a los datos empíricos. El α de Cronbach para ROTA-Q fue de 0,95. Conclusiones: El ROTA-Q es un instrumento válido y confiable para la evaluación de la calidad de las pasantías clínicas en estudiantes universitarios. Se necesitan más estudios para evaluar el desempeño de ROTA-Q en otros contextos, así como para correlacionar las puntuaciones de ROTA-Q con el desempeño del estudiante. © 2018 Elsevier España, S.L.U.
Ubication
Educación médica, Vol.20 (2), p.71-78
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- Facultad de Medicina [1357]