Apresentar o registro simples

dc.contributor.advisorMoreno Acero, Iván Darío
dc.contributor.advisorMedina Silva, Nicolás
dc.contributor.authorGonzález Triviño, Olga Patricia
dc.date.accessioned2020-09-30T19:04:29Z
dc.date.available2020-09-30T19:04:29Z
dc.date.issued2020-08-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/43415
dc.description84 páginases_CO
dc.description.abstractAntecedentes: La formación de los especialistas médico-quirúrgicos (residentes) se realiza en hospitales, expuestos a diferentes ambientes de aprendizaje, donde se ven involucrados activamente en los procesos de atención de los pacientes. El conocimiento sobre este ambiente dual de aprendizaje y trabajo es fundamental para identificar oportunidades de mejora con miras a optimizar la calidad y efectividad de la formación académica y la actividad asistencial. Objetivo: Construir una escala que mida la percepción del ambiente de enseñanza y aprendizaje en la práctica clínica de los residentes de especialidades médico-quirúrgicas.spa
dc.description.abstractThe training of residents in hospitals involves the care of patients. Knowing this environment, optimizes the quality and effectiveness of both academic and healthcare. Objective: To design a scale that measures the perception of the teaching and learning environment in the clinical practice of residents of medicalsurgical specialties. Materials and methods: Quantitative descriptive study. A Likert-type scale was designed, following the steps of the AMEE guide “Developing Questionnaires For Educational Research”: 1. Review the literature; 2. Review the Colombian regulations; 3. Synthesize reviews; 4. Develop the items, 5. Perform the appearance validation by experts and 6. Apply the questionnaire. Results: The EAPRAC scale was constructed. Initially it consist of 46 questions, however, after the appearance validation, it was reduced to 39 items distributed in seven domains: academic processes, teachers, service-teaching agreements, welfare, academic infrastructure, healthcare infrastructure, organization and management. The scale was applied to 20 residents, after this, it was not necessary to refine the quantity or adjustments of the items.Conclusions: The scale has validity of appearance by experts and by residents. This, and its theoretical bases allow the instrument to perform its content and reproducibility validity.eng
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.sourceIntellectum Repositorio Universidad de La Sabanaes_CO
dc.titleDiseño de una escala de medición sobre el ambiente de enseñanza y aprendizaje en la práctica clínica de los residentes en formaciónes_CO
dc.typemasterThesises_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsrestrictedAccesses_CO
dc.subject.armarcEducación médica de postgradospa
dc.subject.armarcPráctica médicaspa
dc.subject.armarcAtención médicaspa
dc.subject.armarcCirujanosspa
dcterms.referencesArce Antezana, O., Larrazabal Cordóva, C., & Soria Galvarro, M. A. (2015). Medición del ambiente educacional hospitalario en internos de la Facultad de Medicina, UMSS. Cochabamba, Bolivia. Gaceta Médica Boliviana, 38(1), 19-23. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1012- 29662015000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=esspa
dcterms.referencesArtino, A. R., La Rochelle, J. S., Dezee, K. J., & Gehlbach, H. (2014). Developing questionnaires for educational research: AMEE Guide No. 87. Medical Teacher, 36(6), 463-474. https://doi.org/10.3109/0142159X.2014.889814eng
dcterms.referencesBernal-García, M. I., Salamanca Jiménez, D. R., Perez Gutiérrez, N., & Quemba Mesa, M. P. (2018). Validez de contenido por juicio de expertos de un instrumento para medir percepciones físico-emocionales en la práctica de disección anatómica. Educación Médica. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.08.008spa
dcterms.referencesBillett, S. (2016). Learning through health care work: premises, contributions and practices. Medical Education, 50(1), 124-131. https://doi.org/10.1111/medu.12848eng
dcterms.referencesBleakley, A. (2006). Broadening conceptions of learning in medical education: the message from teamworking. Medical Education, 40(2), 150-157. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2005.02371.x Cardona Arias, J. A., & Luján Tangarife, J. A. (2015). Construcción y validación de escalas de medición en salud: revisión de propiedades psicométricas. Arch Med, 11(3), 1-10.eng
dcterms.referencesCongreso de Colombia. (2007). Ley 1164 de 2007: Por la cual se dictan disposiciones en materia del talento humano en salud. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1164_2007.htmlspa
dcterms.referencesCongreso de Colombia. (2018). Ley 1917 de 2018: Por la cual se reglamenta el sistema de residencias médicas en Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/normatividad/1753/w3-article-381689.htmlspa
dcterms.referencesDomínguez, L. C. (2018). Instrumentos para la evaluación del clima de aprendizaje en residencias médicas: síntesis de la evidencia a la luz de las definiciones psicométricas. Educación Médica, 19, 335-349. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.015spa
dcterms.referencesDomínguez, L. C., Sanabria, Á. E., & Sierra, D. O. (2018). El clima productivo en cirugía: ¿una condición para el aprendizaje en el aula invertida? Educación Médica, 19, 263-269. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.08.001spa
dcterms.referencesDornan, T., Scherpbier, A., & Boshuizen, H. (2009). Supporting medical students’ workplace learning: experience-based learnin (ExBL). The Clinical Teacher, 6, 167-171.eng
dcterms.referencesDurante, E. (2012). La enseñanza en el ambiente clínico: principios y métodos. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(Extra 1), 149. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4091491spa
dcterms.referencesFathalla, M. F., & Fathalla, M. M. F. (2008). Guía práctica de investigación en salud. En Publicación Científica y Técnica No. 620. Organización Mundial de la Salud.spa
dcterms.referencesFrambach, J. M., Driessen, E. W., & van der Vleuten, C. P. M. (2014). Using activity theory to study cultural complexity in medical education. Perspectives on Medical Education, 3(3), 190-203. https://doi.org/10.1007/s40037-014-0114-3eng
dcterms.referencesHamui Sutton, A., Flores Hernández, F., Gutiérrez Barreto, S., Castro Ramírez, S., Lavalle Montalvo, C., & Vilar Puig, P. (2014). Correlaciones entre las dimensiones de los ambientes clínicos de aprendizaje desde la percepción de los médicos residentes. Gaceta Medica De Mexico, 150(2), 144-153. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24603995/spa
dcterms.referencesHerrera, C. A., Olivos, T., Román, J. A., Larraín, A., Pizarro, M., Solís, N., Sarfatis, A., Torres, P., Padilla, O., Le Roy, C., & Riquelme, A. (2012). Evaluación del ambiente educacional en programas de especialización médica. Revista médica de Chile, 140(12), 1554-1561. https://doi.org/10.4067/S0034- 98872012001200006spa
dcterms.referencesHerrera, C., Pacheco, J., Rosso, F., Cisterna, C., Aichele, D., Becker, S., Padilla, O., & Riquelme, A. (2010). Evaluación del ambiente educacional pre-clínico en seis Escuelas de Medicina en Chile. Revista médica de Chile, 138(6), 677-684. https://doi.org/10.4067/S0034-98872010000600003spa
dcterms.referencesHueso González, A., & Cascant, M. J. (2012). Metodología y técnicas cuantitativas de investigación. En Cuadernos docentes en procesos de desarrollo (1.a ed., Vol. 1). Universitat Politècnica de València. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4600spa
dcterms.referencesLeón Sánchez, B., Vigo Cuza, P., Segrea González, J., López Otero, T., León Sánchez, C., & Martínez López, H. (2014). Educación en el trabajo en la disciplina Medicina General Integral. Municipio Cienfuegos. Curso 2011-2012. MediSur, 12(3), 470-480. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1727- 897X2014000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=esspa
dcterms.referencesLifshitz, A. (2017). Todo se supedita al aprendizaje. Investigación en educación médica, 7(25), 1-2. https://www.redalyc.org/jatsRepo/3497/349759821001/index.htmlspa
dcterms.referencesMinisterio de la Protección Social. (2010). Decreto 2376 de Julio 01 de 2010. Por medio del cual se regula la relación docencia - servicio para los programas de formación de talento humano del área de la salud. http://www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/138d592c-92db-4394-bd5bc8b7563a95e9/Decreto_2376_de_Julio_01_de_2010.pdf?MOD=AJPERESspa
dcterms.referencesMinisterio de Salud y Protección Social. (2012). Resolución 3409 de 2012: Por medio del cual se define la documentación para efectos del reconocimiento de las IPS como hospitales Universitarios. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resolución 3409 de 2012.pdfspa
dcterms.referencesMinisterio de Salud y Protección Social. (2016). Decreto 0780 de 2016: Por medio del cual se expide el decreto unico reglamentario del sector salud y Proteccion social. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Decreto 0780 de 2016.pdfspa
dcterms.referencesMinisterio de Salud y Protección Social. (2019). Resolución número 1872 de 2019: Por la cual se reglamenta la Ley 1917 de 2018 que creó el Sistemas de Residencias Médicas en Colombia, su mecanismo de financiación y se dictan otras disposiciones. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resolución No. 1872 de 2019.pdfspa
dcterms.referencesMonje Álvarez, C. A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa - Guía didáctica. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guiadidactica-metodologia-de-la-investigacion.pdfspa
dcterms.referencesMorris, C, & Blaney, D. (2014). Work-Based Learning. En Understanding Medical Education (pp. 69-82). Wiley-Blackwell.eng
dcterms.referencesMorris, Clare, & Blaney, D. (2010). Work-Based Learning. En Understanding Medical Education (pp. 69-82). John Wiley & Sons, Ltd. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9781444320282.ch5eng
dcterms.referencesRamani, S., & Leinster, S. (2008). AMEE Guide no. 34: teaching in the clinical environment. Medical Teacher, 30(4), 347-364. https://doi.org/10.1080/01421590802061613eng
dcterms.referencesRodríguez Fernández, Z., Rizo Rodríguez, R., Mirabal Fariñas, A., Nazario Dolz, A. M., & García Céspedes, M. E. (2017). Educación en el trabajo en la enseñanza médica superior. MEDISAN, 21(7), 913-925. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1029-30192017000700017&lng=es&nrm=iso&tlng=esspa
dcterms.referencesRodríguez Vite, H. (2014). Ambientes de aprendizaje. Ciencia Huasteca Boletín Científico de la Escuela Superior de Huejutla, 2(4). https://doi.org/10.29057/esh.v2i4.1069spa
dcterms.referencesSánchez Hernández, E., Velázquez Pupo, A., Medina Pavón, M., & Duconger Danger, M. (2015). La educación en el trabajo y sus actividades de aprendizaje en la medicina general integral militar. Revista Cubana de Medicina Militar, 44(2), 237-244. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0138- 65572015000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=esspa
dcterms.referencesSchönrock-Adema, J., Bouwkamp-Timmer, T., van Hell, E. A., & Cohen-Schotanus, J. (2012). Key elements in assessing the educational environment: where is the theory? Advances in Health Sciences Education: Theory and Practice, 17(5), 727-742. https://doi.org/10.1007/s10459-011-9346-8eng
dcterms.referencesSeabrook, M. (2014). Creating an effective learning environment. En How to teach in clinical settings. Wiley-Blackwell. https://books.google.com.co/books?id=1BYfAgAAQBAJ&pg=PR5&hl=es&sour ce=gbs_selected_pages&cad=2#v=onepage&q&f=falseeng
dcterms.referencesSilkens, M. (2018). New perspectives on learning climates in postgraduate medical education [University of Amsterdam]. https://dare.uva.nl/search?identifier=95eb59ac-ab0d-4703-a675-cd0ff964a43aeng
dcterms.referencesSilkens, M., Smirnova, A., Stalmeijer, R. E., Arah, O. A., Scherpbier, A. J. J. A., Van Der Vleuten, C. P. M., & Lombarts, K. M. J. M. H. (2015). Revisiting the D-RECT tool: Validation of an instrument measuring residents’ learning climate perceptions. Medical Teacher, 38(5), 1-6. https://doi.org/10.3109/0142159X.2015.1060300eng
dcterms.referencesSocial, M. de la P. (2010). Decreto 2376 de 2010. Decreto 2376 de 2010: Por medio del cual se regula la relación docencia - servicio para los programas de formación de talento humano del área de la salud. https://www.redjurista.com/Documents/decreto_2376_de_2010_ministerio_de _la_proteccion_social.aspxspa
dcterms.referencesVaižgėlienė, E., Padaiga, Ž., Rastenytė, D., Tamelis, A., Petrikonis, K., Kregždytė, R., & Fluit, C. (2017). Validation of the EFFECT questionnaire for competencebased clinical teaching in residency training in Lithuania. Medicina, 53(3), 173- 178. https://doi.org/10.1016/j.medici.2017.05.001eng
thesis.degree.disciplineFacultad de Medicinaes_CO
thesis.degree.levelMaestría en Educación Médicaes_CO
thesis.degree.nameMagíster en Educación Médicaes_CO


Arquivos deste item

Thumbnail

Este item aparece na(s) seguinte(s) coleção(s)

Apresentar o registro simples

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExceto quando indicado o contrário, a licença deste item é descrito como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International