Show simple item record

Diversidad funcional y relaciones sexoafectivas en Sex Education (Netflix): el caso de Isaac y Maeve

dc.contributor.authorGarcía-Ramos, Francisco-José
dc.contributor.authorVillamar-Prevost, Ángel-Samuel
dc.date.accessioned2023-07-18T21:54:57Z
dc.date.available2023-07-18T21:54:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationGarcía-Ramos, F.-J., & Villamar-Prevost, Ángel-S. (2023). Diversidad funcional y relaciones sexoafectivas en Sex Education (Netflix): el caso de Isaac y Maeve. Palabra Clave, 26(2), e2627. https://doi.org/10.5294/pacla.2023.26.2.7es_CO
dc.identifier.issn0122-8285
dc.identifier.otherhttps://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/20553
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/55869
dc.description35 páginases_CO
dc.description.abstractThis paper analyses the representation of functional diversity and sex-affec-tive relationships among adolescents in the fictional series Sex Educationduring seasons 2 and 3 (2020-2021), coinciding with the appearance of the character Isaac, an adolescent with functional diversity. Based on the discourse analysis of the characters and the narratives on functional diver-sity, we explore the construction of Isaac as a desiring and desired subject and his sex-affective relationship with Maeve. The research concludes that Sex Education makes visible, vindicates, and normalises the affective and sexual needs of young people with functional diversity, avoiding a discour-se where infantilisation, pathologisation, and asexuality prevail. It gives the characters with functional diversity a horizon of possibility of loving and engaging in sexual intercourse. Likewise, the series presents a scenario whe-re equality and integration are unprecedented successes in society, viewing the difficulties and violence faced by Isaac as an exception rather than as a structural social problem.en
dc.description.abstractEste artículo aborda la representación de la diversidad funcional y las relaciones sexoafectivas entre adolescentes dentro de la serie de ficción Sex Education durante la segunda y tercera temporadas (2020-2021), coincidiendo con la aparición del personaje de Isaac, un chico con diversidad funcional. A partir de una metodología basada en el análisis de discurso de los personajes y de los relatos sobre la diversidad funcional, se explora la construcción de Isaac como sujeto deseante y deseado, así como su relación sexoafectiva con Maeve. Se concluye que Sex Education visibiliza, reivindica y normaliza las necesidades afectivas y sexuales de la juventud con diversidad funcional, evitando caer en un discurso donde impera la infantilización, la patologización y la asexualidad, al tiempo que abre a los personajes con diversidad funcional un horizonte de posibilidad para amar y consumar relaciones sexuales. Asimismo, la serie plantea un escenario donde la igualdad y la integración son un éxito consumado en la sociedad y sitúan las dificultades y violencias a las que se enfrenta Isaac como una excepción, más que como un problema social estructural.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.relation.ispartofseriesPalabra Clave, 26(2), e2627
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherAdolescencia
dc.subject.otherCapacitismo
dc.subject.otherCrip
dc.subject.otherDiversidad funcional
dc.subject.otherEducación sexual
dc.subject.otherIincapacidad
dc.subject.otherNetflix
dc.subject.otherProducción televisiva
dc.titleFunctional Diversity and Sex-Affective Relationships in Sex Education (Netflix). The Case of Isaac and Maeveen
dc.titleDiversidad funcional y relaciones sexoafectivas en Sex Education (Netflix): el caso de Isaac y Maevees_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.identifier.doi10.5294/pacla.2023.26.2.7
dc.identifier.eissn2027-534X


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional