What facilitates or prevents academic fraud in a Colombian faculty of medicine–Protocol of a study using fuzzy cognitive mapping
Qué facilita o previene el fraude académico en una facultad de medicina colombiana – Protocolo de un estudio mediante mapeo cognitivo difuso
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62335Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 19326203
DOI: 10.1371/journal.pone.0291737
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Pimentel, Juan; López, Paola; Rincón, Johan; Neira, Laura; Jiménez, Daniel; Correal, Camilo; Sarmiento, Iván; Vasconcelos, SoniaFecha
2023Resumen
Introduction Academic fraud is any behavior that gives a student an undeserved advantage over another student. Few studies have explored the causes of and possible solutions to academic fraud in Latin America. We aim to map the knowledge of stakeholders in a Colombian faculty of medicine about the factors that facilitate and prevent academic fraud. Methods Fuzzy cognitive mapping. We will use the approach proposed by Andersson and Silver to generate fuzzy cognitive maps representing stakeholder knowledge. This process consists of ten steps: (1) definition of the research question; (2) identification of participants; (3) generation of ideas; (4) rationalization of ideas; (5) organization and connection of ideas; (6) weighing; (7) pattern grouping; (8) list of links and digitization; (9) combination of maps and network analysis; and (10) deliberative dialogue. To draw the maps, we will invite medical students, interns, resident physicians, master’s students, and professors in the faculty of medicine. Four medical students will receive training to facilitate the sessions. Participants will identify the factors contributing to academic fraud and their causal relationships. We will use a combination of network analysis and graph theory to identify the chains of factors with greatest influence on academic fraud. Conclusion The maps will serve to discuss strategies to reduce academic fraud in the Faculty of Medicine and to identify factors that could be addressed in other contexts with similar problems. This research will allow the students who facilitate mapping sessions to learn about research techniques, fuzzy cognitive mapping and academic fraud. Study registration: Registered in OSF Registries on August 2nd, 2022. Registration number: osf.io/v4amz Copyright: © 2023 Pimentel et al. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited. Introducción El fraude académico es cualquier comportamiento que le da a un estudiante una ventaja inmerecida sobre otro estudiante. Pocos estudios han explorado las causas y posibles soluciones al fraude académico en América Latina. Nuestro objetivo es mapear el conocimiento de los actores de una facultad de medicina colombiana sobre los factores que facilitan y previenen el fraude académico. Métodos Mapeo cognitivo difuso. Utilizaremos el enfoque propuesto por Andersson y Silver para generar mapas cognitivos difusos que representen el conocimiento de las partes interesadas. Este proceso consta de diez pasos: (1) definición de la pregunta de investigación; (2) identificación de los participantes; (3) generación de ideas; (4) racionalización de ideas; (5) organización y conexión de ideas; (6) pesaje; (7) agrupación de patrones; (8) listado de enlaces y digitalización; (9) combinación de mapas y análisis de redes; y (10) diálogo deliberativo. Para dibujar los mapas invitaremos a estudiantes de medicina, pasantes, médicos residentes, estudiantes de maestría y profesores de la facultad de medicina. Cuatro estudiantes de medicina recibirán formación para facilitar las sesiones. Los participantes identificarán los factores que contribuyen al fraude académico y sus relaciones causales. Utilizaremos una combinación de análisis de redes y teoría de grafos para identificar las cadenas de factores con mayor influencia en el fraude académico. Conclusión Los mapas servirán para discutir estrategias para reducir el fraude académico en la Facultad de Medicina e identificar factores que podrían abordarse en otros contextos con problemas similares. Esta investigación permitirá a los estudiantes que facilitan las sesiones de mapeo aprender sobre técnicas de investigación, mapeo cognitivo difuso y fraude académico. Registro del estudio: Registrado en los Registros OSF el 2 de agosto de 2022. Número de registro: osf.io/v4amz
Ubicación
PloS one, Vol.18 (9), p.e0291737-e0291737, Article e0291737
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- Facultad de Medicina [1345]