Factors that Foster Engagement with Television Shows: Qualitative Study of Channel Identity, Product Characteristics and Audience Appreciation
Factores que facilitan la generación de ‘engagement’ con programas de televisión: exploración cualitativa desde la identidad del canal, las características del producto y la valoración de las audiencias
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URI: http://hdl.handle.net/10818/32998Visitar enlace: http://revistas.ucm.es/index.p ...
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ISSN: 1134-1629
DOI: 110.5209/ESMP.54248
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González Bernal, Manuel Ignacio; Roncallo Dow, Sergio; Uribe Jongbloed, Enrique; Arango Forero, Germán AntonioFecha
2016Resumen
This mainly qualitative research project aimed at discovering which of the identity elements of the Channel (Brand) have an impact upon exposition and, thus, upon the development of engagement by the audience. The project had three separate research strands: the corporate identity of the cannel (Brand), a content/textual analysis of its products, and an overview of the general elements in the reception process that are relevant for developing engagement by the audience. Then, the information gathered through these processes was cross-checked, and it led to specific conclusions for the Channel (Brand) studied which can be extended to a certain degree to understand the engagement phenomenon in the Colombian television audience. Each of the three strands of research was undertaken through a suitable technique (in-depth interviews, content/narrative analysis, and focus groups). The results showed that for the contacted audience the more salient elements in the process of engagement are related to the identity displayed by the Channel (Brand) through its product, the expectations of the audience (especially concerned with learning), the topics addressed, the presence of advertisement and the programming criteria. La presente investigación principalmente cualitativa buscó conocer qué elementos de la identidad del Canal RCN afectan la exposición y por consiguiente la generación de compromiso por parte de las audiencias. Para el desarrollo del proyecto se establecieron tres ejes de investigación separados: La identidad corporativa del canal, el análisis de sus productos y los elementos generales del proceso de recepción que resultan relevantes para la generación del engagement en las audiencias. Posteriormente se desarrolló un cruce de información que permitió generar conclusiones específicas para el canal y generales para comprender el fenómeno del engagement en las audiencias colombianas. Cada uno de los ejes de investigación se abordó a través de una técnica específica (entrevista en profundidad, análisis de contenido/discurso narrativo y grupos focales). Los resultados muestran que en las audiencias consultadas los elementos más destacados en el proceso de generación de compromiso con los productos televisivos están relacionados con la identidad del canal que transmite el producto, las expectativas de los televidentes (especialmente centradas en el aprendizaje), la temática abordada, la presencia de publicidad y los criterios de programación.
Ubicación
Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 22(2), 995-1017
Colecciones a las que pertenece
- Facultad de Comunicación [190]