Nursing intervention to meet the family members’ needs during the surgery waiting time
Intervención de enfermería para satisfacer las necesidades de los familiares durante la espera quirúrgica
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URI: http://hdl.handle.net/10818/48483Visitar enlace: https://www.scielo.br/j/rlae/a ...
ISSN: 1518-8345
DOI: 10.1590/1518-8345.5028.3483
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2021Resumen
Objective: to assess the effect of a care intervention focused
on meeting the needs of family members of surgical patients
during the surgery waiting time, when compared to conventional
care. Method: a study with a quasi-experimental design that
was developed from December 2019 to February 2020 and
included 313 family members (Intervention Group = 149
and Control Group = 164) from a private hospital. The
intervention consisted in four moments: “knowing the surgical
environment and process”, “information when the surgery
starts”, “information when the surgery ends”, and “familypatient reunion”. The “satisfaction” variable was assessed
through the “Patient Satisfaction with Nursing Care Quality
Questionnaire” instrument. The data were analyzed using
descriptive and analytical statistics. The study observed the
ethical principles in research. Results: the family members
in the Intervention Group presented greater satisfaction with
Nursing care, 90.07 (9.8), when compared to the Comparison
Group, 78.72 (16.38), with an 11.35-point increase (p = 0.000).
Conclusion: the results showed that the families that
received the intervention on the patient’s status during the
surgery waiting time were more satisfied with Nursing care in
comparison to the conventional intervention. Objetivo:
evaluar el efecto de una intervención de cuidado centrada en satisfacer las necesidades de los familiares de pacientes intervenidos quirúrgicamente durante la espera quirúrgica en comparación con el cuidado convencional.
Método:
diseño cuasi experimental que se desarrolló durante los meses de diciembre de 2019 a febrero de 2020 que incluyó 313 familiares (grupo de intervención = 149 y grupo de control = 164) de un hospital privado. La intervención estuvo compuesta por cuatro momentos: “conocer el ambiente y proceso quirúrgicos”, “información sobre el inicio de la cirugía”, “información sobre elfin de la cirugía”, “reencuentro familia-paciente”. La variable de satisfacción se midió a través del instrumento “Cuestionario satisfacción del paciente con la calidad del cuidado de enfermería”. Los datos fueron analizados con estadística descriptiva y analítica. El estudio tuvo en cuenta los principios éticos en investigación.
Resultados:
los familiares del grupo de intervención presentaron una mayor satisfacción con el cuidado de enfermería 90,07 (9,8) comparado con el grupo de comparación 78,72 (16,38), con un aumento de 11,35 puntos (p = 0,000).
Conclusión:
los resultados demostraron que las familias que recibieron la intervención sobre el estado del paciente durante el tiempo de espera quirúrgico tuvieron una mayor satisfacción con la calidad del cuidado de enfermería en comparación con la intervención convencional.
Palabras clave
Ubicación
Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2021;29:e3483