Mostrar el registro sencillo del ítem
La experiencia sustituida: Hacia la construcción tecnológica de la nostalgia
dc.contributor.author | Rubiano-Pinilla, Elkín | |
dc.contributor.other | Universidad Jorge Tadeo Lozano | es_CO |
dc.coverage.spatial | Contemporánea | es_CO |
dc.date.accessioned | 2015-02-02T09:35:48Z | |
dc.date.available | 2015-02-02T09:35:48Z | |
dc.date.created | 2013 | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3049 | es_CO |
dc.identifier.other | http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3049/3154 | es_CO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10818/14610 | |
dc.description.abstract | This essay reflects on the relationship between technology and experience based on Walter Benjamin (and several theoretical updates), who addresses the matter in an ambivalent way: simultaneous possibilities and risks. From there, a number of questions are raised concerning the aura, authenticity, memory and technological construction of nostalgia through the simulation of imperfections in the image, blur and grain of film, among other possibilities. The final assessment of such a practice is ambivalent: both the reflective possibilities in the construction of an autobiographic tale as well as the impossibility of recounting history (political, social, and cultural) by substituting it with simulations of the past (the nostalgic image that has the power to romanticize the infamy of the present). | |
dc.description.abstract | En el artículo se hace una reflexión sobre la relación entre técnica y experiencia a partir de Walter Benjamin (y algunas actualizaciones teóricas), quien aborda la cuestión de manera ambivalente: posibilidades y riesgos simultáneos. A partir de allí se plantean algunos interrogantes con respecto al aura, la autenticidad, la memoria y la construcción tecnológica de la nostalgia mediante la simulación de imperfecciones en la imagen, esfumados y grano de película, entre otras posibilidades. La valoración final de tal práctica resulta ambivalente: tanto las posibilidades reflexivas en la construcción de un relato autobiográfico como la imposibilidad de relatar la historia (política, social, cultural) sustituyéndola por simulacros del pasado (la imagen nostálgica que tiene la potencia de romantizar la infamia presente). | |
dc.description.abstract | Neste ensaio faz-se uma reflexão sobre a relação entre técnica e experiência a partir de Walter Benjamin (e algumas atualizações teóricas), que aborda a questão de maneira ambivalente: possibilidades e riscos simultâneos. A partir disso, apresentamos alguns questionamentos a respeito da aura, da autenticidade, da memória e da construção tecnológica da saudade mediante a simulação de imperfeições na imagem, esfumados e granulação de filme, entre outras possibilidades. A avaliação final de tal prática resulta ambivalente: tanto as possiblidades reflexivas na construção de um relato autobiográfico quanto a impossibilidade de relatar a história (política, social, cultural) substituindo-a por simulacro do passado (a imagem nostálgica que tem a potência de romantizar a infâmia presente). | |
dc.language.iso | spa | es_CO |
dc.publisher | Universidad de La Sabana | |
dc.relation.ispartofseries | Palabra Clave; Vol 16, No 2 (2013) | |
dc.rights | This journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana. | |
dc.rights | A presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana. | |
dc.source | Universidad de La Sabana | es_CO |
dc.source | Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana | es_CO |
dc.subject | Comunicación | |
dc.subject | Fotografía | |
dc.subject | Teoría de la comunicación | |
dc.subject | Historia de las técnicas | |
dc.subject | Relato | |
dc.title | La experiencia sustituida: Hacia la construcción tecnológica de la nostalgia | es_CO |
dc.title.alternative | Substituted Experience: Towards the Technological Construction of Nostalgia | |
dc.title.alternative | A experiência substituída: rumo à construção tecnológica da saudade | |
dc.type | article | es_CO |
dc.type.hasVersion | publishedVersion | es_CO |
dc.rights.accessRights | openAccess |
Ficheros en el ítem
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver |
---|---|---|---|
No hay ficheros asociados a este ítem. |