Knowledge and organizational performance in franchised restaurants in Colombia
Conocimiento y desempeño organizacional en restaurantes franquiciados en Colombia.
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URI: http://hdl.handle.net/10818/52246Visitar enlace: https://www.emerald.com/insigh ...
ISSN: 1746-8809
DOI: 10.1108/IJOEM-04-2019-0322/ful ...
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Augusto Bernal, César; Amaya, Norbey; Gaviria Peñaranda, Alicia; Zwerg Villegas, Anne MarieFecha
04/07/2021Resumen
Purpose
The aim of this study is to analyze the importance of knowledge in reaching organizational objectives (long-term organizational goals) and in constructing competitive advantage (value-added) and identifying the impact of this knowledge on organizational performance of franchised restaurants in an emerging market.
Design/methodology/approach
Likert-scale surveys were applied to 50 managers representing 80% of the franchised restaurant business in Bogotá, Colombia. Data processing was performed through descriptive statistics, multiple correspondences analysis (MCA) and logit regression (LR).
Findings
Results indicate that 1) of the set of factors that contribute to the achievement of franchise objectives, personnel motivation and continuous environmental scanning are the most important; 2) the primary sources of knowledge for construction of competitive advantage are clients and providers; and 3) the most significant impact of knowledge occurs in human resource and organizational development and in increased earnings.
Practical implications
The study provides evidence of the role and the impact of knowledge in the performance of franchised restaurants and thereby contributes to academic analysis and managerial decision-making.
Originality
This study provides aggregated and disaggregated analysis of empirical data on the role of knowledge in franchised restaurants, a sector with limited extant research in the context of emerging markets. Objetivo
El objetivo de este estudio es analizar la importancia del conocimiento en el logro de los objetivos organizacionales (metas organizacionales a largo plazo) y en la construcción de una ventaja competitiva (valor agregado) e identificar el impacto de este conocimiento en el desempeño organizacional de los restaurantes franquiciados en un mercado emergente. .
Diseño/metodología/enfoque
Se aplicaron encuestas en escala de Likert a 50 gerentes que representan el 80% del negocio de restaurantes franquiciados en Bogotá, Colombia. El procesamiento de datos se realizó mediante estadística descriptiva, análisis de correspondencias múltiples (MCA) y regresión logit (LR).
Recomendaciones
Los resultados indican que 1) del conjunto de factores que contribuyen al logro de los objetivos de la franquicia, la motivación del personal y la exploración ambiental continua son los más importantes; 2) las principales fuentes de conocimiento para la construcción de la ventaja competitiva son los clientes y proveedores; y 3) el impacto más significativo del conocimiento ocurre en el desarrollo organizacional y de recursos humanos y en el aumento de las ganancias.
Implicaciones prácticas
El estudio proporciona evidencia del papel y el impacto del conocimiento en el desempeño de los restaurantes franquiciados y, por lo tanto, contribuye al análisis académico y la toma de decisiones gerenciales.
Originalidad
Este estudio proporciona un análisis agregado y desagregado de datos empíricos sobre el papel del conocimiento en los restaurantes franquiciados, un sector con poca investigación existente en el contexto de los mercados emergentes.
Palabras clave
Ubicación
International Journal of Emerging Markets, 16(3), 517-536