Color intensity, luminosity, contrast and art prices: the case of Jean-Michel Basquiat
Intensidad del color, luminosidad, contraste y precios del arte: el caso de Jean-Michel Basquiat
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62564Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 10128255
DOI: 10.1108/ARLA-05-2021-0110
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2022Resumen
Purpose: The price of a painting is determined by multiple variables, including color-related variables. Colors are important in an economic analysis. This study aims to analyze the paintings executed by Jean-Michel Basquiat (the famous street artist from the 1980s' New York City) and sold at auction to study the potential effect of color intensity, luminosity and color contrast on the prices of his paintings. The authors also study the case of the op art master, Carlos Cruz-Diez, as a robustness analysis to the main results. The analysis that the authors present may be of interest to academicians and to participants in the art market. Design/methodology/approach: The authors run a hedonic regression model considering 306 paintings (executed by Basquiat alone), and 41 works painted collaboratively between Basquiat and Warhol and sold at auction (2003–2017). The data and the images corresponding to each painting were hand-collected from the websites of several auction houses and complemented with information obtained from the Artprice and Blouin websites. Findings: Increases in color intensity, luminosity and color contrast have a positive effect on art prices. The authors also find that color intensity is even more recognized (as reflected by higher prices) for paintings belonging to Basquiat's most appreciated (understood as most expensive) artistic period (1980–1983) and during the second part of the sample period (2011–2017). The authors find similar results for Cruz-Diez. The authors also estimate that Basquiat's artworks made collaboratively with Andy Warhol are worth 55% less than those made only by Basquiat. An investment in Basquiat's paintings generated an average annual compounded return of 16.81% (2003–2017), clearly overperforming the S&P 500. Research limitations/implications: The main limitation of the hedonic regression method lies in the need to have a significant and varied sample to identify the true effect of each variable on the price of the good. Another limitation is that we are only able to use art prices from auctions, as this is the only comprehensive source of data that is publicly available. These two limitations are common to all studies that use the hedonic pricing model. This paper has implications not only for the art pricing (and more generally, asset pricing) literature, but also for the fields of psychology and marketing. Originality/value: This is the first paper that highlights the importance of analyzing the price impact of color intensity throughout the artistic periods of a painter, finding that color intensity is even more appreciated (as reflected by higher prices) for paintings belonging to an artist's most recognized period. In the case of color contrast, the authors present a novel way to estimate this variable. © 2022, Emerald Publishing Limited. Propósito: El precio de una pintura está determinado por múltiples variables, incluidas las relacionadas con el color. Los colores son importantes en un análisis económico. Este estudio tiene como objetivo analizar las pinturas ejecutadas por Jean-Michel Basquiat (el famoso artista callejero de la ciudad de Nueva York de los años 80) y vendidas en subasta para estudiar el efecto potencial de la intensidad del color, la luminosidad y el contraste de color en los precios de sus pinturas. Los autores también estudian el caso del maestro del op art, Carlos Cruz-Diez, como análisis de robustez a los principales resultados. El análisis que presentan los autores puede ser de interés para académicos y participantes del mercado del arte. Diseño/metodología/enfoque: Los autores ejecutan un modelo de regresión hedónica considerando 306 pinturas (ejecutadas solo por Basquiat) y 41 obras pintadas en colaboración entre Basquiat y Warhol y vendidas en subasta (2003-2017). Los datos y las imágenes correspondientes a cada cuadro fueron recogidos manualmente de las páginas web de varias casas de subastas y complementados con información obtenida de las páginas web de Artprice y Blouin. Hallazgos: Los aumentos en la intensidad del color, la luminosidad y el contraste de color tienen un efecto positivo en los precios del arte. Los autores también encuentran que la intensidad del color es aún más reconocida (como lo reflejan los precios más altos) en las pinturas pertenecientes al período artístico más apreciado (entendido como el más caro) de Basquiat (1980-1983) y durante la segunda parte del período de la muestra (2011- 2017). Los autores encuentran resultados similares para Cruz-Diez. Los autores también estiman que las obras de arte de Basquiat realizadas en colaboración con Andy Warhol valen un 55% menos que las realizadas únicamente por Basquiat. Una inversión en las pinturas de Basquiat generó un rendimiento compuesto anual promedio del 16,81% (2003-2017), superando claramente al S&P 500. Limitaciones/implicaciones de la investigación.
Ubicación
Academia (Consejo Latinoamericano de Escuelas de Administración), Vol.35 (3), p.303-328