#FandomsPeloVoto (#FandomsfortheVote): Fan Activism for Youth Voter Engagement in the 2022 Brazilian Elections
#FandomsPeloVoto: activismo de los fans para la participación de los votantes jóvenes en las elecciones brasileñas de 2022
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URI: http://hdl.handle.net/10818/59372Visitar enlace: https://palabraclave.unisabana ...
ISSN: 0122-8285
DOI: 10.5294/pacla.2023.26.4.4
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2024-02-05Resumen
This article aims to analyze the media literacy skills at work in the content shared by fans on Twitter during the #FandomsPeloVoto (#Fandomsforthe- Vote) campaign. In a convergence culture environment, media literacy comprises five skills: curation, creation, critical understanding, participation, and collaboration. Launched in May 2022, the campaign—carried out in partnership with Mídia Ninja, the National Student Union (União Nacional dos Estudantes, UNE), and the Brazilian Union of Secondary School Students (União Brasileira dos Estudantes Secundaristas, UBES)—brought together more than 100 pop culture fandoms in Brazil to mobilize 16- to 18-year-olds to obtain a voter registration card and be eligible to vote in the 2022 elections. It can be concluded that the activism of fandoms goes beyond transposing fan culture practices into the realm of political participation, also encompassing the critical interpretation of the sociopolitical issues that were part of the action and the creative production of posts on Twitter. Accordingly, #FandomsPeloVoto has aspects of political resistance, as one of its primary objectives is the removal of President Jair Bolsonaro, leader of the far right in Brazil, from power. Este artículo tiene como objetivo analizar las habilidades de alfabetización mediática que operan en los contenidos compartidos por los fans en Twitter durante la campaña #FandomsPeloVoto. En el contexto de la cultura de la convergencia, la alfabetización mediática se guía por cinco habilidades, a saber, curaduría, creación, comprensión crítica, participación y colaboración. Con su lanzamiento en mayo de 2022, la campaña, realizada en asociación con Mídia Ninja, la Unión Nacional de Estudiantes y la Unión Brasileña de Estudiantes Secundarios, reunió a más de 100 fandoms de la cultura pop en Brasil para movilizar a jóvenes de 16 a 18 años a registrarse para votar y poder votar en las elecciones de 2022. Se concluye que el activismo del fandom va más allá de la transposición de las prácticas de la cultura fan al ámbito de la participación política, lo que también abarca la interpretación crítica de las cuestiones sociopolíticas que formaron parte de la acción y la producción creativa de publicaciones en Twitter. De esta manera, el #FandomsPeloVoto tiene contornos de resistencia política por tener como uno de sus principales objetivos sacar del poder al presidente Jair Bolsonaro, líder de la extrema derecha en Brasil.
Ubicación
Palabra Clave, 26(4), e2644