Análisis de las contribuciones de la implementación del modelo de felicidad Enel Colombia en los resultados de la compañía
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URI: http://hdl.handle.net/10818/52746Compartir
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García Navas, Adriana MaríaAsesor/es
Hincapie, Rocio PilarFecha
2022-10-25Resumen
In 2017, Enel Colombia decided to enter a path full of challenges that started from the understanding of why and what for organizational happiness; and why investors and senior management should allocate resources to move forward on this path, understanding that happiness in the organization, by putting the employee at the center of the people strategy, ensures the generation of a sustainable business model and innovative that creates value for people, the company and society. As a consequence of the foregoing, Enel Colombia's leadership in organizational happiness is recognized worldwide within the Enel Group, highlighting, among others, the organizational climate results in the Commitment variable (where it obtained the highest score worldwide among 34 countries with 96% satisfaction), as well as in the internal happiness index (which evaluates the well-being environment, the person's own tools, the relationship and coherence at work) which has increased by 5 percentage points from 2017 to 2020. All this, added to the improvement of other organizational results such as the increase in EBITDA and the recognition of Enel Colombia as one of the most innovative companies in the country according to ANDI. This research focused on an analysis of the contribution of the implementation of the Enel Colombia Organizational Happiness model on the company's organizational results. The present study is of a descriptive type, working on factual realities taking as a reference the model of happiness that already exists in Enel Colombia The successful implementation of organizational happiness management systems in companies has shown that it is possible to link work with emotion, positively impacting the results of the organization. The important thing here is to highlight the conviction of the leaders in the organizations, generating the appropriate balance between results and work well-being. La felicidad organizacional es un concepto innovador que solo hasta hace
aproximadamente 16 años empezó a tener el espacio que merece dentro empresas, y en especial
dentro de los planes estratégicos de aquellas que se quieren diferenciar en un mundo corporativo
cada vez más exigente. Este concepto, hace referencia a promover espacios laborales donde el
trabajo sea un generador de experiencias de felicidad rompiendo el mito de que la felicidad
comienza cuando la jornada laboral termina y empieza la vida personal o familiar de las
personas.
En este entorno, Enel Colombia desde hace más de 5 años decidió incursionar en este
concepto lleno de retos, que partían desde el entendimiento de por qué y para qué la felicidad en
la organización, y por qué los inversionistas y la alta dirección debía destinar recursos para
avanzar en este camino. Pues bien, la felicidad en la organización, al poner al empleado en el
centro de la estrategia de personas, permite garantizar la generación de un modelo de negocio
sostenible e innovador que cree valor para las personas, la empresa y la sociedad.
Implementar un modelo de felicidad organizacional en una empresa puede ser
considerada como una tendencia gerencial que viene desarrollándose en el mundo hace algunos
años, combinando en su implementación resultados de los estudios de la ciencia de la felicidad
con contribuciones que parten desde el estudio de Harvard y las contribuciones de la psicología
positiva (Seligman y Csikszentmihal) e investigadores de las ciencias sociales como Tal Ben Sahar, Eduardo Punset e Ignacio Fernández, entre otros. De la combinación de las
investigaciones realizadas se han creado modelos para trabajar la felicidad organizacional en las
empresas.