Student and Teacher Perspectives on Co-created CLIL-Appropriate Materials Focused on Critical Thinking and Active Citizenship
Perspectivas de estudiantes y docentes sobre materiales apropiados de CLIL creados conjuntamente y centrados en el pensamiento crítico y la ciudadanía activa
Enlaces del Item
URI: http://hdl.handle.net/10818/52087Visitar enlace: https://laclil.unisabana.edu.c ...
DOI: 10.5294/lacil.2022.15.1.2
Compartir
Estadísticas
Ver Estadísticas de usoCatalogación bibliográfica
Mostrar el registro completo del ítemAutor/es
Keogh, ConorFecha
7/25/2022Resumen
The International Relations English program at a university in the north of Colombia is a CLIL-based program. Students share an interest in issues related to rights and politics, both locally and globally. Colombia arrived at a historical juncture with the signing of the peace accords between the government and FARC guerrillas in 2016. However, this coincided with an extreme polarisation of political discourse. This polarisation was evident throughout the 2016 plebiscite on the peace agreements and further intensified in the build-up to the 2018 presidential elections. In response, teachers and students created a web series where students outlined the candidates’ critical proposals without revealing the candidates’ identities. Students researched the propos-als and worked with a teacher to prepare English transcripts of the proposals. Eight videos were created, shared via social media, and made available to local English teachers at secondary and university levels. The project’s purpose was to encourage active citizenship and foment a more critical analysis of the candidates’ proposals. To achieve this, students utilised the anonymity of the candidates and English as the chief medium of communication. This project allowed teachers to use authentic and relevant student-generated materials to encourage more critical discussion. The students involved in the project reported feelings of political efficacy and civic engagement. Teachers expressed satisfaction at having contextually rich language materials. This project in-dicates the potential for student-generated materials to provide contextually relevant and highly motivating educational materials. El programa de Inglés de Relaciones Internacionales en una universidad en el norte de Colombia es un programa basado en CLIL. Los estudiantes comparten un interés en temas relacionados con los derechos y la política, tanto a nivel local como global. Colombia llegó a una coyuntura histórica con la firma de los acuerdos de paz entre el gobierno y la guerrilla de las FARC en 2016. Sin embargo, esto coincidió con una extrema polarización del discurso político. Esta polarización fue evidente durante el plebiscito de 2016 sobre los acuerdos de paz y se intensificó aún más en la preparación para las elecciones presidenciales de 2018. En respuesta, profesores y alumnos crearon una serie web en la que los alumnos describían las propuestas críticas de los candidatos sin revelar las identidades de los candidatos. Los estudiantes investigaron las propuestas y trabajaron con un maestro para preparar transcripciones en inglés de las propuestas. Se crearon ocho videos, se compartieron a través de las redes sociales y se pusieron a disposición de los profesores de inglés locales de nivel secundario y universitario. El propósito del proyecto era fomentar la ciudadanía activa y fomentar un análisis más crítico de las propuestas de los candidatos. Para lograr esto, los estudiantes utilizaron el anonimato de los candidatos y el inglés como principal medio de comunicación.
Palabras clave
Ubicación
Revista Latinoamericana de Contenido &Amp; Aprendizaje integrado de idiomas , 15 (1), e1512