dc.contributor.advisor | Naranjo Ramos, Alberto Jose | |
dc.contributor.author | Cortés Ortiz, Andrés Felipe | |
dc.date.accessioned | 2013-12-07T16:42:58Z | |
dc.date.available | 2013-12-07T16:42:58Z | |
dc.date.created | 2013 | |
dc.date.issued | 2013-12-07 | |
dc.identifier.citation | Barton, P. (2008, January). How Many College Graduates Does the U.S. Labor Force
Really Need? Retrieved March 3, 2013, from Magazine of Higher Learning:
http://www.changemag.org/Archives/Back%20Issues/JanuaryFebruary%202008/abstract-how-many-graduates.html | |
dc.identifier.citation | Bills, D. B. (2003). Credentials, Signals, and Screens: Explaining the Relationship
Between Schooling and Job Assignment. Review of Educational Research,
73(4), 441-469. | |
dc.identifier.citation | Bonet, J. (2000). La Matriz Insumo Producto del Caribe Colombiano. Documentos de
Trabajo sobre Economía Regional. Centro de Estudios Económicos Regionales.
Banco de la República de Colombia, 15. | |
dc.identifier.citation | Bullock, W., Litzenberg, K., & Bessler, D. (2002). Forecasting future employment
opportunities for food, agriculture, and natural resources igher education
graduates using econometric estimation techniques. Department of Agricultural
Economics. MS 2124 TAMU. Texas A&M University, FP 2-6 | |
dc.identifier.citation | Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2007). Clasificación Industrial
Internacional Uniforme de todas las actividades económicas. Retrieved February
1, 2013, from DANE Official Web Site:
http://www.dane.gov.co/index.php?option=com_content&id=390&Itemid=92 | |
dc.identifier.citation | Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2012, January). Metodología de
la matriz insumo-producto. Retrieved January 31, 2013, from DANE Official Web
Site:
http://www.dane.gov.co/files/investigaciones/pib/especiales/metodologia_matriz_i
nsumo_producto.pdf | |
dc.identifier.citation | Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2013). Investigaciones
Especiales - Cuentas Nacionales. Retrieved January 31, 2013, from DANE
Official Web Site:
http://www.dane.gov.co/index.php?option=com_content&view=article&id=1292&Itemid=167 | |
dc.identifier.citation | Harvey, L. (2000). New Realities: The Relationship Between Higher Education and
Employment. Tertiary Education and Management, 6, 3-17. | |
dc.identifier.citation | Heon-Goo, K., & Lee, N. (1998). Input-output analysis of the effect of education and
research on the koren economic structure. Journal of Applied Business
Research, 14(2), 129-137. | |
dc.identifier.citation | Hernández, E. (2005). Un Modelo Insumo Producto (MIP) como Instrumento de Análisis Económico. Colección Economía y Finanzas. Serie Documentos de Trabajo.
Banco Central de Venezuela, 69. | |
dc.identifier.citation | Hernández, G. (2012). Matrices Insumo-Producto y Análisis de Multiplicadores: Una
Aplcación para Colombia. Revista de Economía Institucional, 14, 203-221. | |
dc.identifier.citation | IMCO. (2013). Índice de Competitividad Internacional. Retrieved 07 18, 2013, from
Instituto Mexicano para la Competitividad Official Web Site:
http://imco.org.mx/wp-content/uploads/internacional/ICI2013-completo.pdf | |
dc.identifier.citation | IMD. (2013). World Competitiveness Center. Structure of the WCY. Retrieved 07 18,
2013, from IMD Business School Official Web Site: http://www.imd.org/wcc/wccfactors-criteria/ | |
dc.identifier.citation | IMD. (2013). World Competitiveness Scoreboard 2013. Retrieved 07 18, 2013, from
IMD Business School Official Website:
http://www.imd.org/uupload/IMD.WebSite/wcc/WCYResults/1/scoreboard.pdf | |
dc.identifier.citation | Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2013). Sistema de Cuentas Nacionales
de México. Matriz de Insumo-Producto. Retrieved February 28, 2013, from INEGI
Official Web Site:
http://www.inegi.org.mx/sistemas/MatrizInsumoProducto/default.aspx?s=est&c=1
7255 | |
dc.identifier.citation | Johnson, G. (1970, October). The Demand for Labor by Educational Category.
Southern Economic Journal, 37(2), 190-204. | |
dc.identifier.citation | Lau, L., Jamison, D., & Louat, F. (1991). Education and Productivity in Developing
Countries: An Aggregate Production Function Approach (Policy, research, and
external affairs working papers). World Bank. Office of the Vice President,
Development Economics and Population and Human Resources Dept. | |
dc.identifier.citation | Leontief, W. (1966). Análisis Económico input-output. (V. F. Forradellas, Trans.)
Ediciones Orbis, S.A. | |
dc.identifier.citation | Manaconda, Sanchez-Paramo, & Schady. (2010). Changes in Returns to Education in
Latin America: The Role of Demand And Supply of Skills. Industrial & Labor
Relations Review, 63(2), 307-326. | |
dc.identifier.citation | Ministerio de Educación Nacional. (2011, August). Seguimiento a los graduados de la
educación superior en los últimos 10 años. Retrieved February 1, 2013, from
Ministerio de Educación Nacional Official Web Site:
http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-277947_recurso_1.pdf | |
dc.identifier.citation | Observatorio Laboral. (2011, September). Glosario: Observatorio Laboral para la
educación. Retrieved February 1, 2013, from Graduados Colombia. Observatorio
Laboral para la Educación:
http://www.graduadoscolombia.edu.co/html/1732/propertyvalue-37268.html | |
dc.identifier.citation | OECD. (2010). OECD StatExtracts. Graduates by field of education. Retrieved February
28, 2013, from Organisation for Economic Cooperation and Development Official
Web Site: http://stats.oecd.org/Index.aspx?DatasetCode=RGRADSTY# | |
dc.identifier.citation | Prais, S. (1995). Productivity, Education and Training: Facts and Policies in
International Perspective. Cambridge University Press. | |
dc.identifier.citation | Tenjo, J., Gracia, O., & Karl, C. R. (2006). Guía para la construcción de matrices
insumo-producto y de contabilidad social en Colombia. Centro Editorial
Universidad del Rosario, 5. | |
dc.identifier.citation | Valadkhani. (2003). Using input-ouput analysis to identify australia's high employment
generating industries. Australian Bulletin of Labour, 29(3), 199-217. | |
dc.identifier.citation | World Economic Forum. (2012). Global Competitiveness Report. Geneva: World
Economic Forum | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10818/8992 | |
dc.description | 28 páginas incluye ilustraciones y diagramas | |
dc.description.abstract | El trabajo pretende crear un indicador que muestre la coordinación existente entre el número de graduados de la economía y las necesidades que se tienen de ellos en los diferentes sectores. Para esto, se utilizará una metodología que involucra a la matriz insumo-producto y que relaciona las áreas de educación de un país con las actividades que se desarrollan en los sectores económicos. Dado que es un indicador relativo, se calculará para Colombia y México. Finalmente, se compararán los resultados obtenidos con las condiciones económicas reales de cada país. Nota: Para consultar la carta de autorización de publicación de este documento por favor copie y pegue el siguiente enlace en su navegador de internet: http://hdl.handle.net/10818/8993 | es_CO |
dc.language.iso | en | es_CO |
dc.publisher | Universidad de la Sabana | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.source | Intellectum Repositorio Universidad de la Sabana | |
dc.source | Universidad de la Sabana | |
dc.subject | Estudiantes -- Vida estudiantil -- Economía -- Colombia | |
dc.subject | Graduados -- Economía -- Colombia | |
dc.subject | Graduados universitarios -- Escuelas de economía -- Colombia | |
dc.title | Coordinating the economy’s needed graduates and their actual numbers :a relative index using an input-output methodology | es_CO |
dc.type | Thesis | es_CO |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | |
dc.publisher.program | Economía y Finanzas Internacionales | |
dc.publisher.department | Escuela Internacional de Ciencias Económicas y Administrativas | |
dc.creator.degree | Economista con énfasis en Finanzas Internacionales. | |