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The most signifcant change for Colombian medical trainees going transformative learning on cultural safety: qualitative results from a randomised controlled trial
El cambio más significativo para el colombiano Los estudiantes de medicina se vuelven transformadores aprendizaje sobre seguridad cultural: resultados cualitativos de un ensayo controlado aleatorio
dc.contributor.author | Pimentel, Juan | |
dc.contributor.author | López, Paola | |
dc.contributor.author | Cockcroft, Anne | |
dc.contributor.author | Andersson, Neil | |
dc.date.accessioned | 2023-10-24T12:42:40Z | |
dc.date.available | 2023-10-24T12:42:40Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Pimentel, J., López, P., Cockcroft, A., & Andersson, N. (2022). The most significant change for Colombian medical trainees going transformative learning on cultural safety: qualitative results from a randomised controlled trial. BMC Medical Education, 22(1), 670. | es_CO |
dc.identifier.other | https://link.springer.com/article/10.1186/s12909-022-03711-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10818/58165 | |
dc.description | 9 páginas | |
dc.description.abstract | Background: Cultural safety training is not yet standard in Colombian medical education. If incorporated, it could address currently adversarial interactions between health professionals and the 40% of people who use traditional medicine practices. In 2019, a randomised controlled trial tested the impact of cultural safety training for medical students using participatory serious game design. The quantitative evaluation showed improved cultural safety intentions of Colombian medical trainees. We report here a qualitative evaluation of the most signifcant change perceived by trial participants. Methods: This qualitative descriptive study used the most signifcant change technique. We invited the trial participants engaged in clinical settings to describe stories of change in their supervised clinical practice that they attributed to the intervention. Using a deductive thematic analysis based on a modifed theory of planned behaviour, two independent reviewers coded the stories and, by consensus, created themes and sub-themes. Results: From 27 stories of change, we identifed seven themes and 15 subthemes: (a) Conscious knowledge: benefts of cultural safety training, consequences of culturally unsafe behaviour, cultural diversity and cultural practices; (b) Attitudes: respect and appreciation for cultural diversity, openness, and self-awareness; (c) Subjective norms: positive perception of cultural practices and less ethnocentrism; (d) Intention to Change; (e) Agency to accept cultural diversity and to prevent culturally unsafe actions; (f ) Discussion; and (g) Action: better communication and relationship with patients and peers, improved outcomes for patients, physicians, and society, investigation about cultural health practices, and eforts to integrate modern medicine and cultural health practices. Conclusion: The narratives illustrated the transformative impact of cultural safety training on a results chain from conscious knowledge through to action. Our results encourage medical educators to report other cultural safety training experiences, ideally using patient-related outcomes or direct observation of medical trainees in clinical practice | en |
dc.description.abstract | Antecedentes: La formación en seguridad cultural aún no es estándar en la educación médica colombiana. Si se incorpora, podría abordar las interacciones actualmente conflictivas entre los profesionales de la salud y el 40% de las personas que utilizan los métodos tradicionales. prácticas de medicina. En 2019, un ensayo controlado aleatorio probó el impacto de la capacitación en seguridad cultural para los médicos. estudiantes que utilizan el diseño de juegos serios participativos. La evaluación cuantitativa mostró mejores intenciones de seguridad cultural de los médicos colombianos en formación. Presentamos aquí una evaluación cualitativa del cambio más significativo percibido por los participantes del ensayo. Métodos: Este estudio descriptivo cualitativo utilizó la técnica de cambio más significativo. Invitamos a los participantes del ensayo involucrados en entornos clínicos a describir historias de cambios en su práctica clínica supervisada que atribuyeron a la intervención. Utilizando un análisis temático deductivo basado en una teoría modificada del comportamiento planificado, se identificaron dos revisores independientes codificaron las historias y, por consenso, crearon temas y subtemas. Resultados: De 27 historias de cambio, identificamos siete temas y 15 subtemas: (a) Conocimiento consciente: beneficios de la capacitación en seguridad cultural, consecuencias de comportamientos culturalmente inseguros, diversidad cultural y prácticas culturales; b) Actitudes: respeto y aprecio por la diversidad cultural, apertura y autoconciencia; c) Normas subjetivas: percepción positiva de las prácticas culturales y menor etnocentrismo; (d) Intención de Cambio; (e) Agencia para aceptar actividades culturales. diversidad y prevenir acciones culturalmente inseguras; (f) Discusión; y (g) Acción: mejor comunicación y relación con pacientes y pares, mejores resultados para los pacientes, los médicos y la sociedad, investigación sobre la cultura prácticas de salud y esfuerzos para integrar la medicina moderna y las prácticas culturales de salud. Conclusión: Las narrativas ilustraron el impacto transformador de la capacitación en seguridad cultural en una cadena de resultados desde conocimiento consciente hasta la acción. Nuestros resultados alientan a los educadores médicos a informar sobre otras cuestiones de seguridad cultural. experiencias de capacitación, idealmente utilizando resultados relacionados con el paciente u observación directa de los médicos en formación en clínica práctica | es_CO |
dc.language.iso | eng | es_CO |
dc.publisher | BMC Medical Education | es_CO |
dc.relation.ispartofseries | BMC Medical Education, 22(1), 670. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.source | Universidad de La Sabana | es_CO |
dc.source | Intellectum Repositorio Universidad de La Sabana | es_CO |
dc.subject | Seguridad cultural | es_CO |
dc.subject | Educación médica | es_CO |
dc.subject | Colombia | es_CO |
dc.subject | Aprendizaje transformativo | es_CO |
dc.subject | Cambio más significativo | es_CO |
dc.subject.other | Cultural safety | en |
dc.subject.other | Medical education | en |
dc.subject.other | Colombia | en |
dc.subject.other | Transformative learning | en |
dc.subject.other | Most signifcant change | en |
dc.title | The most signifcant change for Colombian medical trainees going transformative learning on cultural safety: qualitative results from a randomised controlled trial | en |
dc.title | El cambio más significativo para el colombiano Los estudiantes de medicina se vuelven transformadores aprendizaje sobre seguridad cultural: resultados cualitativos de un ensayo controlado aleatorio | es_CO |
dc.type | journal article | es_CO |
dc.type.hasVersion | publishedVersion | es_CO |
dc.rights.accessRights | openAccess | es_CO |
dc.identifier.doi | 10.1186/s12909-022-03711-1 |
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