Sharing views of CLIL lesson planning in language teacher education
Miradas sobre la planificación de clases de AICLE en la formación docente en lengua inglesa
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URI: http://hdl.handle.net/10818/21863Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
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ISSN: 2322-9721
DOI: 10.5294/laclil.2015.8.2.3
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Banegas, Darío LuisFecha
2015-07Resumen
Argentina seems to favour CLIL (content and language integrated learning) as a language-driven approach in secondary and higher education. In this paper, I investigate curriculum development and lesson planning based on trainees’ perceptions and lesson plans submitted to pass a module on Didactics as part of their formal initial English language teacher education. My aim is to compare what a group of trainees does in relation to the notion of CLIL as forward curriculum planning and the frameworks posited in the CLIL literature. My theoretical framework is guided by the concept of didactic transposition applied to CLIL and the literature on CLIL lessons plans drawing on teachers’ voices through their plans. In this paper I discuss how language-driven CLIL was envisaged by a group of 47 trainees enrolled in a teacher education course in southern Argentina. Data emerged from a survey and lesson plans aimed at secondary-school learners for whom English was usually taught two hours a week. Results show that language-driven CLIL follows forward design; it focuses more on content than on explicit knowledge of the language, and it is aimed at revising language with older learners. La Argentina tiende a adoptar el enfoque AICLE desde una preponderancia sobre el aprendizaje de otra lengua en la
educación secundaria y el nivel superior. En este artículo investigo el desarrollo curricular y la planificación de clases con
base en las percepciones y los planes de clases elaborados por un grupo de futuros docentes graduados para el espacio
Didáctica como parte de su formación inicial como profesores de inglés. El objetivo es comparar las elaboraciones que
este grupo de estudiantes realiza en relación con la noción de AICLE como un currículo lineal y los marcos propuestos
en la literatura sobre AICLE. El marco teórico de esta contribución está guiado por el concepto de transposición didáctica
aplicado a AICLE y la literatura sobre secuencias didácticas de AICLE según las voces de los docentes. En este artículo
se analizan las miradas que un grupo de 47 estudiantes del profesorado de inglés en el sur de Argentina posee sobre AICLE
enfocado en la lengua. Los datos surgen a partir de una encuesta y los planes de clase pensados para estudiantes secundarios
con una carga horaria de Inglés de dos horas semanales. Los resultados indican que AICL enfocado en la lengua sigue
un currículo lineal, se centra en el contenido sobre el conocimiento explícito de la lengua, y se propone como espacio de
repaso de la lengua con estudiantes más grandes.
Palabras clave
Ubicación
Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 8, No 2 (2015); p. 104-130