Show simple item record

El andamiaje asistido en procesos de comprensión lectora en universitarios

dc.contributor.authorMartínez–Díaz, Esther Susana
dc.contributor.authorDíaz, Neila
dc.contributor.authorRodríguez, Diego E.
dc.date.accessioned2023-07-21T14:04:27Z
dc.date.available2023-07-21T14:04:27Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationMartínez, E. Diaz, N & Rodríguez, D. (2012). El andamiaje asistido en procesos de comprensión lectora en universitarios. 14 (3). 531-556es_CO
dc.identifier.issn0123-1294
dc.identifier.otherhttp://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/issue/view/152
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/55906
dc.description25 páginases_CO
dc.description.abstractThis study looked at the reading comprehension processes of twenty (20) psychology stu-dents at a private university. Based on the results of that investigation, a program with a framework for assistance in reading comprehension at the level of scientific texts was designed and applied.A mixed method was used to develop the investigative process. A quasi-experimental con-trol group, with a pre-test and a post-test, was designed for the quantitative strategy, while the focus group interview technique, coupled with the production and analysis of written texts, was applied as the qualitative strategy. With respect to the sequence of reading com-prehension, a tool to evaluate the metacognitive processes students use when reading was designed and validated. Personal summaries were produced to assess the comprehension of scientific texts, the idea being to re-create the text by articulating experiences through drawing on previous knowledge and checking different sources such as articles, studies and texts, among others.The pre-test results show teachers have not been overly concerned about intervening in the way students deal with the texts for their courses. The post-test results show it is possible to improve writing and reading comprehension of scientific texts through teacher mediation.en
dc.description.abstracta investigación indagó los procesos de comprensión lectora de (20) estudiantes de psicología que se encontraban en una institución privada. A partir de los resultados de esta indagación se diseñó y aplicó un programa de andamiaje asistido para la comprensión lectora sobre los niveles de comprensión de textos científicos.En este proceso investigativo se utilizó una metodología mixta. Para la estrategia cuantitativa se llevó a cabo un diseño cuasi-experimental de grupo control con pre-test y post- test. Como estrategia cualitativa se empleó la técnica de entrevista de grupo focal, producción y análisis de textos escritos. En relación con la secuencia de comprensión lectora se diseñó y validó un instrumento para evaluar los procesos metacognitivos utilizados por los estudiantes durante la lectura. Para evaluar la comprensión de textos científicos se recurrió a la producción de una síntesis perso-nal, a fin de re-crear el texto mediante la articulación de las experiencias, resultado de conocimientos previos, indagación en diversas fuentes como artículos, investiga-ciones y textos, entre otras.Los resultados del pretest evidencian que los docentes no se han preocupado por inter-venir en la forma como sus estudiantes abordan los textos de los cursos. Los resultados del postest evidencian que si es posible mejorar la comprensión lectoescrita de textos científicos con la mediación del docente.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherEducación y Educadoreses_CO
dc.relation.ispartofseriesEducación y Educadores Vol. 14, No 3 (2011) p. 531-556
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.sourceIntellectum Repositorio Universidad de La Sabanaes_CO
dc.subject.otherReading comprehensionen
dc.subject.otherStudy skillsen
dc.subject.otherSupport for educationen
dc.titleAssisted scaffolding in reading comprehension processes in university students.en
dc.titleEl andamiaje asistido en procesos de comprensión lectora en universitarioses_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.identifier.doi10.5294/edu.2011.14.3.5


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International