%0 Thesis %A Duarte Rodríguez, Daniela Paola %8 2022-07-19 %U http://hdl.handle.net/10818/51665 %X El incremento acelerado de los equipos de trabajo virtuales en las organizaciones internacionales es una realidad post pandemia COVID-19. Esta nueva modalidad de trabajo demanda el desarrollo de nuevas competencias de liderazgo para el direccionamiento de manera efectiva de esta clase de equipos, debido a que la diversidad y los ambientes virtuales conllevan a nuevas dinámicas frente a las requeridas para el trabajo presencial que ocasionan cierta complejidad al momento de trabajar en este ambiente virtual. Es por esto por lo que esta investigación planteó como objetivo principal identificar las competencias de liderazgo necesarias para la dirección de equipos virtuales internacionales. Como objetivos específicos se consideraron: 1. examinar las competencias de liderazgo que inciden en el desempeño de los equipos virtuales globales, 2. determinar las diferencias en las competencias de liderazgo entre equipos virtuales internacionales y equipos presenciales y 3. analizar cómo influye la diversidad y los ambientes virtuales en la dirección de los equipos virtuales internacionales. %X The accelerated increase of virtual teams in international organizations is a post pandemic reality after COVID-19. This new mode of work requires the development of new leadership competencies for the effective management of this kind of teams, because diversity and virtual environments lead to new dynamics compared to those required for face-to-face work that cause some complexity when working in this virtual environment. For this reason, the main objective of this research was to identify the leadership competencies needed for the management of Global Virtual Teams (GVT’s); specific objectives considered in this research were: examine leadership competencies that impact the performance of Globlal Virtual Teams, identify differences in leadership skills between GVT’s and face-to-face teams and analyse how diversity and virtual environments influence the direction of GVT’s. As a main result of this research, a support guide was generated for leaders of GVT’s with the skills they must develop to effectively lead a global virtual team. To achieve the objectives of this work, a review of the literature available for these topics was carried out in scientific databases published during the last twenty years. In conclusion, the results suggest that the leadership competencies that must be appropriated by the global virtual teams’ leaders differ from those necessary for the leadership of a face-to-face working group, for this reason its study and appropriation is important. Finally, this work is exploratory and therefore leaves open the doors for future research on this topic. %I Universidad de La Sabana %T Análisis de las competencias de liderazgo requeridas en los equipos virtuales globales %~ Intellectum