Show simple item record

TIC y el aprendizaje basado en problemas como agentes significativos en el desarrollo de competencias

dc.contributor.authorBoude Figueredo, Oscar Rafael
dc.contributor.authorRuiz, Mónica
dc.date.accessioned12/1/2020 9:23
dc.date.available12/1/2020 9:23
dc.date.issued2009-03
dc.identifier.issn1132-1296
dc.identifier.otherhttp://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962009000100004
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/45656
dc.description5 páginases_CO
dc.description.abstractIntroduction: Today's world demands professionals who are capable of self-learning, generating and interchanging knowledge collabarating through virtual spaces. Nursing professionals are not concerned? about this demand. Objective: Identify the abilities that the Nursing students could obtain through independant work in a learning environment. Which makes use of digital educational material, based on problems about computer networks. Method: 22 Nursing students from Universidad de La Sabana which are studying the subject, Telemática throughout the second semester of 2007. They turned to the subject in question, now that they are allowed to see the learning environment from all sides. They also understand internships and imaginativeness of the actors who intervene. Moreover thier relationships, strains and transformations. Results: 27% of the students exceeded the expected levels in the development of the given abilities. 63% reached the expected levels and only 14% reached the minumun level. These achievments were related with factors such as interchanging of knowledge, in pairs, outlines of thier own thoughts, the student's availablilty and attitude as the main person in the learning process. Currently, we found that the students developed other ways of learning that were not given. Conclusion: The environment helps to develop abilities in students, if it stimulates the process of sharing with peers.en
dc.description.abstractIntroducción: el mundo de hoy exige profesionales que sean capaces de autoaprender, generar e intercambiar conocimiento en colaboración a través de espacios virtuales, y los profesionales de Enfermería no están ajenos a esta exigencia. Objetivo: identificar las competencias que alcanzan los estudiantes de Enfermería a través del trabajo independiente en un ambiente de aprendizaje que hace uso de un material educativo digital basado en problemas, sobre redes de computadores. Método: participaron 22 estudiantes de Enfermería de la Universidad de La Sabana, que cursaron la materia Telemática durante el segundo semestre de 2007. Se recurrió al estudio de caso, ya que permite ver un ambiente de aprendizaje desde todas sus aristas, así como comprender las prácticas e imaginarios de los actores que intervienen, sus relaciones, tensiones y transformaciones. Resultados: el 27% de los estudiantes superaron los niveles esperados en el desarrollo de las competencias planteadas, el 63% alcanzó los niveles esperados y el 14% sólo llegó a los niveles mínimos. Estos logros estuvieron relacionados con factores como el intercambio de saberes con pares, los esquemas de pensamiento propios, la disposición y la actitud del estudiante como protagonista del proceso de aprendizaje. Adicionalmente, se encontró que los estudiantes desarrollaron otros aprendizajes que no estaban planteados. Conclusión: el ambiente elaborado contribuye al desarrollo de competencias en los estudiantes, siempre y cuando se estimulé el proceso de intercambio con pares.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherIndex Enfermes_CO
dc.relation.ispartofseriesIndex Enferm vol.18 no.1 Granada ene./mar. 2009
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherTICes_CO
dc.subject.otherAprendizaje basado en problemases_CO
dc.subject.otherTrabajo independientees_CO
dc.subject.otherMaterial educativo Digitales_CO
dc.titleTIC and problem based learning as meaningful agents in the competence developmenten
dc.titleTIC y el aprendizaje basado en problemas como agentes significativos en el desarrollo de competenciases_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.identifier.eissn1699-5988


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International