Análisis de las competencias de liderazgo requeridas en los equipos virtuales globales
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URI: http://hdl.handle.net/10818/51665Compartir
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Duarte Rodríguez, Daniela PaolaAsesor/es
Zwerg, Anne MarieFecha
2022Resumen
El incremento acelerado de los equipos de trabajo virtuales en las organizaciones internacionales es una realidad post pandemia COVID-19. Esta nueva modalidad de trabajo demanda el desarrollo de nuevas competencias de liderazgo para el direccionamiento de manera efectiva de esta clase de equipos, debido a que la diversidad y los ambientes virtuales conllevan a nuevas dinámicas frente a las requeridas para el trabajo presencial que ocasionan cierta complejidad al momento de trabajar en este ambiente virtual. Es por esto por lo que esta investigación planteó como objetivo principal identificar las competencias de liderazgo necesarias para la dirección de equipos virtuales internacionales. Como objetivos específicos se consideraron: 1. examinar las competencias de liderazgo que inciden en el desempeño de los equipos virtuales globales, 2. determinar las diferencias en las competencias de liderazgo entre equipos virtuales internacionales y equipos presenciales y 3. analizar cómo influye la diversidad y los ambientes virtuales en la dirección de los equipos virtuales internacionales. The accelerated increase of virtual
teams in international organizations is a post pandemic reality after COVID-19. This new mode of
work requires the development of new leadership
competencies for the effective management of this
kind of teams, because diversity and virtual
environments lead to new dynamics compared to
those required for face-to-face work that cause some
complexity when working in this virtual
environment. For this reason, the main objective of
this research was to identify the leadership
competencies needed for the management of Global
Virtual Teams (GVT’s); specific objectives
considered in this research were: examine leadership
competencies that impact the performance of Globlal
Virtual Teams, identify differences in leadership
skills between GVT’s and face-to-face teams and
analyse how diversity and virtual environments
influence the direction of GVT’s. As a main result of
this research, a support guide was generated for
leaders of GVT’s with the skills they must develop to
effectively lead a global virtual team.
To achieve the objectives of this work, a review
of the literature available for these topics was carried
out in scientific databases published during the last
twenty years. In conclusion, the results suggest that
the leadership competencies that must be appropriated by the global virtual teams’ leaders
differ from those necessary for the leadership of a
face-to-face working group, for this reason its study
and appropriation is important. Finally, this work is
exploratory and therefore leaves open the doors for
future research on this topic.