Amar y Tirar. Un guión de largometraje sobre el amor, la amistad y el sexo
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URI: http://hdl.handle.net/10818/60517Compartir
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Garcés Urrea, Dedtmar AlbertyDate
2023-07-24Abstract
Amar y Tirar is a love letter to friendship. It originates from an observation of the subliminal
effects of social and political tensions in love and the pain that they entail, in romantic and
platonic relationships. Given that, oftentimes it is those same tensions that cause damage in a
relationship until it eventually explodes. As a result, the standardization of female success
reflected in starring in a great love has led to the focus of romantic comedies being that the loser
girl or woman who is single at the beginning of the film, no matter what and whatever the cost,
stops being so by the end. And many times, in these films, alternate relationships, family and/or
friendships, suffer in some way, but neither the protagonist nor the audience cares. But we do.
We decided to start from the “Friends to Lovers” trope, a true classic, and flipped it on its head.
In this trope, although there is fear of risking the friendship, the protagonists always end up
together. In turn, we try telling a story where the promise of romantic love is not enough to risk
platonic love, or at least, it is not a choice that’s easily made by the characters. Because the
institution of marriage, family and the patriarchy weigh down romance, while friendship, without
saying that it can't be affected by paradigms and social constructs, carries itself with a little bit
more lightness. Amar y Tirar es una carta de amor a la amistad. Nace de una observación de los efectos
subliminales de las tensiones sociales y políticas en el amor y el dolor que conllevan, en las
relaciones románticas y platónicas. Puesto que, muchas veces son esas mismas tensiones las que
llevan una relación al límite hasta que explotan. A raíz de ello, la estandarización del éxito
femenino reflejada en protagonizar un gran amor, ha llevado a que el foco en las comedias
románticas sea que la perdedora que está soltera al inicio, pase lo que pase y cueste lo que cueste,
deje de estarlo al final. Y muchas veces, en estas películas, el resto de relaciones, familiares y/o
amistosas, sufren de alguna manera, pero ni a la protagonista ni al público le importa. A nosotras
sí. Por eso, partimos del tropo “Friends to Lovers”, donde, si bien existe el miedo a arriesgar la
amistad, de igual manera, los protagonistas terminan juntos. Nosotras tratamos de darle la vuelta
y ver la otra cara de la moneda, pues en nuestra historia, la promesa del amor romántico no es
suficiente para arriesgar el amor platónico, o por lo menos, no es una decisión tan fácil. Porque la
institución del matrimonio, la familia y el patriarcado le pesan al romance, mientras que a la
amistad, sin decir que esta no puede ser afectada, gracias al cielo, la dejan tener un poco más de
ligereza.