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C = CARBOHYDRATES: effect of the game on learning

dc.contributor.authorVera Monroy, Sulma Paola
dc.contributor.authorMejía Camacho, Alexander Mejía Camacho
dc.contributor.authorGamboa Mora, María Cristina
dc.date.accessioned07/27/2022 15:14
dc.date.available07/27/2022 15:14
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationVera-Monroy, S. P., Mejía-Camacho, A., & Gamboa Mora, M. C. (2020). C= OCARBOHIDRATOS: efecto del juego sobre el aprendizaje. Educación química, 31(1), 23-35.es_CO
dc.identifier.otherhttp://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-893X2020000100004&script=sci_arttext
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/51105
dc.description13 páginases_CO
dc.description.abstractThe objective of the project was to develop cognitive processes in the students of the organic chemistry subject through the implementation and validation of an educational game as a didactic tool to facilitate the learning of the carbohydrate concepts. The experimental design was formulated with 111 students of the experimental group and 79 of the control group. The game included visual and textual features that facilitated the understanding. Validity was established by both, experts and academic indicators of effectiveness. The effect on learning was assessed through a pretest/posttest, with alpha of 0,85. Population homogeneity and differences between groups were established in contrast to Wilcoxon hypothesis and U of Mann-Whitney’s. The average scores of the experimental group increased by 2,6 points with regard to the control group. The indicators allow concluding that the tool motivates, improves academic performance, favours teamwork and foster the generation of suitable cognitive processes for learning.en
dc.description.abstractEl objetivo del proyecto fue desarrollar procesos cognitivos en los estudiantes de la asignatura química orgánica, a través de la implementación y validación de un juego educativo como herramienta didáctica para facilitar el aprendizaje de los conceptos de carbohidratos. Se planteó con 111 estudiantes del grupo experimental y 79 del grupo control. El juego incluyó elementos visuales y textuales que facilitaron la comprensión; la validez se estableció por expertos e indicadores académicos de efectividad. El efecto sobre el aprendizaje se evaluó con un pretest/postest con alfa de 0,85. La homogeneidad poblacional y las diferencias entre grupos se establecieron con contraste de hipótesis Wilcoxon y U de Mann-Whitney, el promedio del grupo experimental incrementó sus resultados en 2,6 puntos respecto al grupo control. Los indicadores permiten concluir que la herramienta motiva, mejora el rendimiento académico, favorece el trabajo en equipo y promueve la generación de procesos cognitivos requeridos para el aprendizaje.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherEducación químicaes_CO
dc.relation.ispartofseriesEducación química, 31(1), 23-35
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.sourceIntellectum Repositorio Universidad de La Sabanaes_CO
dc.subjectEducational gameen
dc.subjectCarbohydratesen
dc.subjectAcademic indicatoren
dc.subjectCognitive processes and learningen
dc.subjectJuego educativoes_CO
dc.subjectCarbohidratoses_CO
dc.subjectIndicador académicoes_CO
dc.subjectProcesos cognitivoses_CO
dc.subjectAprendizajees_CO
dc.subject.otheren
dc.subject.otheres_CO
dc.titleC = CARBOHYDRATES: effect of the game on learningen
dc.titleC = CARBOHYDRATES: effect of the game on learninges_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.identifier.doi10.22201/fq.18708404e.2020.1.68522 


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