Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.advisorTernent de Samper, Ana María
dc.contributor.authorArias Calvo, Julián Alexander
dc.date.accessioned2024-06-17T19:43:59Z
dc.date.available2024-06-17T19:43:59Z
dc.date.issued2024-01-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/60537
dc.description66 páginases_CO
dc.description.abstractThe topic of scientific education in early childhood has been a subject of ongoing debate, particularly regarding children's ability to comprehend and form direct connections with scientific theories, phenomena, or situations. This has created a gap in the teaching processes of natural sciences and the promotion of child development, particularly in effectively integrating the educational needs of both areas. This gap has had repercussions on scientific literacy and the abilities of the population in higher grades, as evidenced by the PISA and Saber 11 tests. In response to this, there is a need to propose interventions that effectively integrate the processes of both educational dimensions.en
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isoenges_CO
dc.publisherUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherPreescolar
dc.subject.otherEducación científica
dc.subject.otherPedagogía
dc.subject.otherDesarrollo infantil
dc.titleTowards the design of a didactic framework for science education in preschool in the Colombian contexten
dc.typebachelor thesises_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dcterms.referencesAddine, F., Recarey, S., Fuxá, M., & Fernández, S. (2020). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.
dcterms.referencesÅkerblom A. & Thorshag K. (2021) Preschoolers’ use and exploration of concepts related to scientific phenomena in preschool. Journal of Childhood, Education and Society, 2(3), 287-302.
dcterms.referencesAkerson, V., Avsar, B. & Elcan, N. (2019) Teaching Nature of Science through children’s literature: an early childhood preservice teacher study. International Journal of Science Education, 41(18), 2765-2787.
dcterms.referencesAlasuutari, M. & Markström, A. (2011) The Making of the Ordinary Child in Preschool. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(5), 517-535.
dcterms.referencesAmar Amar, J. J. (1998). Educación infantil y desarrollo social. Investigación &Amp; Desarrollo, (7), 1–17. Recuperado a partir de https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/2613
dcterms.referencesAndrade, A. M., Rios, L. M., & Ortega, D. L. L. (2005). Ideas de los niños y niñas sobre la naturaleza: Estudio comparado.
dcterms.referencesAndrée, M., & Lager-Nyqvist, L. (2013). Spontaneous play and imagination in everyday science classroom practice. Research in Science Education, 43, 1735–1750.2
dcterms.referencesArtigue, M. (2018). Epistemología y didáctica. El cálculo y su enseñanza, 11, 1-31.
dcterms.referencesAstete Leiva, Y. (2017). Cuentos infantiles para mejorar la comprensión lectora en los niños de 5 años de la i.e. n° 073 de huánuco – 2016.
dcterms.referencesBadmus, O. & Jita, L. (2022). Didactic handout on Nature of Science: toward effective teaching of Physical Science curriculum. Science Education International, 33(3), 306-312.
dcterms.referencesBarenthien J. & Dunekacke S. (2021) The implementation of early science education in preschool teachers’ initial teacher education. A survey of teacher educators about their aims, practices, and challenges in teaching science. Journal on Early Childhood Teacher Education.
dcterms.referencesBarnes, D. (1977). Talking and writing in science lessons. Cambridge Journal of Education, 7(3), 138-147.
dcterms.referencesBorja, D., Galeano, D., & Pinzón, N. (2018). La magia de explorar: estrategias didácticas para motivar el pensamiento científico y la exploración del medio en niños de 5 a 6 años (Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Minuto de Dios).
dcterms.referencesCaballero de la Espriella, H., Felipe, A., & Pérez, J. (2022). Actividades rectoras del MEN y ecoteología: una propuesta desde y para la casa común. Revista de la Universidad de La Salle, 2021(87), 59-90.
dcterms.referencesCalderón, E., Gallegos, L. & Flores, F. (2019) Sound representations in preschool students / Las representaciones del sonido en estudiantes de educación preescolar. Infancia y Aprendizaje, 42(4), 952-999.
dcterms.referencesCarretón, A., García, I. & García, J. (2021) The systemic vision of the environment through drawing of young Spanish children. European Early Childhood Education Research Journal, DOI: 10.1080/1350293X.2021.1992465.
dcterms.referencesChevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado, 3.
dcterms.referencesDurán Chiappe, S. (2003). La importancia de la observación y el juego en la educación infantil. Lúdica Pedagógica, 1(8).
dcterms.referencesChocontá, J. (2022). Aspectos éticos en la observación con niños. En Guzmán. J., y García-Sanz, S. (Ed.), La observación del desarrollo infantil: orientaciones para educadores. (pp. 43-58). Universidad de La Sabana. doi: 10.5294/978-958-12-0610-0.2022.2
dcterms.referencesCruz, M. & Martínez, E. (2021) Iniciación a las prácticas científicas en Educación Infantil: aprendiendo sobre el sistema digestivo por indagación basada en modelos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(1), 120201-120221.
dcterms.referencesDaros, W. R. (2002). ¿ Qué es un marco teórico?. Enfoques, 14(1), 73-112.
dcterms.referencesDuran, D., Artene, A., Gogan, L., Duran, V. (2015) The objetctives of sustainable development – ways to achieve welfare. Procedia Economics and Finance, 26, 812-817.
dcterms.referencesDuran, T. (2015). Álbumes y otras lecturas: análisis de los libros infantiles. Álbumes y otras lecturas, 1-117.
dcterms.referencesEscobar, F. (2006) Importancia de la educación inicial a partir de la mediacion de los procesos cognitivos para el desarrollo humano integral. Laurus, 12(21), 169-194.
dcterms.referencesFetterman, D. (1988) Qualitative Approaches to Evaluating Education. Educational Researcher, 17(8), 17-23.
dcterms.referencesForero Quiroz, L. (2018). Escuchando los dibujos de los niños: una mirada a las narrativas que acompañan los dibujos libres de los niños.
dcterms.referencesFragkiadaki G., Armeni A., Zioga S. & Ravanis, K. (2021) Dramatic play as a means to explore and support preschool children’s thinking about thermal insulation. Journal of Childhood, Education and Society, 2(3), 220-234.
dcterms.referencesGarcía, J. G. (2005). Elaboración conjunta de inferencias a partir de cuentos infantiles. Psicología Educativa. Revista de los Psicólogos de la Educación, 11(2), 113-133.
dcterms.referencesGardner (2011) The unschooled mind: how children think and how schools should teach (3rd Edition). Basic Books.
dcterms.referencesGasparatou, R., Ergazaki, M., & Kosmopoulou, N. (2020). Using Philosophy for Children to introduce the living/non-living distinction in kindergarten. International Journal of Early Years Education, 1-16
dcterms.referencesGobernación de Cundinamarca (2020) Plan de Desarrollo 2022-2024, Cundinamarca ¡Región que progresa!
dcterms.referencesGonzález, J., Muñoz, M., & Zubizarreta, A. (2011). Escuchando la voz de la infancia en los procesos de cambio e investigación educativos. Aproximación al estudio de las transiciones entre las etapas de educación infantil y educación primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 54(5), 1-18.
dcterms.referencesGopnik, A. (2012) Scientific Thinking in Young Children: Theoretical Advances, Empirical Research, and Policy Implications. Science, 337, 1623-1627.
dcterms.referencesGuarella, C., van Driel, J. & Cohrssen, C. (2022) Toward assessment for playful learning in early childhood: Influences on teachers' science assessment practices. Journal of Research in Science Teaching.
dcterms.referencesGuevara Patiño, R. (2016). O estado de arte na investigação: Análise dos conhecimentos acumulados ou indagação por novos sentidos?. Folios, (44), 165-179.
dcterms.referencesGutiérrez, S. & Duarte, M. (2018) Impacto de la educación inicial y preescolar en el neurodesarrollo infantil. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(17), 33-51.
dcterms.referencesHernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (Vol. 6). México, DF: Mcgraw-hill. 126-128.
dcterms.referencesICFES (2016) Informe por entidad territorial certificada 2016. Resultados Pruebas Saber 3º, 5º y 9º. Aterrizando los resultados al aula. [Cundinamarca].
dcterms.referencesICFES (2017) Informe por entidad territorial certificada 2016. Resultados Pruebas Saber 3º, 5º y 9º. Aterrizando los resultados al aula. [Cundinamarca].
dcterms.referencesICFES (2022) Informe nacional de resultados del examen Saber 11º 2021.
dcterms.referencesInstituto Colombiano de Bienestar Familiar (2011) Lecturas y lenguajes expresivos en el desarrollo infantil temprano, Printer Colombiana S.A.
dcterms.referencesJančaříková, K. (2021) Czech preschool children’s conceptions about nature. Czech preschool children’s conceptions about nature, 13(19).
dcterms.referencesKornelaki, A. & Plakitsi, K. (2020) Educational Program “Thunderbolt Hunt”: An Analysis with the “Experimental-Genetic Method”. Cultural-Historical Psychology, 16(3), 38-46.
dcterms.referencesLaw 115 of 1994. By which the General Education Law is issued. February 8th of 1994. The Congress of the republic of Colombia.
dcterms.referencesLaw 1804 of 2016. By which the State policy for the Integral Development of Early Childhood from Cero a Siempre is established, and other provisions are dictated. DO. 49.953.
dcterms.referencesLozano,E., Forero S., Báez, M., Salamanca, Á. & García Gutiérrez, Z. (2022). Evaluación figuroanalógica en la Fundación Albert Einstein, hacia el desarrollo del razonamiento analógico del niño como ciudadano creativo. In Cinco experiencias que construyen la ciudadanía creativa en la primera infancia.. Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO.
dcterms.referencesMartínez, A. (2018) Promoviendo el contacto con la Naturaleza para el aprendizaje de las ciencias naturales en Educación Infantil [Undegraded thesis to obtain the title of Childhood Educator] Universidad de Valladolid
dcterms.referencesMazzas, B. & Bravo Torija, B. (2018) Attitudes towards science in preschool and primary school preservice teachers [Actitudes hacia la ciencia del profesorado en formación de educación infantil y educación primaria]. Profesorado, 22(2), 329-348.
dcterms.referencesMcMillan, J.H., Schumacher, S. (2005) Investigación educativa. Una introducción conceptual. Pearson, pp. 11-17,20-31.
dcterms.referencesMeinardi, E. (2010) El sentido de educar en ciencias in DTP (Ed), Educar en Ciencias (1ed, pp 15-40)
dcterms.referencesMiller, A. & Saenz L. (2021) Exploring relationships between playspaces, pedagogy, and preschoolers’ play-based science and engineering practices. Journal of Childhood, Education and Society, 2(3), 314-337.
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional (2006) Estándares básicos de competencias.
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional (2014) El juego en la Educación Inicial (Documento No. 22). Bogotá, Colombia: MEN.
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional (2016) Derechos básicos de aprendizaje. Panamericana Formas E Impresos S.A
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional (2017) Bases curriculares para la educación inicial y prescolar. Bogotá DC
dcterms.referencesMorales Forero, J. S. (2023). Análisis de coherencia de la política pública “De cero a siempre” bajo una perspectiva comparada en los planes de desarrollo del Municipio de Girón 2016-2019 y 2020-2023.
dcterms.referencesMoreno, J., & Ussa, É. (2018). Algunas relaciones entre la autonomía de la Biología y la emergencia de su Didáctica: consideraciones sobre la complejidad de enseñar una ciencia compleja. Ciência & Educação (Bauru), 24, 267-282.
dcterms.referencesO’Connor, G., Fragkiadaki, G., Fleer, M. & Rai, P. (2021) Science Education from 0 to 6: A Literature Review. Education sciences, 11(178).
dcterms.referencesOECD (2019) Programme for international student assessment (PISA) results from PISA 2018. Country note: Colombia. 1-12.
dcterms.referencesOliva, J. M. (2019). Distintas acepciones para la idea de modelización en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias didácticas, 37(2), 5-24.
dcterms.referencesPapalia, D., Feldman, R. & Martorell, G. (2012). Desarrollo humano (Duodécima edición). Bogotá, McGraw-Hill.
dcterms.referencesQuevedo, E., Franco, M. (2022) Creencias de docentes de preescolar sobre ciencia y tecnología desafíos para la apropiación social del conocimiento en la infancia. Revista colombiana de educación, (84).
dcterms.referencesRamanathan, G., Carter, D. & Wenner, J. (2022) A Framework for Scientific Inquiry in Preschool. Early Childhodd Education Journal, 50, 1263-1277.
dcterms.referencesRamos Galarza, C. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAméRica, 9(3), 1-6.
dcterms.referencesRastrojo, J. B. (2016). La experiencialidad como respuesta a la tendencia analítica de la filosofía para niños. Childhood & philosophy, 12(25), 519-542.
dcterms.referencesRavanis, K. (2022) Research Trends and Development Perspectives in Early Childhood Science Education: An Overview. Education Sciences, 12(456).
dcterms.referencesRaven, S. & Wenner, J. (2022) Science at the center: Meaningful science learning in a preschool classroom. Journal of Research in Science Teaching.
dcterms.referencesRohita, Fitria, N., Bustan, R. & Haryadi, D. (2018) Teacher’s Understanding of the Scientific Approach in the 2013 Curriculum for Early Childhood Education. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 237-246.
dcterms.referencesRojas, E. (2012). La evolución del dibujo infantil. Una mirada desde el contexto sociocultural merideño. Educere, 16(53), 157-170.
dcterms.referencesRojas, I. (2020) Pequeños exploradores de la ciencia: una propuesta pedagógica para el desarrollo del pensamiento científico en niños de nivel preescolar. Infancias Imágenes, 19(2).
dcterms.referencesRumper, B., Frechette E., Sharifnia E., Greenfield D.B., Golinkoff R.M., Hirsh-Pasek K. (2021) Portrait of early science education in majority dual language learner classrooms: Where do we start? Journal of Childhood, Education and Society, 2(3), 235-266.
dcterms.referencesSalas, A. L. C. (2004). Hacia una educación infantil de calidad. Revista educación, 28(1), 55-69.
dcterms.referencesSalguero, M. (2011). Ciencia en educación infantil: La importancia de un" rincón de observación y experimentación" o" de los experimentos" en nuestras aulas. Pedagogía magna, (10), 58-63.
dcterms.referencesSánchez Ortega, M. D. (2020). Las experiencias de aprendizaje en el desarrollo del pensamiento científico de niños y niñas de 3 a 4 años (Bachelor's thesis, Universidad Tècnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educaciòn. Carrera de Educaciòn Parvularia).
dcterms.referencesShaffer, D. R. (2002). Desarrollo social y de la personalidad. México: Thomson
dcterms.referencesSkalstad, I. & Munkebye, E. (2021) Young children’s questions about science topics when situated in a natural outdoor environment: a qualitative study from kindergarten and primary school. International Journal of Science Education, 43(7), 1017-1035.
dcterms.referencesSliogeris, M. & Almeida, S. (2019) Young Children’s Development of Scientific Knowledge Through the Combination of Teacher-Guided Play and Child-Guided Play. Research in Science Education. 49(6), 1569-1593.
dcterms.referencesUNESCO (1999) Declaración de Budapest sobre la Ciencia y el uso del saber científico. Conferencia Mundial sobre la ciencia para el Siglo XXI: Un nuevo compromiso. Budapest, 26 de junio de 1999.
dcterms.referencesUnicef (2015) La inversión en primera infancia en America Latina. Propuesta lógica y análisis en países seleccionados de la región.
dcterms.referencesUnited Nations (2022) Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. United Nations: Development of Economic and Social Affairs Sustainable Development. Taken from https://sdgs.un.org/goals/goal4.
dcterms.referencesValderrama, A. & Pedraza, Y. (2021) Problemáticas ambientales, pretexto para potenciar la argumentación científica en población infantil. Revista Insignare Scientia – RIS, 4(3), 78-93.
dcterms.referencesVallecillo, N. R. (2022). El desarrollo sensorial en la etapa de Infantil a través de la Educación Artística. DEDiCA Revista de Educação e Humanidades (dreh), (20), 51-72
dcterms.referencesVartiainen J., Kumpulainen K. (2020) Playing with science: manifestation of scientific play in early science inquiry. European Early Childhood Education Research Journal, 28(4), 490-503.
dcterms.referencesVeliz Meza, G. N. (2018). Conciencia ambiental de niños y niñas de 5 años del nivel inicial de la Institución Educativa Nª 342 Angelitos de Jesús Hualhuas-Huancayo.
dcterms.referencesWilson, R. (2002) Promoting the development of scientific thinking. Early Childhood News
dcterms.referencesYoshikawa, H., Weiland, C., & Brooks-Gunn, J. (2016). When Does Preschool Matter? The Future of Children, 26(2), 21–35. http://www.jstor.org/stable/43940579
dcterms.referencesZachariah, J. K. (1996). An overview of boot camp goals, components, and results. Correctional boot camps: A tough intermediate sanction, 17-38.
dcterms.referencesZangirolami, J., Oliveira, J. & Leone, C. (2018) Research methodology topics: Crosssectional studies. Journal of Human Growth and Development, 28(3), 356-360.
dcterms.referencesZaporozhets, A. V. (1965). The Development of Perception in the Preschool Child. Monographs of the Society for Research in Child Development, 30(2), 82–101. https://doi.org/10.2307/1165778
dcterms.referencesZudaire, I., Buil, R., Uriz, I. & Napal, M. (2022) Mars Explorers: A Science Inquiry-Based Learning Project in Preschool. International Journal of Early Childhood, 54(2), 297-320.
thesis.degree.disciplineFacultad de Educaciónes_CO
thesis.degree.levelLicenciatura en Ciencias Naturaleses_CO
thesis.degree.nameLicenciado en Ciencias Naturaleses_CO


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional