"I don't want you to be like that". Macro and microdiscourses that position the labor subjects working in the streets of Bogotá?
“No quiero que usted sea así”. Macro y microdiscursos que posicionan a los sujetos laborales que trabajan en las calles de Bogotá?
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/55918Visitar enlace: http://revistas.javeriana.edu. ...
ISSN: 1657-9267
DOI: 10.1016/j.jbtep.2022.101797
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsBibliographic cataloging
Show full item recordDate
2013Abstract
"Framed in the positioning theory, this study examines the construction of labor subjectivities of informal workers. It is interviewed
14 men and 14 women, self-employed workers who work in
the streets of the city of Bogotá offering products or services, and that
They are not covered by social security. It inquires about the experiences and
practices at work, from which the discourses are interpreted as
spaces of power in the construction of subjectivity, taking into account
macro-discourses as global frameworks and micro-discourses as referents of everyday life. The results are interpreted from the analysis of the
discourse and by comparing and contrasting patterns of positioning of
the subjects. There are different discourses between men and women that
position them as independent, compliant, excluded, appreciated, and
discriminated against and an example of what a worker should not be." Enmarcado en la teoría de posicionamiento, este estudio examina la construcción de subjetividades laborales de trabajadores informales. Se entrevista
a 14 hombres y 14 mujeres, trabajadores por cuenta propia que laboran en
las calles de la ciudad de Bogotá ofreciendo productos o servicios, y que
no están cubiertos por la seguridad social. Se indaga por las experiencias y
prácticas en el trabajo, a partir de lo cual se interpretan los discursos como
espacios de poder en la construcción de la subjetividad, teniendo en cuenta
los macrodiscursos como marcos globales y los microdiscursos como referentes de la cotidianidad. Los resultados se interpretan a partir del análisis del
discurso y por comparación y contraste de patrones de posicionamiento de
los sujetos. Se encuentran diferentes discursos entre hombres y mujeres que
los posicionan como independientes, conformes, excluidos, apreciados y a
la vez discriminados y ejemplo de lo que no debe ser un trabajador.
Ubication
Universitas Psychologica. Volumen 12. No 4 pp1139-1152
Collections to which it belong
- Facultad de Psicología [152]