The relation between the practice, quantity of time, and type of preferred physical activity amongst schoolchildren in Colombia
Relación entre la realización, tiempo y tipo de actividad física preferida entre escolares en Colombia
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URI: http://hdl.handle.net/10818/58223Visitar enlace: https://recyt.fecyt.es/index.p ...
ISSN: 1579-1726
DOI: https://doi.org/10.47197/retos ...
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Ospina Romero, A. M.; Angarita Rodríguez, D. C.; Niño Hernández, C. A.; España Pineda, M. J.; Mayorga Álvarez, J. H.Fecha
2022Resumen
Objective: To compare the specific characteristics of practicing physical activity between sex in six to 12-year-old schoolchildren who go to school in four municipalities in the Sabana Centro Region of Colombia, 2018. Materials and Method: A descriptive, cross-sectional, comparative study, which is part of a project on healthy life habits in schoolchildren of the Sabana Centro Region, developed during the school period of 2018. We used convenience sampling and obtained a sample of 598 schoolchildren from grades four through nine: only those who were between the ages of six and 12 and fully answered the conduct in physical activity part of the Healthy Life Habits in Schoolchildren Measurement Tool (Herramienta de Medición de Hábitos de Vida Saludable en Escolares (HM-HVS-ESC)). Results: 93,6% of schoolchildren indicated they frequently practiced physical activity. There are statistically significant differences in the quantity of hours dedicated to physical activity between boys and girls (p=0,026), yet there was no difference when it came to the number of days dedicated to practicing physical activity (p=0,131). Girls preferred doing diverse physical activities (26,7%) and boys preferred practicing sports that require the use of balls (53,08%). Conclusions: The characteristics of physical activity by sex show differences in the time dedicated to practicing it and the preferred type of physical activity, exercise, or sport. The school environment is a crucial scenario to promote the habit of practicing physical activity in schoolchildren and should offer safe spaces, free of barriers and labels, which encourage confidence and the safety of schoolchildren. Objetivo: Comparar las características propias de la realización de actividad física por sexo en escolares de seis a 12 años de colegios de cuatro municipios de la Región Sabana Centro, Colombia, 2018. Metodología: Estudio descriptivo, comparativo, transversal, parte del proyecto sobre hábitos de vida saludable en escolares de la Región de Sabana Centro, desarrollado en el periodo escolar de 2018. La selección de los participantes fue por conveniencia, con una muestra de 598 niños de los grados de cuarto a noveno: se incluyeron escolares que cumplieran con el rango de edad entre los seis a 12 años y que respondieron de forma completa la Herramienta de Medición de Hábitos de Vida Saludable en Escolares (HM-HVS-ESC), en el componente de conducta con respecto a la actividad física. Resultados: El 93,6% de escolares reporta realizar actividad física de forma frecuente. Se encontró diferencia estadísticamente significativa en la cantidad de horas dedicadas a esta actividad (p=0,026), pero no la hay en el número de días que dedican al desarrollo de la actividad entre sexos (p=0,131). Las niñas prefieren diversas actividades físicas (26,7%) y los niños refieren practicar deportes con balón (53,08%). Conclusión: Las características de la actividad física por sexo muestran diferencias en la duración de realización y elección del tipo de actividad física, ejercicio y deporte. El entorno escolar es un escenario crucial para promover el hábito de actividad física en los escolares y debe proporcionar espacios seguros, libres de barreras y etiquetas, que fomenten la confianza y la seguridad de los escolares.
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Retos, vol. 45, junio de 2022, pp. 1113-8