Show simple item record

dc.contributor.advisorGutiérrez Ríos, Ronald Saúl
dc.contributor.authorVásquez Celis, José Maria
dc.date.accessioned2016-11-10T22:12:22Z
dc.date.available2016-11-10T22:12:22Z
dc.date.created2016
dc.date.issued2016-11-10
dc.identifier.citationAddison, A., & O’Hare, L. (2008). How Can Massive Multi-user Virtual Environments and Virtual Role Play Enhance Traditional Teaching Practice? Researching Learning in Virtual Environments ReLIVE., 08, 8.
dc.identifier.citationAfanador, H. (2013). Diagnóstico sobre el uso y apropiación de TIC en docentes de la Secretaría de Educación Distrital. En: http://www.virtualeduca.info/ponencias2013/102/DiagnsticosobreelusoyapropiacindeTICend ocentes.pdf , 2013.
dc.identifier.citationAnderson, T., & Elloumni, F. (2004). Theory and Practice of Online Learning. Canada: Athabasca University. Retrieved from cde.athabascau.ca/online_book
dc.identifier.citationAnn, K. (2001). Strategies for Effective Student/Student Interaction in Online Courses. 17TH Annual Conference on Distance Teaching and Learning, 1–4.
dc.identifier.citationAraiza, M. (2011). Una Mirada Crítica a la Formación Docente en la Integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en el Proceso de Enseñanza. International Journal of Good Conscience. 6(2) 241-252. Octubre 2011.
dc.identifier.citationAyala, M. A. (s.f.). Consideraciones técnico-pedagógicas para elaborar y evaluar materiales didácticos, 1–11. Retrieved from http://atlante.eumed.net/wp-content/uploads/materialdidactico.pdf
dc.identifier.citationAydogan, H., Karakas, E., Aras, F., & Ozudogru, F. (2011). 3D virtual classroom environment for teaching renewable energy production and substation equipment. International Journal of Electrical Engineering Education, Manchester University Press. Volume 48, Number 3 / July 2011. Pages 294-306. DOI 10.7227/IJEEE.48.3.7
dc.identifier.citationAydogan, H., Ata, R., Ozen, S., & Aras, F. (2014). A Study of Education on Power Transformers in a Virtual World. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 3952– 3956. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.873
dc.identifier.citationBarnes, S. J., & Pressey, A. D. (2014). Caught in the Web? Addictive behavior in cyberspace and the role of goal-orientation. Technological Forecasting and Social Change, 86, 93– 109. doi:10.1016/j.techfore.2013.08.024
dc.identifier.citationBarrett, M., Blackledge, J. & Coyle, E. (2011). Using Virtual Reality to Enhance Electrical Safety and Design in the Built Environment. ISAST Transactions on Computers and Intelligent Systems, vol: 3, issue: 1, pages: 1 - 9.
dc.identifier.citationBartolomé Pina, A.R. (1999). El diseño y la producción de medios para la enseñanza. En J. Cabero Almenara (Ed.) Tecnología Educativa. Madrid: Síntesis, 71-86.
dc.identifier.citationBell, M. W. (2008). Toward a Definition of “Virtual Worlds”. Journal of Virtual Worlds Research. “Virtual Worlds Research: Past, Present & Future”, 1(1), 1–5. doi:10.4101/jvwr.v1i1.283
dc.identifier.citationBelson, H., & Ho, J. (2012). Usability. In D. C. Rajapakse (Ed.), A Fresh Graduate’s Guide to Software Development Tools and Technologies. (Second Edi, pp. 1–28). Singapore.: School of Computing National University of Singapore. Retrieved from http://www.comp.nus.edu.sg/~seer/book/2e/
dc.identifier.citationBeltrán Sierra, L. M., Gutiérrez, R. S., & Garzón-Castro, C. L. (2012). Second Life as a support element for learning electronic related subjects: A real case. Computers & Education, 58(1), 291–302. doi:10.1016/j.compedu.2011.07.019.
dc.identifier.citationBernal, C. (2010). Metodología de la investigación: administración, economía, humanidades y ciencias sociales (Tercera Ed., p. 320). Colombia: Pearson Educación de Colombia Ltda.
dc.identifier.citationBonilla, E., & Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. (Tercera Ed., p. 424). Bogotá: Grupo Editorial NORMA.
dc.identifier.citationBoote, D. N., & Beile, P. (2005). Scholars before researchers: On the centrality of the dissertation literature review in research preparation. Educational Researcher, 34(6), 3- 15.
dc.identifier.citationBoud, D., Cohen, R., & Sampson, J. (Eds.). (2013). Peer learning in higher education. Learning from & with each other. 711 Third Avenue, New York, NY 1001 7, USA: Routledge Taylor & Francis Group.
dc.identifier.citationBranch, R. M., & Merrill, D. (2012). Characteristics of Instructional Design Models. In R. A. Reiser & J. V. Dempsey (Eds.), Trends and Issues in Instructional Design and Technology (Third Edit). Boston.: Pearson Education, Inc. Retrieved from https://books.google.com/books?id=z8RFYgEACAAJ
dc.identifier.citationBronack, S., Riedl, R., Tashner, J., & Greene, M. (2006). Learning in the Zone : A Social Constructivist Framework for Distance Education in a 3D Virtual World. Appalachian State University. Boone, NC USA., 268–275.
dc.identifier.citationBuriol, T. M., Rozendo, M., Geus, K. De, Scheer, S., & Felsky, C. (2009). A virtual reality training platform for live line maintenance of power distribution networks Abstract : 1 Introduction 2 Related Works, 1(13), 1–13.
dc.identifier.citationCapdet, D. (2011). Metáforas visuales en los mundos virtuales. El caso de NANEC 2010/11. @tic. Revista d'innovació educativa - Universitat de València. Enero-Junio 2011. Págs. 38-45.
dc.identifier.citationCastronova, E. (2005). Synthetic Worlds. The Business and Culture of Online Games. The University of Chicago Press • Chicago and London.
dc.identifier.citationCastronova, E. (2008). A Test of the Law of Demand in a Virtual World : Exploring the Petri Dish Approach to Social Science.. Cesifo Working Paper No. 2355. Retrieved from http://papers.ssrn.com/abstract=1173642\nhttp://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstra ct_id=1173642
dc.identifier.citationCEDUVIRT. (2011). Instalaciones eléctricas residenciales. Centro de Educación Virtual - CEDIVIRT., 1–65. Secretaria de Educación de Neiva
dc.identifier.citationCerda Gutiérrez, H. (1993). Los elementos de la investigación. Cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. (p. 439). Bogotá, D.C.: EDITORIAL EL BUHO LTDA.
dc.identifier.citationCheca García, F., & Joyanes Aguiar, L. (2011). El uso de metaversos en el mundo educativo: Gestionando conocimiento en Second Life. REDU : Revista de Docencia Universitaria, 8(2). Recuperado de http://unir.summon.serialssolutions.com/link/0/eLvHCXMwY2BQME1LTDVNNrK0A N3skmZqbpiYmmZpmGRiaZFmkWxhmAreGm0Z5m3m5m4UiFSau4kyuLm5hjh76IJ WhsUXQI5biAcdgAwWgC0Vi080MEwxSLE0MjdKTrIwTgYmOrNkIDMxycgiyczCK MVQjIE3EbRAPK8EvJEsBQA_xCnY
dc.identifier.citationClaman, F. L. (2015). The impact of multiuser virtual environments on student engagement. Nurse Education in Practice, 15(1), 13–16. doi:10.1016/j.nepr.2014.11.006
dc.identifier.citationCobb, P. y Bowers, J. (1999). Cognitive and situated learning perspectives in theory and practice. Educational Researcher, 28 (2), 4-15
dc.identifier.citationCoffey, A., & Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de la investigación. Editorial Universidad de Antioquia
dc.identifier.citationCohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (SIXTH EDIT., p. 638). LONDON AND NEW YORK: Routledge Taylor & Francis Group
dc.identifier.citationColl, C. (2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación - Una mirada constructivista. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación, Facultad de Psicología, Universidad de Barcelona. Separata Sinéctica, 25, 1–24.
dc.identifier.citationColl, C. (2008). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. Boletín de La Institución Libre de Enseñanza, 72, 113–126.
dc.identifier.citationColl, C., & Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Madrid: Ediciones Morata, S.L.
dc.identifier.citationCollazos, C. A., Guerrero, L. A., Pino, J. A., & Ochoa, S. F. (2002). Evaluating Collaborative Learning Processes. Department of Computer Science Universidad de Chile, 203–221.
dc.identifier.citationCorbetta, P. (2007). Metodología y Técnicas de Investigación Social. Edición Revisada. (J. M. Cejudo, Ed.). Madrid.: McGRAW-HILL/INTERAMERICANA DE ESPAÑA, S. A. U
dc.identifier.citationCorrea Zabala, F. J. (2010). Ambientes de aprendizaje en el siglo XXI. Universidad EAFIT. doi:1989-9041
dc.identifier.citationCreswell, J. W. (2014). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. (Fourth Edi). Thousand Oaks, California 91320: SAGE Publications, Inc.
dc.identifier.citationCuadrado, A. (2011). Utopías y distopías de los medios digitales para la educación. REVISTA ICONO 14, 2011, Año 9 Vol. 2, pp. 05-20. ISSN 1697-8293. Madrid (España).
dc.identifier.citationDarke, P., Shanks, G., & Broadbent, M. (1998). Successfully completing case study research: Combining rigour, relevance and pragmatism. Information Systems Journal, 8(4), 273– 289. doi:10.1046/j.1365-2575.1998.00040.x
dc.identifier.citationDenzin, N. K. (2010). What is Triangulation? Building Research Capacity. Recuperado de http://jthomasniu.org/class/Handouts/triang-denzin
dc.identifier.citationDewey, J. (1910). How we think; A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D.C. Heath & Co.
dc.identifier.citationDewey, J. (1938). Experiencia y educación. Traducción y edición bajo la dirección de Lorenzo Luzuriaga (1960). Buenos Aires.: Editorial Losada
dc.identifier.citationDíaz, V. (2013). Entornos virtuales para el desarrollo de la educación inclusiva : Una mirada hacia el futuro desde el pasado de Second Life. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa Web: http://campusvirtual.unex.es/revistas. Vol 12(2) (2013) 6777.
dc.identifier.citationDíaz-Barriga, Á. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 4(10), 3–21. http://doi.org/10.1016/S2007-2872(13)71921-8
dc.identifier.citationDíaz Barriga, F. (2007). La innovación en la enseñanza soportada en TIC. Una mirada al futuro desde las condiciones actuales. Universidad Nacional Autónoma de México, 1–8.
dc.identifier.citationDobson, P. J. (1999). Approaches to theory use in interpretative case studies - a critical realist perspective. Edith Cowan University, (January 1999), 259–270. Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.10.722&rep=rep1&type=pdf
dc.identifier.citationDooly, M. (2008). Telecollaborative Language Learning. A guidebook to moderating intercultural collaboration online. Chapter 1 Constructing knowledge together. (B. P. Lang., Ed.).
dc.identifier.citationFarrokhnia, M. R., & Esmailpour, A. (2010). A study on the impact of real, virtual and comprehensive experimenting on students’ conceptual understanding of DC electric circuits and their skills in undergraduate electricity laboratory. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5474–5482. doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.893
dc.identifier.citationFeenberg, A. (2001). Whither Educational Technology ? International Journal of Technology and Design Education, 11, 83–91.
dc.identifier.citationFernández, A., Domínguez, E., & Armas, I. (2012). Herramientas de Evaluación de la Calidad de Objetos de Aprendizaje (herramienta CODA). Guía para la producción y evaluación de materiales didácticos digitales. Mayo, 2012
dc.identifier.citationFernández Núñez, L. (2006). Fichas para investigadores. ¿Cómo analizar datos cualitativos? Butlletí LaRecerca. Institut de Ciències de l’Educació Secció de Recerca. Universitat de Barcelona., (Ficha 7), 1–13.
dc.identifier.citationFerreiro, R. (2005). Más allá de la teoría: El Aprendizaje Cooperativo: El CONSTRUCTIVISMO SOCIAL. Nova Southeastern University. Retrieved from http://educacionparaeltalento.com/files/WEBSITE_Revista_Magister_Articulo_6.pdf
dc.identifier.citationFlórez Ochoa, R. (1997). Hacia una pedagogía del conocimiento. Santafé de Bogotá: McGRAW-HILL
dc.identifier.citationGao, F., Zhang, X., & Zhao, L. (2014). The Research and Development of Integrated Operation-Maintenance Simulation Training System, (April), 470–476.
dc.identifier.citationGeary, D. C. (1995). Reflections of evolution and culture in children’s cognition: Implications for mathematical development and instruction. American Psychologist, 50, 24-37.
dc.identifier.citationGisbert Cervera, M., Esteve González, V., & Camacho Marti, M. del M. (2011). Delve into the Deep: Learning Potential in Metaverses and 3D Worlds. eLearning Papers, 25(July), 1–8.
dc.identifier.citationGlaser, B. y A. Strauss (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine Publishing Company. Traducción original Floreal Forni. Edición, revisión y ampliación: Ma. José Llanos Pozzi.
dc.identifier.citationGonzález Alvarez, C. M. (2012). Aplicación del Constructivismo Social en el Aula. Instituto Para El Desarrollo Y La Innovación Educativa En Educación Bilingüe Y Multicultural – IDIE- Organización de Estados Iberoamericanos Para La Educación La Ciencia Y La Cultura, -OEI- Oficina Guatemala., 64 páginas il; 21.59 cm.
dc.identifier.citationGonzález, M., Marchueta, J., & Vilche, E. A. (2013). Modelo de aprendizaje experiencial de Kolb aplicado a laboratorios virtuales en Ingeniería en Electrónica. Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de La Plata., 8. Recuperado de http://hdl.handle.net/10915/26533
dc.identifier.citationGuimarães, J. A. Ch.; Moraes, J. B. E. de; Guarido, M. D. M. Análisis documental de contenido de textos narrativos: bases epistemológicas y perspectivas metodológicas. Ibersid. (2007) 93-99. ISSN 1888-0967.
dc.identifier.citationGürtler, L., & Huber, G. L. (2007). Modos de pensar y estrategias de la investigación cualitativa. Liberabit. Revista de Psicología, (1981), 37–52. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v13n13/a05v13n13.pdf
dc.identifier.citationHauck, J. (2010). Electrical Design of Commercial and Industrial Buildings. A Hands-on Approach to Electrical Design. Chapter 1. Jones & Bartlett Publishers.
dc.identifier.citationHemilse Acevedo, M. (2011). El proceso de codificación en investigación cualitativa, en Contribuciones a las Ciencias Sociales, mayo 2011, www.eumed.net/rev/cccss/12/. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/cccss/12/mha2.htm.
dc.identifier.citationHernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. del P. (2010). Metodología de la Investigación. (Quinta Edición, p. 656). México: McGraw-Hill Companies, Inc
dc.identifier.citationHernández Requena, S. (2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías : aplicado en el proceso de aprendizaje. Revista de Universidad Y Sociedad Del Conocimiento - UOC, 5(2), pp.1–10.
dc.identifier.citationHolmberg, K & Huvila, I. (2008). Learning together apart: Distance education in a virtual world. First Monday, Volume 13, Number 10 - 6, October 2008. Recuperado de http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2178/2033. doi:10.5210/fm.v13i10.2178.
dc.identifier.citationIqbal, A., Kankaanranta, M., & Neittaanmäki, P. (2010). Experiences and motivations of the young for participation in virtual worlds. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3190–3197. doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.488
dc.identifier.citationJohnson, C. M., Vorderstrasse, A., & Shaw, R. (2009). Virtual Worlds in Health Care Higher Education. Journal of Virtual Worlds Research, 2(2), 3–12
dc.identifier.citationKarpov, Y. V., & Haywood, H. C. (1998). Two ways to elaborate Vygotsky’s concept of mediation. American Psychologist, 53(1), 27–36. doi:10.1037/0003-066X.53.1.27
dc.identifier.citationKirriemuir, J. (2008). A spring 2008 “snapshot” of UK Higher and Further Education Developments in Second Life. Eduserv Foundation. doi:10.1017/CBO9781107415324.004
dc.identifier.citationKirschner, P., & Huisman, W. (1998). “Dry laboratories” in science education; computer‐based practical work. International Journal of Science Education, 20(6), 665– 682. doi:10.1080/0950069980200605
dc.identifier.citationKlopfer, E., Osterweil, S., Groff, J., & Haas, J. (2009). Using the technology of today , in the classroom today. The instruccional power of digital games, social networking, simulations and how teaches can leverage them. The Education Arcade. Massachusetts Institute of Technology.
dc.identifier.citationKolb, D. A. (2014). Experiential Learning. Experience as the Source of Learning and Development. (A. Neidlinger, Ed.). Upper Saddle River, New Jersey.: Pearson Education, Inc.
dc.identifier.citationKumpulainen, K. (2007). Educational technology: opportunities and challenges. Oulu University Press. Oulu, Finland.
dc.identifier.citationLeiva, L. F., (2006). Instalaciones Residenciales. Teoría y Práctica. Octava Edición. Panamericana Formas e Impresos S.A.
dc.identifier.citationLey 1098 (2006). Código de la Infancia y la Adolescencia. Diario Oficial No. 46.446 de 8 de noviembre de 2006. Consultado en http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1098_2006.html
dc.identifier.citationLin, S.-C., Lin, Y.-Y., Lin, J.-Y., & Cheng, C.-J. (2012). A Study of Kolb Learning Style on Experiential Learning. Third International Conference on Education Technology and Training, Wuhan, Peo, 299–302.
dc.identifier.citationLoureiro, A., & Bettencourt, T. (2011). The extended classroom: Meeting students’ needs using a virtual environment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15, 2667–2672. doi:10.1016/j.sbspro.2011.04.167
dc.identifier.citationMadrid, D. (2001). Materiales didácticos para la enseñanza del inglés en Ciencias de la Educación. En Bruton, A. y Lorenzo, F. J. (eds.): Perspectivas actuales en la metodología de la enseñanza del inglés en las Universidades andaluzas, Revista de Enseñanza Universitaria, nº extraordinario 2001, pp. 213-232, ISSN 1131-5245.
dc.identifier.citationManiega, D., Gros, B., & Lara, P. (2008). Espacios educativos inmersivos 3D : el caso de la UOC. Comunicación Virtual Educa 2008. Universitat Oberta de Catalunya., 1–11.
dc.identifier.citationManual de instalaciones eléctricas domiciliarias de tipo visible - Módulo 1. Programa de Alfabetización y Educación Básica de Adultos. (2008). (Primera Ed.). Ministerio de Educación. Lima, Perú.
dc.identifier.citationManual de Publicaciones de la American Psychological Association. Tr. por Miroslava Guerra Frías. 3a ed. -- México: Editorial El Manual Moderno, 2010. xviii, 262 p. : il. ; 26 cm. Traducción de: Publication manual of the American Psychological Association, 6th ed. ISBN 978-607-448-052-8
dc.identifier.citationMÁRQUEZ, Israel V. (2008): “Construcciones, narraciones y mutaciones del yo en Second Life”. Espéculo. Revista de estudios literarios, nº 38, (marzo-junio 2008).
dc.identifier.citationMÁRQUEZ, I.V. (2011) Metaversos y educación: Second Life como plataforma educativa. Revista Icono14 [en línea] 1 de Julio de 2011, Año 9, Vol. 2. pp. 151-166. Recuperado 2 de octubre de 2014, de http://www.icono14.net
dc.identifier.citationMasters Y, & Gregory S. (2011). Second Life and Higher Education: New Opportunities for Teaching and Learning. In Experiential Learning in Virtual Worlds: Opening an Undiscovered Country (137-146). Oxford, United Kingdom: Inter-Disciplinary Press. Retrieved from http://e-publications.une.edu.au/1959.11/9766
dc.identifier.citationMedina, A., & Salvador, F. (2009). Didáctica General. (A. Cañizal, Ed.) (Segunda Ed). Madrid: Pearson Educación.
dc.identifier.citationMeng, F., & Kan, Y. (2010). An improved virtual reality engine for substation simulation. Proceedings of the 2010 2nd International Conference on Future Computer and Communication, ICFCC 2010, 1.
dc.identifier.citationMerrill, M. D., Drake, L., Lacy, M. J., & Pratt, J. (1966). Reclaiming instructional design. Educational Technology, 36(5), 5–7. Retrieved from http://ww.w.mdavidmerrill.com/Papers/Reclaiming.PDF
dc.identifier.citationMerrill, M. D. (2002b). First Principles of instruction. Educational Technology Research and Development, 50(3), 43–59.
dc.identifier.citationMerrill, M. D. (2002a). Components of Instruction. Toward a Theoretical Tool for Instructional Design. Department of Instructional Technology, Utah State University, 1– 23.
dc.identifier.citationMerrill, M. D. (2006). Levels of Instructional Strategy. Handling Complexity in Learning Environments: Theory and Research, 46(4), 265–281. Amsterdam: Elsevier.
dc.identifier.citationMerrill, M. D. (2007). A Task-Centered Instructional Strategy. Journal of Research on Technology in Education, 40(1), 5–22
dc.identifier.citationMorales Díaz, C. S., & Vargas Barajas, C. L. (2009). Educación pertinente para un ciudadano del siglo XXI. Revolución Educativa Al Tablero, (52). Ministerio de Educación Nacional.
dc.identifier.citationMullins, G., & Kiley, M. (2002). "It's a PhD, not a Nobel Prize": How experienced examiners assess research theses. Studies in Higher Education, 27(4), 369-386.
dc.identifier.citationNérici, I. G. (1985). Hacia una didáctica general dinámica. Biblioteca de cultura pedagógica (Tercera Ed.). Buenos Aires.: Editorial Kapelusz S.A.
dc.identifier.citationNTC 2050. (1998). Norma Técnica Colombiana NTC-2050. Código Eléctrico Colombiano. Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación - INCONTEC.
dc.identifier.citationNúñez, J. C. (2009). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico. Actas Do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade Do Minho., 41–67
dc.identifier.citationOCDE. (2003). Manual de Frascati. Propuesta de Norma Práctica para Encuestas de Investigación y Desarrollo Experimental (p. 282). Fundación Española Ciencia y Tecnología
dc.identifier.citationOkuda, M., & Gómez, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXIV(1), 118–124.
dc.identifier.citationPalomäki, E. (2009). Applying 3D Virtual Worlds to Higher Education. Helsinki University of Technology. Faculty of Information and Natural Sciences. Degree Programme in Industrial Engineering and Management
dc.identifier.citationPapadimitriou, A. (2012). A Scenario-Based Learning of Electrical Circuits. Journal of Education and Practice. Vol 3, No 7, 2012.
dc.identifier.citationPérez Agustí, C. (s.f.). Lectura y Escritura Académica I. Universidad del Azuay. Cuenca, Ecuador. Recuperado de http://www.uazuay.edu.ec/bibliotecas/LECTURA%20Y%20ESCRITURA%20ACADE MICA%201.pdf
dc.identifier.citationPORTAFOLIO PROGRAMAS ESTRATEGICOS. Integración con la educación media. (s.f). Recuperado el 25 junio de 2015, de http://mgiportal.sena.edu.co/Portal/Portafolio+Programas+Estrat%C3%A9gicos/Integrac i%C3%B3n+con+la+educaci%C3%B3n+media/
dc.identifier.citationPoveda Criado, M. A.; Thous Tuset, M. C. (2013) Mundos virtuales y avatares como nuevas formas educativas. Historia y Comunicación Social. Vol. 18 Nº Especial Noviembre. Págs. 469-479.
dc.identifier.citationPoveda Criado, M. A.; Thous Tuset, M. C. (2013) Mundos virtuales y avatares como nuevas formas educativas. Historia y Comunicación Social. Vol. 18 Nº Especial Noviembre. Págs. 469-479.
dc.identifier.citationPuntambekar, S., & Hubscher, R. (2005). Tools for scaffolding students in a complex learning environment: What have we gained and what have we missed? Educational Psychologist, 40(1), 1–12. doi:10.1207/s15326985ep4001_1
dc.identifier.citationRahim, N. F. A. (2013). Collaboration and knowledge sharing using 3D virtual world on second life. Education for Information, 30(1-2), 1–40. Recuperado de http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0- 84885123361&partnerID=40&md5=b81f7d99fb8d58fe226d7a68bd31c295
dc.identifier.citationRandolph, Justus (2009). A Guide to Writing the Dissertation Literature Review. Practical Assessment, Research & Evaluation, 14(13). Available online: http://pareonline.net/getvn.asp?v=14&n=13.
dc.identifier.citationReal, J. (2008) ¿Un nuevo concepto en la Informática Educativa? Madrid, 1 de septiembre de 2008. <http://ddd.uab.cat/pub/dim/16993748n12a4.txt>
dc.identifier.citationReigeluth, C. M. (2011). Teoría instruccional y tecnología para el nuevo paradigma de la educación. RED. Revista de Educación a Distancia., (32), pp.1–22.
dc.identifier.citationResolución 1677 (2008). Señala las actividades consideradas como peores formas de trabajo infantil y establece la clasificación de actividades peligrosas y condiciones de trabajo nocivas para la salud e integridad física o psicológica de las personas menores de 18 años de edad. Consultado en http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=30364
dc.identifier.citationRETIE. (2013). Reglamento Técnico de Instalaciones Eléctricas-RETIE. Resolución 90708 de agosto 30 de 2013. Ministerio de Minas y Energía, Colombia.
dc.identifier.citationRIT. (2014). Teaching Elements: Student-to-Student Interaction Online. Rochester Institute of Technology. Innovative Learning Institute., (October), 1–2.
dc.identifier.citationRodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. (Segunda Ed., p. 378). ARCHIDONA (Málaga): EDICIONES ALJIBE.
dc.identifier.citationRomero, G., Maroto, J., Félez, J., Cabanellas, J. M., Martínez, M. L., & Carretero, A. (2008). Virtual reality applied to a full simulator of electrical sub-stations. E.T.S. de Ingenieros Industriales, Universidad Politécnica de Madrid, c/ José Gutiérrez Abascal 2, 28006 Madrid, Spain. DOI: 10.1016 / j.epsr.2007.03.014
dc.identifier.citationRomero, G., Maroto, J., Félez, J., Cabanellas, J. M., Martínez, M. L., & Carretero, A. (2008). Virtual reality applied to a full simulator of electrical sub-stations. E.T.S. de Ingenieros Industriales, Universidad Politécnica de Madrid, c/ José Gutiérrez Abascal 2, 28006 Madrid, Spain. DOI: 10.1016 / j.epsr.2007.03.014
dc.identifier.citationRoschelle, J., & Teasley, S. D. (1995). The Construction of Shared Knowledge in Collaborative Problem Solving. Computer Supported Collaborative Learning, 128, pp.69–97.
dc.identifier.citationRoschelle, J., Pea, R. D., Hoadley, C. M., Gordin, D. N., & Means, B. (2007). Changing How and What Children Learn in School with Computer-Based Technologies. HAL Archives-Ouvertes.fr, 10(2), pp.76–101. Retrieved from https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal00190610
dc.identifier.citationRyan, G. W., & Bernard, H. R. (2000). Data Management and Analysis Methods. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), HANDBOOK OF QUALITATIVE RESEARCH. (Second Edi, p. 1143). Thousand Oaks • London • New Delhi: Sage Publications, Inc
dc.identifier.citationSantos, A. (2000). LA TECNOLOGÍA EDUCATIVA ANTE EL PARADIGMA CONSTRUCTIVISTA. Revista Informática Educativa UNIANDES - LIDIE, 13(1), pp.83–93.
dc.identifier.citationSchroeder, R., Huxor, A., & Smith, A. (2001). Activeworlds: geography and social interation in virtual reality. Futures, 33, 569–587. doi:10.1016/S0016-3287(01)00002-7
dc.identifier.citationSchroeder, R. (2005). Being There Together and the Future of Connected Presence. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 15(4), 438–454. doi:10.1162/pres.15.4.438
dc.identifier.citationSchroeder, R. (2008). Defining Virtual Worlds and Virtual Environments. Journal of Virtual Worlds Research, 1(1), 1–3. doi:10.4101/jvwr.v1i1.294
dc.identifier.citationSchunk, D. H. (2012). Teorías del Aprendizaje. Una perspectiva educativa. (M. V. Pérez, Ed.) (Sexta Edición). México: Pearson Educación de México, S.A.
dc.identifier.citationScrimsher, S., & Tudge, J. (2003). The Teaching/Learning Relationship in the First Years of School: Some Revolutionary Implications of Vygotsky’s Theory. Early Education and Development, 14(3), 293–312. doi:10.1207/s15566935eed1403
dc.identifier.citationSecond Life (s.f.). System Requirements. Consultado en https://secondlife.com/support/system-requirements/
dc.identifier.citationShannon, R. (1975). Introduction to Discrete-Event System Simulation. In Systems Simulation: The Art and Science. (pp. 1–22). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
dc.identifier.citationShannon, R. E. (1998). Introduction to the art and science of simulation. 1998 Winter Simulation Conference. Proceedings (Cat. No.98CH36274), 1, 7–14. doi:10.1109/WSC.1998.744892
dc.identifier.citationSierra Bravo, R. (2001). Técnicas de Investigación Social. Teoría y Ejercicios. (Decimocuarta Edición). Madrid.: Editorial Paraninfo
dc.identifier.citationSivan, E. (1986). Motivation in Social Constructivist Theory. Educational Psychologist, 21(3), 209–233.
dc.identifier.citationSlavin, R. E. (1995). Cooperative Learning. (B. A. y Bacon., 2a. Ed.).
dc.identifier.citationSmart, J., Cascio, J., & Paffendorf, J. (2007). Metaverse Roadmap Overview. What happens when video games meet Web 2.0? What happens is the metaverse. Retrieved from http://www.metaverseroadmap.org/overview/index.html
dc.identifier.citationSmith, L., & Macgregor, J. T. (1992). What is Collaborative Learning ? Collaborative Learning: A Sourcebook for Higher Education. National Center on Postsecondary Teaching, Learning, and Assessment at Pennsylvania State University
dc.identifier.citationSpiegel, A. (2006). Recursos didácticos y formación profesional por competencias. Orientaciones metodológicas para su selección y diseño. (Primera Ed). Bueno Aires.: Banco Interamericano de Desarrollo.
dc.identifier.citationStake, R. E. (1978). The Case Study Method in Social Inquiry. University of Illinois, UrbanaChampaign., 1-4.
dc.identifier.citationStake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos (Segunda Ed). Madrid. EDICIONES MORATA, S. L.
dc.identifier.citationStake, R. E. (2005). Qualitative Case Studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), THE SAGE HANDBOOK OF QUALITATIVE RESEARCH. (THIRD EDIT, Vol. 1, pp. 443 – 466). Thousand Oaks • London • New Delhi: Sage Publications, Inc.
dc.identifier.citationSTEPHENSON, N. (2000). Snow Crash. Título original: Snow Crash. Editorial Gigamesh S.A. ISBN: 84-930-6635-4
dc.identifier.citationStrauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la Investigación Cualitativa. Tecnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
dc.identifier.citationSulbaran, T., Shiratuddin, M. F. (2006). A Proposed Framework for a Virtual Reality Training Tool for Design and Installation of Electrical Systems, (Bls). University of Southern Mississippi Hattiesburg, MS 39406, USA
dc.identifier.citationTamayo, M. (2004). El Proceso de la Investigación Científica: incluye evaluación y administración de proyectos de investigación (4a. Edició.). México: Limusa.
dc.identifier.citationTang, J. T., Lan, Y. J., & Chang, K. E. (2012). The influence of an online virtual situated environment on a Chinese learning community. Knowledge Management and ELearning, 4(1), 51–62.
dc.identifier.citationTaylor, S. J., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Ediciones Paidós Ibérica, S.A.
dc.identifier.citationTiwari, S., Nafees, L. Krishnan O. (2014). Simulation as a pedagogical tool: Measurement of impact on perceived effective learning. The International Journal of Management Education. 12 (2014) 260-270
dc.identifier.citationTriona, L. M., & Klahr, D. (2003). Point and Click or Grab and Heft: Comparing the Influence of Physical and Virtual Instructional Materials on Elementary School Students’ Ability to Design Experiments. Cognition and Instruction, 21(2), 149–173. doi:10.1207/S1532690XCI2102_02
dc.identifier.citationTudge, J., & Hogan, D. (1997). Collaboration from a Vygotskian Perspective. Paper Presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Washington DC.
dc.identifier.citationTudge, J. R. H., & Winterhoff, P. A. (1993). Vygotsky, Piaget, and Bandura: Perspectives on the Relations between the Social World and Cognitive Development. Human Development, 36(2), 61–81. doi:10.1159/000277297
dc.identifier.citationTuncay, N. (2011). Why Second Life? A Research Study with Second Life Residents. International Journal of Learning and Teaching, 3(2), 25–34. Retrieved from http://www.world-education-center.org/index.php/ijlt/article/view/384/pdf_79
dc.identifier.citationTünnermann Bernheim, C. (2011). El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes. Universidades, vol. LXI, (núm. 48), pp. 21–32. Retrieved from http://www.redalyc.org/pdf/373/37319199005.pdf
dc.identifier.citationValdivieso, T. (2010). Uso de tic en la práctica docente de los maestros de educación básica y bachillerato de la ciudad de Loja. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, número 33, 2010
dc.identifier.citationVallejo, Ma. (2013) ¿Cómo ayudan las TIC en el empoderamiento social de los individuos? Corporación Colombia Digital. En: http://tinyurl.com/auqjehn
dc.identifier.citationVargas, Z. R. (2009). LA INVESTIGACIÓN APLICADA: UNA FORMA DE CONOCER LAS REALIDADES CON EVIDENCIA CIENTÍFICA. Revista Educación. REDALYC. Red de Revistas Científicas de América Latina y El Caribe, España y Portugal Sistema de Información Científica, 33(1), p.155–165.
dc.identifier.citationVázquez Mariño, I. (2011). Aplicación de teorías constructivistas al uso de actividades cooperativas en la clase de E/LE. RedELE - Revista Electrónica de Didáctica / Español Lengua Extranjera, (21), 1–22. Retrieved from http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/MaterialRedEle/Revista/2011_21/2011_redELE_21_08Vazquez.pdf?documentId=0901e72b80d cdfda
dc.identifier.citationVielma, E. V., & Salas, M. L. (2000). Aportes de las teorías de Vygotsky, Piaget, Bandura y Bruner. Paralelismo en sus posiciones en relación con el desarrollo. Educere, 3(9), 30– 37. doi:1316-4910
dc.identifier.citationVolti, R. (2014). Society and Technological Change (7th ed.). New York, NY: Worth Publishers. ISBN-13: 9781429278973.
dc.identifier.citationVygotsky, L. S. (1930). Mind and Society. Harvard University Press. Transcribed by Andy Blunden and Nate Schmolze.
dc.identifier.citationVygotsky, L. S. (1931). Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. Obras Escogidas Tomo III. Comisión editorial para la edición en lengua rusa. Academia de Ciencias Pedagógicas de la URSS.
dc.identifier.citationVygotsky, L. (1934). Pensamiento y lenguaje (Obras Escogidas, Tomo II). Madrid. Visor. Retrieved from https://scholar.google.es/scholar?q=Vygotsky+pensamiento+lenguaje&btnG=&hl=es&a s_sdt=0%2C5&as_ylo=1900&as_yhi=1950#0
dc.identifier.citationVygotsky, L. S. (1987). The collected works of L. S. Vygotsky: Vol. 1, Problems of generalpsychology. Chapter 6, The development of scientific concepts in childhood. New York: Plenum.
dc.identifier.citationWang, T., Zhu, Q. (2009). ‘A software engineering education game in a 3-D online virtual environment’, in Proc. First International Workshop on Education Technology and Computer Science, Wuhan, China, 7–8 March, 2009 (IEEE Computer Society, Washington, DC, 2009), pp.708–710
dc.identifier.citationWarburton, S. (2009). Second Life in higher education: Assessing the potential for and the barriers to deploying virtual worlds in learning and teaching. British Journal of Educational Technology, 40(3), 414–426. doi:10.1111/j.1467-8535.2009.00952.x
dc.identifier.citationYachachin, T. (s.f.). Lectura e interpretación de planos eléctricos.
dc.identifier.citationYan, G. Y., Wang, Y., & Zhao, J. (2012). The Research and Implementation of Threedimensional Accident Simulation System in Substation. International Journal of Digital Content Technology and Its Applications, 6(6), 89–97. doi:10.4156/jdcta.vol6.issue6.11
dc.identifier.citationYin, R. K. (1994). Case Study Research. Design and Methods (Second Edi). Thousand Oaks London New Deihl: SAGE Publications.
dc.identifier.citationZainal, Z. (2007). Case study as a research method. Jurnal Kemanusiaan bil.9, Jun 2007, 5(2), 301–316. doi:10.1177/15222302004003007.
dc.identifier.citationZañartu Correa, L. M. (2003). Aprendizaje colaborativo : una nueva forma de Diálogo Interpersonal y en Red. Contexto Educativo - Revista Digital de Educación Y Nuevas Tecnologías, 28.
dc.identifier.citationZhao, D., Lucas, J., & Thabet, W. (2009). Using Virtual Environments to Support Electrical Safety Awareness in Construction, 2679–2690. Virginia Tech, Blacksburg, VA 24061, USA
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/28241
dc.description224 Páginas.es_CO
dc.description.abstract​La presente investigación se enfocó en establecer las características que debe reunir un objeto virtual modelado en Second Life, para ser usado como elemento mediador en el aprendizaje de conceptos y el desarrollo de habilidades de implementación de instalaciones eléctricas residenciales, mediante la simulación de espacios reales. Se desarrolló un objeto virtual con cuatro viviendas, en el que un grupo de estudiantes puso a prueba conceptos relacionados con la interpretación de planos, el emplazamiento de componentes del sistema eléctrico y el marco legal para las instalaciones eléctricas domiciliarias. El trabajo investigativo, de enfoque cualitativo de tipo exploratorio - descriptivo, se enmarcó en la teoría sociocultural de Vygotsky, el aprendizaje experiencial de Kolb y el modelo instruccional de Merrill, enfatizando estrategias colaborativas. El estudio permitió identificar características que favorecen la mediación del Recurso Educativo Digital (en adelante RED), en el aprendizaje de la interpretación de planos de instalaciones eléctricas residenciales​es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceUniversidad de La Sabana
dc.sourceIntellectum Repositorio Universidad de La Sabana
dc.subjectTecnología educativa
dc.subjectTecnología -- Enseñanza
dc.subjectAprendizaje experimental
dc.titleRecursos educativos digitales basados en metaverso para fortalecer el aprendizaje de las técnicas de diseño e implementación de instalaciones eléctricas residenciales.es_CO
dc.typemasterThesises_CO
dc.publisher.programMaestría en Informática Educativaes_CO
dc.publisher.departmentCentro de Tecnologías para la Academiaes_CO
dc.identifier.local262855
dc.identifier.localTE08693
dc.type.localTesis de maestría
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.creator.degreeMagíster en Informática Educativaes_CO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International