Validation of a Model for the Formalization of Personal Learning Pathways Through Expert Judgment
Validación de un modelo para la formalización de rutas de aprendizaje personal mediante juicio de expertos
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62352Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 21583595
DOI: 10.33423/jhetp.v23i12.6283
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2023Resumen
Personalized learning pathways enable students to take an active role in their learning. Therefore, the development of models that facilitate their design is crucial. This study aims to validate a model for formalizing personalized learning pathways for higher education students using the expert judgment technique. Two questionnaires were designed to validate content and internal consistency, respectively. The content was validated by a group of experts (n=12), while the internal consistency was validated by a nominal group (n=8). The results of content validity were satisfactory, and the level of agreement between judges, as measured by Kendall’s W test, was statistically significant in the implementation (p=0.007) and reflection (p=0.035) phases. To increase internal consistency, the study recommends implementing a simplified implementation scheme, adjusting the start-up phase in the conditional components (teacher digital literacy and technological environment), and incorporating teacher-student co-design. The improved ACDGE model emerges as a standard for designing learning pathways for higher education, minimizing the need to search for solutions to known problems. © 2023, North American Business Press. All rights reserved. Las rutas de aprendizaje personalizadas permiten a los estudiantes asumir un papel activo en su aprendizaje. Por ello, el desarrollo de modelos que faciliten su diseño es crucial. Este estudio tiene como objetivo validar un modelo para formalizar itinerarios de aprendizaje personalizados para estudiantes de educación superior utilizando la técnica del juicio de expertos. Se diseñaron dos cuestionarios para validar el contenido y la consistencia interna, respectivamente. El contenido fue validado por un grupo de expertos (n=12), mientras que la consistencia interna fue validada por un grupo nominal (n=8). Los resultados de validez de contenido fueron satisfactorios y el nivel de acuerdo entre jueces, medido mediante la prueba W de Kendall, fue estadísticamente significativo en las fases de implementación (p=0,007) y reflexión (p=0,035). Para aumentar la coherencia interna, el estudio recomienda implementar un esquema de implementación simplificado, ajustar la fase de inicio en los componentes condicionales (alfabetización digital docente y entorno tecnológico), e incorporar el codiseño docente-alumno. El modelo ACDGE mejorado surge como un estándar para diseñar rutas de aprendizaje para la educación superior, minimizando la necesidad de buscar soluciones a problemas conocidos. © 2023, Prensa Empresarial de América del Norte. Reservados todos los derechos.
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Journal of Higher Education Theory and Practice , 2023, Vol.23(12), p.224-241
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