Despair in Colombian Films on Displacement – Shifting from Noir Western to Western Noir
La desesperación en el cine colombiano sobre el desplazamiento: el paso del western noir al western noir
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URI: http://hdl.handle.net/10818/48446Visitar enlace: https://doi.org/10.1080/105092 ...
ISSN: 1050-9208
DOI: 10.1080/10509208.2021.1925061
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2021-05-21Resumen
The last 20 years have seen Colombian film production soar. Two cinema laws, one in 2003 and the other in 2012, have allowed for an increase in the production of films and of employability in this creative industry. Despite the growth in film production, viewership numbers are still down, and the increase of international production has yet to reach all workers in this industry (Rivera-Betancur 2019; Uribe-Jongbloed and Corredor-Aristizabal 2020). However, the increase in films available for national consumption has heralded a new opportunity: to come to grips with our own troubled past through narratives of the present.
Since the signing of peace accords between the Colombian government and the FARC guerrillas seemed to have put an end to the longest running internal conflict in the world, Colombian films have been trying to address the troublesome memory of the past. Documentaries and feature films which relate to the history of the conflict abound, and they provide an interesting account of how Colombians are trying to cope with such a violent past. It is also a time to overcome the focus on the urban stories of Colombian films of the 1990s (Ruíz 2006) to a more rural perspective of the “post-conflict” reality (Ortega Rincón 2017). Los últimos 20 años han visto dispararse la producción cinematográfica colombiana. Dos leyes de cine, una de 2003 y otra de 2012, han permitido aumentar la producción de películas y la empleabilidad en esta industria creativa. A pesar del crecimiento de la producción cinematográfica, las cifras de audiencia siguen siendo bajas y el aumento de la producción internacional aún no alcanza a todos los trabajadores de esta industria (Rivera-Betancur 2019 ; Uribe-Jongbloed y Corredor-Aristizabal 2020 ). Sin embargo, el aumento de películas disponibles para el consumo nacional ha anunciado una nueva oportunidad: enfrentar nuestro propio pasado turbulento a través de narrativas del presente.
Desde que la firma de los acuerdos de paz entre el gobierno colombiano y la guerrilla de las FARC parecía haber puesto fin al conflicto interno más largo del mundo, las películas colombianas han tratado de abordar la memoria problemática del pasado. Abundan los documentales y largometrajes que se relacionan con la historia del conflicto y brindan un relato interesante de cómo los colombianos están tratando de sobrellevar un pasado tan violento. También es un momento para superar el enfoque de las historias urbanas del cine colombiano de la década de 1990 (Ruíz 2006 ) a una perspectiva más rural de la realidad del “posconflicto” (Ortega Rincón 2017 ).
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